GEM S2 TURBO

Status
Please reply by conversation.

smackos

Gepokt en gemazeld
Heeft er iemand in de buurt van Den Haag nog een GEM S2 TURBO liggen?

(Wat is het verschil met de normale en de Turbo versie best wel veel toch?)

De Turbo heeft wat software-updates en de Sample Translator standaard ingebouwd. Bij de niet-Turbo-versie moet je die software apart inladen per floppy.

Op Vintage Synth staat een kleine hoeveelheid info over wat de Turbo meer kan tov de non Turbo. Voornamelijk verdubbeling polyfonie en de Turbo kan zeker samples lezen, van de non Turbo weet ik dat niet zeker. Ik heb er ooit ook naar gekeken maar ik heb al een K2000 en nog een bak met menudiving leek mij niet zo'n goede zet, al leek het me wel een koele bak...

de gewone s2 kan dacht ik ook samples lezen...

ik kan het ff proberen.

het is eigenlijk best een goeie synth, ik heb hem een paar jaar gebruikt.

je moet er wel voor gaan zitten om er wat fatsoenlijks uit te krijgen, wat er aan geluiden inzit is niet echt de moeite waard.

:koffie:

De polyfonie is bij beide modellen hetzelfde. De non-Turbo kan ook samples lezen, maar dan alleen in GEM-formaat. De Turbo kan veel meer formaten aan, oa. WAV.
Maar ik denk dat 99% van de aangeboden S-series een Turbo zal zijn, dus is deze discussie eigenlijk niet relevant.

Mooie synth voor het keyboard, de sliders en de poly aftertouch, sound is ruis en ruk, mijn eerste synth.

de nonturbo kan ook wav. samples lezen, dacht ik zo.
heb ik in ieder geval gedaan, bij gebrek aan gemsamples.

Had je misschien de Sample Translator software geladen? Dat maakt van de normale S2 al ongeveer een Turbo.

De Turbo accepteert ook Midi sample dumps. Vanuit Awave kan je dan bijvoorbeeld Roland- en Ensoniq samples laden (zitten mooie klanken tussen). En via Midi gaat het een stuk sneller dan via floppy. Alleen een multisample nabouwen is monnikenwerk. Ik gebruikte het alleen voor losse samples.

Wat voor format-soort zijn die GEM floppies? Kan ik gewoon op de computer met een diskdrive die samples op een floppy gooien en dan in de GEM laden? Zonder rare programma's?

OmniFlop is inderdaad wel essentieel (en daarmee een "echte" floppy controller, dus geen USB-floppy).

Ik heb nog een hele zut GEM S2/3 floppy images van de inmiddels terziele zijnde Italiaanse support site, en nog wat andere bronnen. Daar zit overigens ook de Sample Translator bij. Maar wat Mark-T al zegt: de kans dat wat je krijgt de Turbo-versie is, is wel groot.

Ik heb zelf ooit één niet-Turbo gehad, maar daar zat het Turbo board al bij, alleen nog niet ingebouwd.

Turbokit is inderdaad een software upgrade (vier nieuwe EPROMs) en een optionele ramdisk van 512kB of 2MB.

Wat voor format-soort zijn die GEM floppies? Kan ik gewoon op de computer met een diskdrive die samples op een floppy gooien en dan in de GEM laden? Zonder rare programma's?

Het is een eigen 1,62MB formaat. Om die diskettes op een pc te kunnen lezen en schrijven, heb je het programma Teledisk nodig. Om Teledisk te kunnen draaien, moet je pc wel in een echte MsDos-modus draaien (ivm. directe toegang tot disk). Dat lukt dus tot Windows 98. In XP en later zit geen echte MsDos-modus meer, waardoor alleen de eerste 1,44MB van de diskette wordt beschreven.

met omniflop kan je wel gewoon onder xp werken, altans volgens hun site....
( zie link hierboven)

Ja, dat lees ik net. Dat programma kende ik niet. Alleen werden in het verleden de disk-images als .td0 Teledisk-formaat geleverd. Zou Omniflop die bestanden ook kunnen lezen?

Ik weet niet wat jullie ondervinding is maar die Italiaanse logica lig ik soms nogal mee in de clinch...
Zowel bij m'n S2R als m'n Equinox :stupid

Je moet hem even doorhebben. De logica is soms meer pc-achtig dan synth-achtig, maar er valt prima mee te werken. Als je maar niet vergeet je werk op te slaan...

Het mooiste van de S blijft dat je 16 zones hebt, waarbij je de inkomende bron kunt kiezen en de uitgaande bron. Daarmee kun je een hele Midi-setup uitgebreid automatiseren.
En de Bankchange-mogelijkheid vond ik belangrijk. Daarmee kon je eindelijk alle klanken kiezen uit een module die meer dan 128 klanken heeft. Die mogelijkheid vond je in de jaren 90 bijna nergens.

Status
Please reply by conversation.
Back