EMU SP 1200 voor 650,-

In mijn hedendaagse set-up kan prima een 808.
ook wel een SP12. Tof spul allemaal, maar ja heb er zelf geen geld voor.

In mijn hedendaagse set-up kan prima een 808.
ook wel een SP12. Tof spul allemaal, maar ja heb er zelf geen geld voor.

Woon nog thuis, was een taktische zet. Later lukt me dat niet meer, toch niet met de klote job die ik nu heb. Dus nu alles verzamelen en dan al mn geld volgend jaar opmaken aan belastingen als ik eruit trek. :okdan: That's a shitty artist life for ya. ;)

Venetian Snares heeft zijn 808 met midi uitgerust, er zijn er vast meer.
Dan is die inderdaad ook heel goed aan je DAW te linken.
Overigens zit ik nu wel extreem off-topic :P

Is die RH301 al te koop? zou perfect zijn in mijn mini synth rig. Interesting vids, thanks.

SP1200 is denk ik vrijwel exclusief interessant voor hiphop-producers, het heeft een eigen geluid en dat moet je willen. Daarbuiten kan het best(maak geen hiphop maar gebruik graag m'n SP1200) maar dan moet je wel dat geluid zoeken.

Puur rationeel is er vast van alles aan te merken, maar het is een muziekinstrument, en hoe klein ook, er zit verschil tussen een SP1200 en alle andere drumsamplers of virtuele bit-reducers etc. Dat moet je willen, en voor sommigen is dat het waard(mijn SP was zeker ook niet gratis).

Er zijn meer dure samplers, Studio440, Emulator I en II, Kurzweil heeft wat modellen, zelfs de DSS1 van Korg is redelijk waardevast. Maar de SP blijft het meest gewild, het meest herkenbaar qua geluid en dus prijzig. Zonder SP is het gewoon behoorlijk lastig klassieke East-coast-hiphop te maken, zo niet onmogelijk. Als je bedenkt hoeveel mensen dit nog maken en hoe hoog de aantallen qua verkoop liggen van dat soort muziek kan je wel bedenken dat ze niet goedkoper gaan worden.

SP1200 is denk ik vrijwel exclusief interessant voor hiphop-producers, het heeft een eigen geluid en dat moet je willen. Daarbuiten kan het best(maak geen hiphop maar gebruik graag m'n SP1200) maar dan moet je wel dat geluid zoeken.

Puur rationeel is er vast van alles aan te merken, maar het is een muziekinstrument, en hoe klein ook, er zit verschil tussen een SP1200 en alle andere drumsamplers of virtuele bit-reducers etc. Dat moet je willen, en voor sommigen is dat het waard(mijn SP was zeker ook niet gratis).

Er zijn meer dure samplers, Studio440, Emulator I en II, Kurzweil heeft wat modellen, zelfs de DSS1 van Korg is redelijk waardevast. Maar de SP blijft het meest gewild, het meest herkenbaar qua geluid en dus prijzig. Zonder SP is het gewoon behoorlijk lastig klassieke East-coast-hiphop te maken, zo niet onmogelijk. Als je bedenkt hoeveel mensen dit nog maken en hoe hoog de aantallen qua verkoop liggen van dat soort muziek kan je wel bedenken dat ze niet goedkoper gaan worden.

Als hiphop liefhebber wil ik hier even op inhaken.

Een sp1200 is zeker niet alleen interessant voor de hiphop producer, ook lekkere techno/house beats kan een sp prima ten gehore brengen hoor., je hebt er zelf eentje dus je weet het. Dat ding beukt gewoon als een malle.

Wat betreft dat het onmogelijk is om klassieke eastcoast hiphop te maken zonder SP, dat is natuurlijk complete onzin.
Een S950 is ook 12 bit, doet ook leuke artifacts toevoegen aan het geluid, een mpc60 is ook 12 bit, veranderd het geluid ook als je de up en downpitch truuk toepast en kan lekker swingen bij dubbele bpm patterns.

Combo S950/SP is de klassieker, MPC heeft een totaal andere sound. SP is deels workflow, eens, maar voor een groot deel ook een rare dynamiek die geen enkele andere bak heeft voor drums. Heb ze allemaal naast elkaar gehad, en elk had z'n eigen charme. Maar de SP blijft de hardste punch hebben.

