De grote wordclock thread!

EDP

elke dag pannekoeken
Volgens mij is deze er nog niet.

Ik ga er toch aan denk ik. Een goede klok. Ik geloofde er eigenlijk niet in maar begin steeds meer te geloven dat het echt zin heeft.

Wie heeft maakt er gebruik van, en welke gebruik je dan. Wat heb je er allemaal op aangesloten?

Of wie heeft er een en vind het totale onzin?

Ben er erg benieuwd.

Ik zit te kijken naar een Rosenthal nanosync of een Grimm Audio CC1.
Deze spreken me aan maar heb daar totaal geen gefundeerde reden voor.

Ik heb ooit gehoord dat je het beste de AD/DA die je gebruikt voor het maken van je opnames het beste de masterclock kan laten zijn.
Dat is dan ook wat ik heb gedaan.
Een SSL Alpha link waarmee is opneem is master en de rest slave.

Wat precies de reden is waarom deze de master moet zijn weet ik niet meer precies.
Iemand die bovenstaande herkent en er wel wat van weer?

Ik heb altijd hetzelfde advies gekregen. Bij mij is mijn Cranesong HEDD de masterclock. Die clockt mijn Lynx Aurora, en van daaruit naar mn Lexicon 960L.

Enne: het verschil tussen met masterclock en zonder: ENORM! alsof je een deken voor je speakers weghaalt. Veel meer definitie.

Wat ik overigens wel heel erg raar vind, is dat mijn stereo out digitaal mijn monitor controler in gaat, en dan analoog naar mn versterkers. Alleen die Avocet heeft GEEN wordclock. (en klinkt toch fantastisch)

Technisch gezien gaan apparaten een heel klein beetje slechter performen met een externe wordclock. In mijn mening gebruik je een externe wordclock alleen als je een heleboel digitale apparatuur hebt die je dan met een wordclock simpeler aan elkaar kan aansluiten.

Technisch gezien gaan apparaten een heel klein beetje slechter performen met een externe wordclock. In mijn mening gebruik je een externe wordclock alleen als je een heleboel digitale apparatuur hebt die je dan met een wordclock simpeler aan elkaar kan aansluiten.
Hmmm

deze snap ik niet helemaal? waarom gaan deze dan slechter performen? in principe mag je er toch vanuit gaan dat een externe clock beter is?(alsje tenminste een goede hebt?)

ik zelf heb de volgende configuratie:
Motu 2408 mk2
Motu 24io
Ferrofish A16 AD

geen top range gear imho. Als ik daar nu een externe clock aan hang zeg jij dat het alleen maar slechter wordt?

Een interne clock ontworpen rondom een kristal of ander stabiel element werkt altijd een stuk stabieler dan een circuit ontworpen om externe wordclock te ontvangen en te verwerken. Er wordt vaker jitter veroorzaakt in een systeem door wordclock bekabeling en wordclock slave circuits. Dat gezegd hebbende veranderd het geluid door deze "verminderde" werking. Als je dit als prettig ervaart dan moet je dat natuurlijk vooral doen. Wat ook zo is dat apparaten met hele goede clock eigenschappen geen last hebben van dit soort dingen omdat ze dit heel goed compenseren.

Hm, das vast de reden dat ik bij mijn apparatuur in de handleidingen dingen lees als: jitter reduction, jitter correction, syncrolock etc.

Maar blijft wel raar dat alles zonder WC sync minder goed klinkt...

Wat Matthew zegt klop trouwens. Je laat de beste ad/da die je gebruikt voor opnames op z'n eigen clock draaien (master). Dan draait deze ad/da dus technisch het beste omdat ie op z'n eigen clock draait en de beste ad/da is vaak ook het meest geschikt voor het goed genereren van wordclock.

Mijn mening is dat je het voor de winst in audiokwaliteit in ieder geval niet hoeft te doen. Die 1000 plus euro kan je veel beter stoppen in betere akoestiek, afluistering, mic pre's, mics, of leuke synths! :-)

Laatst gewijzigd:
Back