probleem kick

Woutrr

Ingeburgerd
Hallo,

het is mij eindelijk gelukt om een behoorlijke knal kick te maken (ik maak acid tekno/ acidcore) Ik gebruik een 909 of 808 kick sample: op de ene doe ik distortie, de andere laat ik normaal en gebruik er enkel de sub van. dan gooi ik een equalizer op het geheel(soms ook compressie) Maar ik stoot op een probleem. wanneer de kickloop start hoor je bij de eerste 2 slagen veel meer bass, daarna speelt de kickloop normaal. Weet iemand wat de benaming hiervoor is en hoe dit ontstaat? Ik heb met een compressor allerhande dingen geprobeerd om dit weg te krijgen zonder resultaat. Als ik een high pass auto filter(ableton) gebruik verliest de kick zijn kracht en verkleurt het geluid te veel. Een auto filter gaat niet lager dan 26hz. zijn er vstfx die lager gaan dan 26hz en minder het geluid kleuren?

Alvast bedankt voor jullie tijd!

wat kan zijn is dat de twee samples, mede omdat het dezelfde kick-sample is (toch?)
net niet tegelijk starten waardoor er fase-verschuiving ontstaat en in dit geval dus blijkbaar
bepaalde frequenties worden geboost.

fase-verschuiving kan afzwakking of versterking opleveren.

je probleem zou dan verholpen moeten zijn als je NIET precies dezelfde samples gebruikt maar twee verschillende kicks en daarmee je totale kick verder opbouwt zo als je al deed.

wat kan zijn is dat de twee samples, mede omdat het dezelfde kick-sample is (toch?)
net niet tegelijk starten waardoor er fase-verschuiving ontstaat en in dit geval dus blijkbaar
bepaalde frequenties worden geboost.

fase-verschuiving kan afzwakking of versterking opleveren.

je probleem zou dan verholpen moeten zijn als je NIET precies dezelfde samples gebruikt maar twee verschillende kicks en daarmee je totale kick verder opbouwt zo als je al deed.

Als dit zo zal zijn, dan is het niet alleen bij de eerste twee kicks en daarna niet meer.

Als dit zo zal zijn, dan is het niet alleen bij de eerste twee kicks en daarna niet meer.

jawel, ..gek genoeg..heeft te maken met de startsnelheid van de samples.
ik heb dit probleem ook vaker gehad....

combi van hard en software die iets niet kan bijbenen ofzoiets...

wat je kan proberen is de samples niet precies op het zelfde moment te laten starten...
dus 2-10-30(?) milliseconde verschuiving ertussen..

wie weet helpt dat...(of niet)

TS heeft het over een loop, het kan ook zijn dat hij maar 4 tellen loopt en de aanzet / rondgaan van de loop niet helemaal lekker gaat, dus wanneer de "loop" een aantal keer achter elkaar zet het probleem zich niet meer voor doet. Moeilijk om verder iets zinnigs over te zeggen aangezien de info nogal vaag en summier is omschreven

anders resample je toch die eerste kivck?

wat je ook kan doen is de gehele totale kick opgebouwd uit de twee samples re-samplen.
dan smelten ze samen en vermijd je effecten die optreden bij twee samples

Bedankt voor jullie reacties!

Zal nog eens uitleggen. Ik neem een 909 sample. ik maak er een duplicaat van. op de ene zet ik distortion (de lage frequenties cut ik want die zijn toch niet goed. de andere (duplicaat) gebruik ik enkel voor de lage frequenties. Dan is er nog niet genoeg bass in de kick. dus ik boost de lage frequenties van het geheel met EQ8. Dan sequence ik de kick in een loop. Als je aan een kick werkt om hem goed te krijgen loop je hem toch? Dan klinkt ie lekker. Ik stop de loop. start de loop terug en op de eerste 2 slagen van de kick klinkt hij oversubbed, daarna terug zoals ik hem gemaakt had. Als ik de EQ uitzet klinkt de kick normaal bij de start. maar natuurlijk klinkt ie dan niet meer zo vet als met EQ. Het ligt dus aan het EQ gedeelte. Ik denk dat dit misschien komt omdat ik met de EQ frequenties boost die TE laag zijn. Maar mijn auto filter gaat maar van 26 hz en dan spreek ik nog niet over de kleuring van het geluid.

Ik zal eens die faseverschuiving proberen. Wat meer attack op de subkick steken, maar bij mijn weten heb ik dat al geprobeerd en had niet het gewenste resultaat.

Mijn gear staat bij mijn moeder omdat ik daar geen geluidsoverlast bezorg, zal morgen eens gaan en een sampletje maken

Laatst gewijzigd:
probeer eens in ableton het volgende:
- audio effect rack
- create chain
- per chain eq en / of distortion
- per chain kan het volume regelen

Op deze manier kan je metdezelfe kick verschillende effecten / eq toepassen.
Als je dit doet en stap voor stap opbouwt kan je waarschijnlijk snel de oorzaak vinden

het kan ook iets heel simpels zijn:

start je de sequens met meteen die kick?

mischien moet je een paar maten leeg laten in het begin..een soort opmaat....

en eventueel ook de kick kopie-pasten iets van 50 maten inplaats van een stukte loopen

@ Jefz: al geprobeerd :p

@ marsmusica: Maakt niet uit de lengte van de loop. Als het een 1 bar loop is. en hij bv 10 bars speelt aan een stuk zullen enkel de 2e slagen oversubbed zijn. Het zou mss ook met mijn krk sub kunnen te maken hebben, maar als ik een nummer van een andere artist afspeel met een vette kick hoor ik dit probleem niet. Misschien dat dit enkel binnen ableton is, eens opgepakt dat dit weg is? Zal morgen eens proberen

Ik mis hier even het woord "warp". Zet dat eens allemaal uit.

Dat is uitgezet. Sorry voor de vertraging van de kick sample. Ik had het enorm druk. In mijn nieuwste track heb ik ook hetzelfde probleem. Viel niet op in mijn auto en in mijn headset, maar op mn krk system wel. Ik heb nu ook enkele andere tracks via youtube afgespeeld met een serieuze kick en daar heb ik niet dit probleem :(

http://soundcloud.com/hypnoise-theory/human-extinction

om de 16 tellen (denk ik) slaat ie dubbel m'n kick :/

Alvast bedankt!

Ik heb met een compressor allerhande dingen geprobeerd om dit weg te krijgen zonder resultaat.
Zou me eigenlijk ook meer op de oorzaak richten dan symptoombestrijding toe te passen, zeker als het bij meerdere tracks gaat optreden :)
Probeer bij de tracks waar het speelt eens uit te zoeken of het probleem verholpen wordt door je processing (vst' etc) te disablen.

Wat ook zou kunnen is dat opvolgende kicks in oneshot-mode of met een te lange amp-release elkaar gaan overlappen als sneller getriggerd worden, terwijl dit niet gebeurt als de kick gewoon 'op de tel' zit.

Dit klinkt echt typisch alsof er simpelweg nog unwanted input in je sequencer aanwezig is? (maw. er staan nog een paar triggers hoog die je niet wil hebben, die dus onterecht de kick triggeren rond de 16de noot).

Overigens zou ik persoonlijk, je kick opbouwen in een apart project. Helemaal naar smaak EQ'en / Distorten en dan inderdaad de uitkomst daarvan bouncen en gebruiken in één of andere sampler VST (Kontakt?) in de track zelf.
Geeft je 100% garantie dat het goed gaat.

Bedankt voor jullie hulp, zal nog eens de kick herzien. En eventueel met was minder bass :( het moet inorde zijn :p

Groeten!

Back