harddisk voor cd3000xl

EDP

elke dag pannekoeken
Onlangs een CD3000XL aangeschaft. Wil daar graag een HDD inbouwen.
Nou heb ik twee vragen:

1. Kan ik elke scsi hdd van bijvoorbeeld 500mb(apple?) inbouwen?
  2. En kan ik dit naast de CD-speler hangen? er zit een extra ongebruikte ribbon-connector aan de flatcable die naar de CD-rom speler gaat. Voeding moet ook wel lukken. Maar kan de Akai beide media aan? Of alleen één van beide?

Mocht iemand met een werkende HDD voor de akai willen verkopen dan houd ik mij aanbevolen.

1. Je kunt niet elke SCSI harddisk gebruiken, echter een 500 MB Apple (50 pins SCSI) zal bijna zeker werken. Een grotere HD kan ook, echter de AKAI gebruikt er dan max. 512 Mb van. Het is wel aan te raden een 50 pins SCSI HD te gebruiken (en geen 68 met een verkoop ertussen etc.) Er bestaan ook nog server HD's (80 pins?) deze zullen bijna zeker niet werken.

2. Dat kan. Op een standaard SCSI keten kun je 7 apparaten hangen.
Je sampler zelf is 1 apparaat, de CD-rom speler de 2e en een HD de derde.
Alle apparaten moeten wel elk jun eigen SCSI ID nummer krijgen.
Uit mijn hoofd krijgt de AKAI sampler standaard ID6 mee. Het is aan te bevelen de HD op 5 te zetten en de CD-rom op een ander ID. Als de HD op 5 staat wordt hij automatisch gevonden tijdens het opstarten van de sampler. (mits hij snel genoeg opstart)

Als je de sampler ook aan een PC hangt via SCSI is het aan te raden ID7 ook vrij te houden aangezien de meeste SCSI kaarten ID7 gebruken.

Laatst gewijzigd:
Er bestaan ook nog server HD's (80 pins?) deze zullen bijna zeker niet werken.

80-pins SCA inderdaad. De voeding en SCSI zitten daar in één plug. Niet aan beginnen met je sampler.

Wat ook nog vermeld moet worden: een SCSI bus moet aan beide uiteinden een terminator hebben.

Dank je wel voor de info.

Een aanrader wat een snelle hdd zou kunnen zijn?
En dat terminator verhaal. Hoe moet ik dat zien in de Akai? Als ik hem openmaak zie ik daar (volgens mij) ook geen terminator. Is dat niet alleen voor externe SCSI apparaten?

Er zitten als het goed is twee zwartje blokjes achter de scsi connector. Dat zijn de terminators. Ook de terminator zekering is bekend (of beter: berucht) in de XL-serie omdat die nog wel eens sneuvelt bij hot-pluggen.

Overigens zit de beperking in de snelheid voornamelijk in de Akai en de SCSI bus. Een snelle HD zal het geheel niet sneller maken.

Laatst gewijzigd:
Zowel interne als externe SCSI apparaten kunnen geterminate worden. Bij externe apparaten doe je dit door het plaatsen van een terminator. Dit is een "blokje" ongeveer ter grootte van de SCSI aansluiting (zie foto 1). Interne SCSI apparaten kun je terninaten d.m.v. het plaatsen van jumpertjes (of juist het verwijderen ervan zie, foto 3 jumper pins) of een terminator te plaatsen op de laatste interne SCSI connector van de SCSI "flatcable" (Zie foto 2)

De AKAI sampler is standaard geterminate. Dit moet je zo laten. Als je de HD tussen de CD-rom speler en de sampler plaats moet deze dus niet geterminate zijn. Dit moet je regelen met jumpertjes op de HD zelf.

Ik kan je geen advies geven, welke HD's snel opstarten (gaan spinnen etc) en welke niet. Er zijn HD's die daar ook weer jumpertjes voor hebben ("auto start delay" etc)

Attachments

• Ext SCSI.png
    Ext SCSI.png
    53,4 KB · Bekeken: 124
  • Int SCSI.png
    Int SCSI.png
    77,9 KB · Bekeken: 127
  • Jumper pins.jpg
    Jumper pins.jpg
    23,6 KB · Bekeken: 131
Laatst gewijzigd:
Overigens zit de beperking in de snelheid voornamelijk in de Akai en de SCSI bus. Een snelle HD zal het geheel niet sneller maken.

Ik bedoelde dat de HD snel moet opstarten.
Met het inschakelen van de sampler, start ook de HD op. De HD moet klaar zijn met zijn opstartcyclus en draaien voordat de AKAI sampler hem automatisch gaat zoeken.

Als dit te traag gebeurt, vindt de AKAI hem niet tijdens het opstarten. Dit is vervelend als je automatisch het laatste OS wil laden vanaf HD.
Uiteraard is de HD wel te bereiken nadat de sampler is opgestart.

Mijn S2000 (da's hetzelfde moederbord als de S3000XL) bleef altijd netjes wachten totdat de HD op stoom was. Maar dat kan op de S3000XL anders uitgewerkt zijn in de firmware natuurlijk.

Mijn S2000 (da's hetzelfde moederbord als de S3000XL) bleef altijd netjes wachten totdat de HD op stoom was. Maar dat kan op de S3000XL anders uitgewerkt zijn in de firmware natuurlijk.

Dat zou idd kunnen. Bovendien heeft de S3000XL en CD3000XL een eprom op het moederboard waarvan het OS snel wordt ingeladen. Dat heeft de S2000 niet. Deze moet het OS van een externe bron laden. Mogelijk heeft het daar mee te maken.

Toffe info dit allemaal. Ik snap alleen het os verhaal niet. dat moet je toch altijd van externe bron laden? floppy of hdd? Deze heb ik er ook bij gekrgen. Ik ga iig eens een hdd kopen en kijken of ik het allemaal werkend krijg.

In de rom chip zit OS versie 1.52, als je vanaf floppy boot, dan krijg je OS 2.0

Als de HD te traag is met opstarten/spinnen, dan pakt de sampler het OS op de rom chip.

De vraag is of je echt verschil merkt tussen OS 2.0 en 1.52 bij normaal gebruik.

Precies.
De S2000 heeft geen eprom aan boord en MOET het OS van een externe bron laden (Flop, Zip, HD, Flash etc.)
De CD3000XL (en de meeste andere AKAI S samplers) laden hun OS van eprom. Deze KUNNEN een nieuwer OS dan degene welke op oprom staat (automatisch of handmatig) laden.
Als je de floppy in de drive laat met OS v2.0 wordt automaitisch dit OS geladen en niet degene welke op EPROM staat.
Om het laatste OS automatisch van harddisk te laden moet het OS opgeslagen worden op een HD met SCSI ID 5. Dit OS moet opgeslagen zijn in de 1ste partitie en het eerste "volume".

Back