Vocals

Bazz

Stamgast
Hallo,
Ik heb een vraag over de plaats van vocals in muziek. In een standaard song hoor je de 'couplet-vocals' bijna altijd in het 'midden', daarentegen hoor je vaak in het refrein de vocals heel erg stereo, het lijkt alsof deze vocal 2x tegelijk afspeelt, één keer rechts, en één keer links...maar als ik dit probeer in cubase klinkt het weer gewoon normaal.
(lastig uit te leggen...maargoed...)
Ik heb het ook nog geprobeerd met een soort van stereo plug-in, waar je een schuifje kan verschuiven van mono, via stereo naar 'wide', maar dit gaat ten koste van de kwaliteit.
Weet iemand hoe dit werkt?

Nee ik bedoel niet dubbel inzingen, dat ken ik wel, en gebruik ik ook. Ik bedoel echt het creeëren van een soort ruimte in de vocals...

hmmm volgens mij begrijpen jullie mij niet, ik zal eens kijken of ik een voorbeeldje kan vinden, want volgens mij moet het zo moeilijk niet zijn.
het is in ieder geval geen kwestie van 2 dezelfde vocals tegelijk, later of niet later, laten spelen. Of over de al bestaande vocal een nieuwe 'achtergrond' vocal opnemen, maargoed..

Origineel geplaatst door Bazz
hmmm volgens mij begrijpen jullie mij niet, ik zal eens kijken of ik een voorbeeldje kan vinden, want volgens mij moet het zo moeilijk niet zijn.
het is in ieder geval geen kwestie van 2 dezelfde vocals tegelijk, later of niet later, laten spelen. Of over de al bestaande vocal een nieuwe 'achtergrond' vocal opnemen, maargoed..

ik snap wel wat je bedoelt. de leading vocals zijn vaak in het midden heel sterk en de chorus die zijn heel breed. het lijkt er inderdaad niet op dat het dubbel ingezonden is of dat er een delay op zit, hoewel je met Logic de Sample Delay plug in dit effect heel goed kan nabootsen, is het waarschijnlijk een soort Galm in combinatie met een Stereo Widener maar volgens mij (en ik ben een lekker hierin) kun je dit soort effecten echt alleen krijgen met high end equipment en kun je met die sample delay plug in hetzelfde wel bereiken.

Denk dat je het volgende bedoeld:

prefader signaal lekker nat en eventueel iets gedetuned ten opzichte van elkaar het voor verbrede effect.
Daarna origineel signaal zachtjes bijmixen tot je een goed resultaat krijgt.
Stereoverbreders kunnen ook maar trekken bij overdadig gebruik je mix uit fase.

aha, kijk daar heb ik wat aan. Jamiefanatic snapt me, maargoed...bedankt iig allemaal !
Weetje of die plug-in ook in cubase (sx) werkt? of kan iemand me een andere aanraden?

Re: Vocals

Origineel geplaatst door Bazz
Hallo,
Ik heb een vraag over de plaats van vocals in muziek. In een standaard song hoor je de 'couplet-vocals' bijna altijd in het 'midden', daarentegen hoor je vaak in het refrein de vocals heel erg stereo, het lijkt alsof deze vocal 2x tegelijk afspeelt, één keer rechts, en één keer links...maar als ik dit probeer in cubase klinkt het weer gewoon normaal.
(lastig uit te leggen...maargoed...)
Ik heb het ook nog geprobeerd met een soort van stereo plug-in, waar je een schuifje kan verschuiven van mono, via stereo naar 'wide', maar dit gaat ten koste van de kwaliteit.
Weet iemand hoe dit werkt?

Wat ik ervan weet is het "Haas" effect. Je hebt twee sporen met hetzelfde monosignaal (zang). Dan vertraag je een linkervocal 10..20 msec, waardoor je oren denken: hee die is later, dus zal rechts wel harder klinken. In elk geval vinden je hersenen (psych-akoestiek) dat het geluid van rechts komt.

Dus zet je links weer wat dbeetjes harder (3..6 dB) en nu zit er ruimte tussen (je hersenen snappen er niks van en geven een verkeerd beeld)! Dit wordt vaak gebruikt.

In stadions gebruiken ze delay lines bij de tweede rij speakers (midden op het veld) om ze zo te vertragen dat je denkt dat het geluid van het podium eerder is en dus harder. Maar dat is niet zo. Gelukkig hebben ze het zo gedaan anders wordt de aandacht steeds naar de speaker naast je op het veld getrokken. Het geluid moet namelijk wel "volgens je hersenen" vanaf het podium komen.

Haas was de man die het ontdekte/in de praktijk bracht.

Back