welke (USB) mixer is geschikt?

Deadkid

Ingeburgerd
Hi,

Ik heb altijd met synth hardware gewerkt en mij nooit met recording bezig gehouden. Ik zou graag wat werk in mijn DAW op willen nemen maar ik merk dat mijn huidige primitieve mixer niet langer aan mijn eisen kan voldoen.

Het probleem is dat ik met mijn huidige mixer en geluidskaart (Behringer xenyx 1002 en Focusrite Saffire 6 USB) 6 sporen kan opnemen, maar dat ik er maar 2 kan laden in mijn DAW. Hierdoor verliest het werk de dynamiek en kan ik individuele instrumenten achteraf niet meer bewerken.

Ik wil namelijk een mixer/geluidskaart die minstens 8 sporen kan opnemen, en 8 sporen kan laden in mijn DAW. Hierdoor hoop ik de dynamiek in mijn werk te kunnen bewaren en via nabewerking te kunnen vergroten.

Kortom; Welke mixer is voor mij geschikt?

Het probleem is dat ik met mijn huidige mixer en geluidskaart (Behringer xenyx 1002 en Focusrite Saffire 6 USB) 6 sporen kan opnemen, maar dat ik er maar 2 kan laden in mijn DAW.
Je kan dus maar 2 sporen tegelijk opnemen. Kanalen op je mixer zijn geen sporen.
Als je 8 sporen tegelijk wil opnemen heb je een audio interface nodig met 8 tot maximum 16 inputs. En dan heb je evt. ook geen analoge mixer meer nodig.

edit: als je het goedkoop wil houden kan je natuurlijk ook elk kanaal apart op een spoor opnemen door de anderen te muten op je mixer.

Je kan dus maar 2 sporen tegelijk opnemen. Kanalen op je mixer zijn geen sporen.
Als je 8 sporen tegelijk wil opnemen heb je een audio interface nodig met 8 tot maximum 16 inputs. En dan heb je evt. ook geen analoge mixer meer nodig.

Niet alle mixer/interfaces kunnen meerdere sporen gelijktijdig naar je computer streamen. Sommigen zijn ook beperkt tot 2 terwijl ze wel 8 inputs hebben. Dit kun je echter normalerwijze altijd uit de specs vernemen. Die dus altijd goed doorlezen voordat je een keuze maakt, om teleurstelling te voorkomen.

Niet alle mixer/interfaces kunnen meerdere sporen gelijktijdig naar je computer streamen. Sommigen zijn ook beperkt tot 2 terwijl ze wel 8 inputs hebben. Dit kun je echter normalerwijze altijd uit de specs vernemen. Die dus altijd goed doorlezen voordat je een keuze maakt, om teleurstelling te voorkomen.
Ik reageerde op z'n huidige apparatuur. Dat is geen mixer/interface combinatie, maar een gewone audio interface en een analoge mixer

Klopt,

Ik gebruik een analoge mixer met 6 kanalen, maar er is maar 1 kanaal output (als ik dat zo goed zeg..). De output hiervan gaat via mijn audio interface naar mijn laptop.

Misschien een stomme vraag, maar wat is het verschil tussen een kanaal en een spoor? Een kanaal is wat je opneemt en een spoor is het zodra het in je DAW staat?

De goedkope oplossing die je voorstelt is voor mij ietwat omslachtig, de synth die ik wil opnemen is een machinedrum. Hierbij wil ik dus het liefst zo veel mogelijk verschillende parts (drum, snare, hihat etc.) tegelijk opnemen.

Hebben jullie misschien ervaring met of suggesties voor een mixer die voor mij geschikt zou kunnen zijn?

Hebben jullie misschien ervaring met of suggesties voor een mixer die voor mij geschikt zou kunnen zijn?
Je blijft het maar 'mixer' noemen... Wil je specifiek faders, knoppen, dsp effecten, etc. op je audio interface? Of is het genoeg dat je mixt in je DAW, en eventueel bestuurt met een midi-controller?

Ja klopt, ik heb er niet genoeg kaas van gegeten om het beestje bij zijn naam te kunnen noemen, laat staan zoeken waar ik er een kan vinden ;)

Ik hoef er geen knoppen op te hebben, enkel het "overbruggen" van synth naar DAW is genoeg.

Thanks voor de feedback!

Ik ben inmiddels aan het zoeken bij audio interfaces ipv bij Mixers en die kwam ik zojuist ook tegen.

Nog een laatste vraag; Hoe heet de spec van het aantal sporen dat naar de DAW gestreamed kan worden? Heet dit het digitale uitgangskanaal?

Nog een laatste vraag; Hoe heet de spec van het aantal sporen dat naar de DAW gestreamed kan worden? Heet dit het digitale uitgangskanaal?
Analoge inputs ;) (of digitale, maar dat had jij niet nodig)

Eigenlijk specifiek "input bussen", maar daar doen ze soms vaag rond. Er zijn een aantal audio interfaces die wel meerdere inputs hebben, maar die toch maar 1 stereo input (bus) kunnen doorgeven. Maar meestal zijn dat de heel goedkope mixer/interface-combinaties. Dat is zeker niet het geval bij MOTU.

Dus analoge input = van instrument naar audio interface
en analoge output = van audio interface naar DAW?

Zijn digitale in en output kanalen bedoeld om het geluid te bewerken voordat deze de DAW in gaan?

Dus analoge input = van instrument naar audio interface
Klopt!

en analoge output = van audio interface naar DAW?
Nee, AI<>DAW doe je met een USB of Firewire kabel. Of intern als het PCI(-E) is.

Zijn digitale in en output kanalen bedoeld om het geluid te bewerken voordat deze de DAW in gaan?
Digitale input is voor alles aan te sluiten dat een digitale output heeft. bvb een CD-speler via SPDIF. Of een ADAT expander via ADAT.
Output kanalen (bussen) worden meestal gebruikt om bussen uit je computer te halen, en dan weer via een effectmodule of input (filter) van een synth ofzo terug via input op te nemen. Als outputs geen bus hebben kan je ze enkel gebruiken om naast monitors, ook op tape of externe hd recorder op te nemen.

Niet alle mixer/interfaces kunnen meerdere sporen gelijktijdig naar je computer streamen. Sommigen zijn ook beperkt tot 2 terwijl ze wel 8 inputs hebben. Dit kun je echter normalerwijze altijd uit de specs vernemen. .

Als ik de comment van jou goed begrijp gaan de kanalen die de audio interface binnenkomen via USB naar de DAW.
Maar volgens Arno zitten er beperkingen op het aantal kanalen dat gestreamd kan worden en dat dit aantal kanalen bij de specs vernomen kan worden.

Hoe heet deze spec? (De spec die aangeeft hoeveel kanalen van de interface in het DAW geladen kunnen worden)

Laatst gewijzigd:
Als ik de comment van jou goed begrijp gaan de kanalen die de audio interface binnenkomen via USB naar de DAW.
Maar volgens Arno zitten er beperkingen op het aantal kanalen dat gestreamd kan worden en dat dit aantal kanalen bij de specs vernomen kan worden.

Hoe heet deze spec? (De spec die aangeeft hoeveel kanalen van de interface in het DAW geladen kunnen worden)
Ik zei toch dat dat vaag kan zijn...
Sonms noemen ze dat bussen, soms channels, soms vermelden ze het helemaal niet en zeggen ze gewoon hoeveel inputs er zijn (bvb MOTU).
Channels: http://www.roland.com/products/en/STUDIO-CAPTURE/
Om echt zeker te zijn kan je best zelf wat onderzoek doen. De manual eens downloaden bvb.

Back