CUDA supported VST's

flyweight

SinOsc.kr([1, 3]).exprange(100, 2e3)
Dit topic wil ik benutten om alle vst's die CUDA benutten te documenteren.

En alle info over cuda te noteren.

Zo kun je je GPU benutten om vst's te draaien.

Deze twee heb ik gevonden en ga ik testen.

http://www.liquidsonics.com/software_reverberate_le.htm
http://www.liquidsonics.com/software_filtrate_le.htm

What is CUDA.

CUDA is a parallel computing platform and programming model created by NVIDIA and implemented by the graphics processing units that they produce. CUDA gives program developers direct access to the virtual instruction set and memory of the parallel computational elements in CUDA GPUs.

Had er wel eens van gelezen, maar vind het aanbod van plugins die deze functie benutten nog maar magertjes, tenminste, voor zover ik nu kon vinden.

Zou er toch een addertje onder het gras zitten ergens, dat dit nog niet door bijvoorbeeld Fabfilter, Sugarbytes etc. in hun plugins verwerkt is?

CUDA an sich bestaat natuurlijk al jaren, gebruik het regelmatig op mn HTPC.

Er is genoeg te lezen over latency en timing issues op Gearslutz. De CUDA instructie set is simpel gezegd niet geschikt voor realtime DSP audio, zijn er wel een paar die wat proberen, maar niet echt succesvol
nebula doet het wel, maar is natuurlijklijk niet realtime, het is een impulse FIR van gear welke offline wordt gerenderd

ik heb de plugins nog niet getest. Maar goed als je een eq of Reverb goed draaiend krijgt is dat wel erg mooi.

Een GPU heeft vaak zoveel processing kracht, daardoor vind ik het zeker het proberen waard.

Tja commercieel gezien. niet iedereen heeft een nvidia gpu met cuda.

Ze hebben ATI OF NVIDIA of INTEL meer smaken zijn er tegenwoordig niet meer

CUDA instructie set is simpel gezegd niet geschikt voor realtime DSP audio

Mja, Ergens wat over lezen en dan gelijk conclusies trekken is niet echt verstandig. "assumptions are the mother off all fuckups" :D

http://real-time.ccur.com/docs/defa...formance-during-cuda-white-paper.pdf?sfvrsn=6

Anyhow hier een whitepaper van Redhawk linux,
hierin word aangetoond dat cuda wel degelijk realtime kan werken.

Er is ook een jack versie (linux) die cuda ondersteund.

Let wel dat realtime betekend "het kunnen garanderen dat een bewerking in een bepaalde tijd voltooid kan worden"

Iets wat Windows dus echt niet kan. helaas werk ik ook op dat virus 8o)

Maar goed als realtime niet kan is offline rendering ook nog steeds interessant.

Tja het gaat nu niet over linux en audio maar over cuda.
cuda is geimplementeerd onder de drivers in Linux, Mac OS en Linux.

Jij stelt dingen zonder je er echt in te verdiepen,

Het zou wel leuk zijn als de bijdrages wat constructiever zijn.

Hallo! JIJ komt op de proppen met eenLinux whitepaper, niet ik :D
Maar CUDA voor realtime audio werkt niet echt. Heb me daar in verdiept vandaar ook mijn comment. Hele epistels zijn er geschreven op gearslutz ivm het hoe en waarom.
Getuige ook de 2 mediocre voorbeelden die je zelf maar kan vinden qua plugins. Niks negatiefs van mijn kant, meer objectief. Het is niet nieuw, het is oud en werkt al jaren niet.

mm Raphie. ok das een stuk constructiever. idd het is niet nieuw cuda. heb je het zelf geprobeerd? het blijft natuurlijk een propetarian protocol. anyhow ik wil het eerst eens proberen. no matter wat men schrijft ik wil dat eerst testen. cheers. Tim

Ja, ik hoopte altijd dat CUDA een soort van open source UAD alternatief zou worden, zou te gek zijn
Maar het is nooit van de grond gekomen voor realtime audio aangezien de instructieset gewoon niet gemaakt is voor realtime calculaties

Nou dat hoopte ik eigenlijk ook. jammer dat er zo weinig vst's zijn die het benutten.

heb net die reverb getest en ben erg onder de indruk.

Draaide 3 impulse reverbs zonder enige extra cpu load.

Misschien dat er wat latency is maar dat hoor je bij een reverb niet omdat je toch altijd een delay hebt voor de reverb begint. (zie mp3tje)

Die fase lineare eq was wat minder, duidelijke latency. maar ja dat hebben alle fase lineare eq's

Ik hoop dat er nog iets van eq of compressie gaat komen.

Hieronder een andere reverb die ik nog niet getest heb maar de demo klinkt rete goed.

Zo effe gratis reclame voor die dude :D

Features include…

• Low latency, only one ASIO block size
  • Supports Stereo & True Stereo processing (quad-channel impulse responses)
  • Supports 16, 24 and 32 bit responses
  • Supports as many instances as your GPU can handle
  • 2-Band EQ
  • Adjustable Attack/Release & Length Envelope

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=tPMZyJGO5Gc

Attachments

• cuda verb obm6.mp3
    2,4 MB · Bekeken: 120
CUDA is een soort C, om het programmeurs makkelijk te maken om berekeningen op de GPU te doen. Dit Da's makkelijker dan directe instructies te sturen en het is 'more dedicated' voor de NVidia kaarten dan OpenCL of OpenGL.

Waar het voornamelijk mis gaat is dat een GPU zelf helemaal niet geschikt is om seriele bewerkingen te doen. Daar zijn CPU's juist voor. Een GPU kan heel veel kleine dingetjes tegelijk. Een CPU één voor één hele grote dingen aan.

Als je een plaatje bv iets roder wilt maken, maakt 't niet uit welke pixel het eerst of 't laatst bewerkt wordt. ze kunnen allemaal tegelijk roder gemaakt worden. daar is een GPU goed in.
Bij audio kan dat soort dingen volgens mij niet echt. je zit in het tijdsdomein met bijna alle bewerkingen.
Behalve dingen als DC offset of zo...

Of zijn er bv FFT bewerkingen in audio waar alle elementen tegelijk dezelfde bewerking kunnen ondergaan?

Nou dat hoopte ik eigenlijk ook. jammer dat er zo weinig vst's zijn die het benutten.

heb net die reverb getest en ben erg onder de indruk.

Draaide 3 impulse reverbs zonder enige extra cpu load.

ja lijkt me logisch toch, je videokaart doet al het werk...?

ja lijkt me logisch toch, je videokaart doet al het werk...?

Das het hele eiereten :D

Anyhow hier word uitgelegt hoe en waarom single instruction multit-threated stream processing zo interresant voor realtime audio synthesis is. Precies zoals jij ook uitlegt Barno

An NVIDIA GPU (figure 2) is a hierarchical multiprocessor on a chip schreef:
streaming multiprocessors[/I]); each SM contains a number of SPs (streaming processors). An SM can execute large numbers of threads simultaneously, with each thread running the same program. This SIMT (single instruction multiple thread) architecture is especially suitable for applications with a high degree of data parallelism, where the same operations are applied to large amounts of data.

http://queue.acm.org/detail.cfm?id=2484010

Back