MPC60 doet gewoon geen Marley Marl, hoe hard je ook instuurt.

Combo S950/SP is de klassieker, MPC heeft een totaal andere sound. SP is deels workflow, eens, maar voor een groot deel ook een rare dynamiek die geen enkele andere bak heeft voor drums. Heb ze allemaal naast elkaar gehad, en elk had z'n eigen charme. Maar de SP blijft de hardste punch hebben.

MPC60 doet gewoon geen Marley Marl, hoe hard je ook instuurt.

Net alsof Marley Marl met zen SP de standaard was voor eastcoast hiphop.
Dj premier gebruikte de 60, Qtip de ASR10 en RZA de eps16+.

Allemaal bakken die belangrijk waren voor hiphop. Die hele hype die nu ineens blijkt te bestaan rondom die 12 bit hiphop sound slaat sowieso nergens op in mijn ogen. Dat geluid kunde ook bereiken met geresample-de drums in audacity opgenomen op een cassettebandje met een fris vinyl krakende piano loop uit de S3000xl.

Maar goed. Buiten dat lijkt het me wel een heerlijke ding om uit te proberen. Maar niet voor die belachelijk hoge prijzen. Het blijft natuurlijk wel gewoon een beperkt ding. :doei:

pziez

olskool sounds [korg dss1 ] sp 12 / sp1200 / mpc 60 = s9*00 s950 ... enzenz drum track ?
iig wel zekers de dmzxrn dmxc / denk / durf zelluhfs te zeggen dat de dmx een egte NY based drumachien is .. 90ies hiphop ..
seq240 / rsf 12 bitt drumachiens hoorje niemand over
linndrum voor hiphop ..its al about doing tha .. harlem shuffle ,met bv eprom drumachiens // denk amen break en je hebt dikke hip hop
niet ... laa maar horen dan
wijzerdzz'-]:okdan:

12 bitz beslaat sound b[V]eslaat alles van hip hip these days

Net alsof Marley Marl met zen SP de standaard was voor eastcoast hiphop.
Dj premier gebruikte de 60, Qtip de ASR10 en RZA de eps16+.

Allemaal bakken die belangrijk waren voor hiphop. Die hele hype die nu ineens blijkt te bestaan rondom die 12 bit hiphop sound slaat sowieso nergens op in mijn ogen. Dat geluid kunde ook bereiken met geresample-de drums in audacity opgenomen op een cassettebandje met een fris vinyl krakende piano loop uit de S3000xl.

Wat een opmerking zeg.
Je heb met hele andere D/A converters te maken in je pc.
En ook geen fixed lowpass filters over je channels wat toch echt 2 belangrijke factoren zijn.

Wat een opmerking zeg.
Je heb met hele andere D/A converters te maken in je pc.
En ook geen fixed lowpass filters over je channels wat toch echt 2 belangrijke factoren zijn.

Ja allicht zijn die D/A converters anders, maar ook met die 12 bit bakken moet je nog het een en ander aan processing doen om er het geluid uit te krijgen wat je wilt. En hoe het erin gesampled word bepaald een hoop. EQ van tevoren, 45 rpm etc. Hoe het eruit komt trouwens ook.

Wat is dan die 12 bit sound volgens jullie?

Die "12bit ringsound" komt op een S950 pas als je die LP filter vol open knalt of die LFO er zacht overheen gooit. Die punch komt volgens mij ook veelal door het samplen op een bepaalde bandwidth. 22050hz-11025hz

Mijn doel is dat je dat proces ook via een andere manier kan doen om dat geluid (nagenoeg) hetzelfde te krijgen. En die filters... ja, Hank Shocklee zei me een keer dat ie ipv een LP filter zijn jackplug half in de mixer stopte waardoor ie dat effect kreeg dus....

sample rate van 11000 of minder op mijn s950 en ik heb lekker crunchy en punchy sounds, inderdaad nog een EQ piekje vaak en het is klaar.

Tja een S950 van 200 euro of een MPC-60 van 600 euro, het verschil is alleen de interface. Misschien dat een SP1200R maar 400 euro zou kosten, als je het zo vergelijkt.

Een fijne workflow en een fijne sound in één apparaat maakt het gewild. Niet alleen het een of alleen het ander.

Back