Hoe maak je dit geluid?

DaRooT

Stamgast
Ik wil een soortgelijk geluid maken als in bijlage.

Het geluid klinkt extreem wijd, zonder een overdreven unison te hebben. Ik gebruik serum, als basis een saw met unison op 2. Filter met een kleine resonance, en dan een filter sweep. Maar dan klinkt het niet zo wijd als dit. Ik kan de unison wel verhogen, maar dan gaat het meer als een trance achtige saw klinken, dat is dit niet.

In ableton kan ik met Utility de "width" ook verbreden, dan klinkt het al iets meer als dit maar nog steeds niet dit. Zijn er andere effecten nodig om dit te bereiken?

Attachments

• Sound.mp3
    29,6 KB
Hiermee trek je alles kamerbreed

"Breed" wordt pas echt breed zodra je een mono element erbij zet. Luister maar naar je file. Wie breed wil gaan moet meer in mono (of smal) mixen.

Hiermee trek je alles kamerbreed

Thanks. Leuke plugin. Geeft een ander geluid dan de widener van Ableton Utility. Het verbreedt het zeker wel, maar het gaat meer unison achtig klinken.

"Breed" wordt pas echt breed zodra je een mono element erbij zet. Luister maar naar je file. Wie breed wil gaan moet meer in mono (of smal) mixen.
Bedoel je als 2e laag een mono? Ik heb dat geprobeerd maar dan krijg ik dat effect nog niet. Kan je wellicht een voorbeeld laten horen? :)
Nogmaals, iets breed maken lukt me wel (in feite dat is vrij makkelijk), maar op een of andere manier lukt me dit effect niet. Ik krijg niet de vinger erachter wat hier nu precies gebeurd. Ja het is breder, maar het zonder unison achtig te klinken.

Je bedoelt zoveel mogelijk mono kanalen gebruiken in je mix en die in de breedte van de "ruimte" plaatsen?

Ik heb altijd geleerd: hoe meer monotracks in een project, hoe schoner en georganiseerder het geluid wordt. En wat betreft dat sample-tje: als je geluid / patch verdubbelt of verdriedubbeltover over mono kanalen en dan nog die sweep erin als derde of vierde (mono)kanaal, dan kun je echt breed gaan. Misschien nog klein beetje "detune" toepassen, maar dat hoeft niet.

Alle signalen die geen specifieke stereo-informatie bevatten, moeten één kanaals zijn. Bij het werken met mono verdwijnt het probleem van de vlakheid van de mix, omdat tracks overal vrij in het stereoveld kunnen worden geplaatst.

De eenvoudigste manier om een brede mix te creëren, is door de tracks gestructureerd in de ruimte te verdelen. Het idee is om sommige elementen van de mix zo ver mogelijk links en rechts in het stereoveld te plaatsen, terwijl de rest dichter bij het midden blijft.

Laatst gewijzigd:
misschien kun je hem dubbel tracken, dus mono opnemen en dan op 2 kanelen zetten, hard links/rechts gepand en dan een fractie van een seconde vertraging tussen de twee.

Wel een heel kort fragment :D maar van wat ik hoor: Een Pulse-oscillator met PWM, waarbij aan het einde van het fragment al het laag eraf wordt gefilterd met een simpele HighPass filtersweep.. en dat dan keer 2, voor Linker- en Rechterkanaal.

Is ook bedoeld als effect, dus kort :)

Maar nee, geen puls is een saw als basis. En ik heb 3 synths parallel gezet in een groep, waarvan 1 naar rechts, ene center en andere links gepanned is. En dan in de groep nog eens met ableton utility de width gecontroleerd. Komt volgens mij toch wel in de buurt :)

Back