wat is een Expander/Ducker ?

Wappie909

Aanhangels van de Lies
Wat is een Expander en wat doet hij?

en

Wat is een Ducker en wat doet hij?

Expander: Is een Noise gate oftewel ruis poort die open en dicht gaat bij een bepaald aantal DB'
Een omgekeerde compressor.

Ducker:Compressie met een sidechain input. Muziek duikt weg (ducked)voor inkomende muziek.

:peukie:

Ducking: als je bijv. een stringgeluid (langgerekt) door je compressor gooit en een basskick op de sidechain input laat binnekomen zal de string dit gaan doen _/\_/\_/\_/\_ (de basskick is het dalletje hè) in plaats van -------------- zo simpel

Origineel geplaatst door kymo
Expander: Is een Noise gate oftewel ruis poort die open en dicht gaat bij een bepaald aantal DB'
Een omgekeerde compressor.

Ducker:Compressie met een sidechain input. Muziek duikt weg (ducked)voor inkomende muziek.

:peukie:

yep betere en simpelere uitleg kan niet:) een expander wordt gebruikt om het verschil tussen harde stukken en zachte stukken geluid groter te maken zodat een noisgate beter zijn werk kan doen

oftewel, expand is een optie bij het 'noise-gate' gedeelte op een compressor. (expander is niet de noisegate zelf zoals de text doet lijken)

expander, compressors limiters en noisegates zijn eigenlijk bijna het zelfde. en dat ducking effect dat met dat dalletje:) is beter uittevoeren met een noisegate omdat die echt dichtklapt bij binnen koment signaal. wanneer je voor de basdrum dan een sinus(zonder envellope uiteraard gebruikt) kan je dat dan dat leuke trens- gated-string effect maken. omdat een ducker toch vaker een attack en release heeft(is soms ook wel weer uit te zetten)

edit he niet je thread veranderen he sander:)

Is zo'n Ducker een apart effectbakkie, of zit het als uitbreiding op een compressor

Origineel geplaatst door Wappie909
Is zo'n Ducker een apart effectbakkie, of zit het als uitbreiding op een compressor

nee is gewoon een manier van compressen wat ze een naampje hebben gegeven

Hello!! Anybody home? Think, MacFly!

Is er nu niemand die oplet? Een expander is geen noise gate. Een expander geeft meer dynamiek aan vlakke muziek.

Origineel geplaatst door Pim
Hello!! Anybody home? Think, MacFly!

Is er nu niemand die oplet? Een expander is geen noise gate. Een expander geeft meer dynamiek aan vlakke muziek.

Bedoel jij niet een enhancer?

een ducker lijkt op overdreven compressie :) Bassdrum heeft meestal heftige piek, dus door het totale volume bij pieken omlaag te duwen druk je de string ook weg.

Op veel PA mengpaneeltjes en vooral op die "kermiszooi" zit een zogenaamde "talkover" schakelaar. Die doet hetzelfde.. bij inkomend signaal op de mic, wordt de muziekherrie even stukje weggedrukt

Werking van een expander

Werking van een expander

Hallo jongens,

weet 1 van jullie hoe nu een expander precies werkt?

Ik begrijp dat een expander het omgekeerde doet van een compressor, iets omhoog halen i.p.v. naar beneden drukken maar dit kan immers ook met eq'en of als het 'strak' moet gebeuren, eerst compressen en dan meer gain toevoegen dan de make-up gain.
Het lijkt me dat het toch anders moet werken (en klinken) dan bovengenoemde methoden anders is immers de uitvinding van een expander overbodig. Kan iemand het precies uitleggen?

Thanks,

gr. Tom

Bericht door een moderator:
threads samengevoegd na met de zoekfunctie een vergelijkbaar onderwerp te hebben gevonden

Ah!
Ik wist niet dat er al een thread over was gestart.
Helaas staat hier niet het juiste antwoord in.
Zoals Pim al aangeeft is een expander GEEN gate.
Daarna helaas geen reacties meer.
Iemand de juiste uitleg? Niet wat hij doet, want dat weten we, maar hoe
het proces werkt.:geslaagd:

gr. Tom

Re: Werking van een expander

Re: Werking van een expander

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Hallo jongens,

weet 1 van jullie hoe nu een expander precies werkt?

Ik begrijp dat een expander het omgekeerde doet van een compressor, iets omhoog halen i.p.v. naar beneden drukken

Nee, de expander maakt het zachte nog zachter waardoor het eigenlijk de noisegate 'helpt'. Moet wel zeggen dat het best verwarrend is; De noisegate is eigenlijk toch weer wel hetzelfde, alleen de noisegate reageerd zo snel als een switch, en de expander kan je traploos instellen naar wens. Maar ze doen hetzelfde... leuk hè. Lees onderstaande maar, dan wordt het vanzelf duidelijk :D Dus sorry Pim, maar je hebt ongelijk

zie hier let niet op de taal, ziet er niet uit, maar kijk naar het plaatje onderaan en trek je conclusie :L

ook nog een stukje text uit 'een' manual van een compressor:

********************************************************************************************
EXPANDER:

While a compressor or limiter reduces the dynamic range of a signal by reducing its level once it
has exceeded a threshold level, an expander does the opposite (well, almost). The easiest way to
visualize an expander is to think of it making loud signals louder. This is fine, except that in the real
world, the device following the expander (such as a processor or an amplifier) would go into
terminal overload.

The solution is to make soft signals softer, a.k.a. downward expansion. When the signal level falls below the level set by the threshold control, the expander reduces its gain by the amount dictated by its expansion ratio. Thus, for a below-threshold signal, a 10 dB output change results from a 5 dB change in the input signal, if the expansion ratio is 1:2

GATE:

A gate is similar to an expander except that its ratio is much higher; thus the action is more like a
switch once the signal falls below threshold. Some expander applications for a compressor may be quite
similar to a gate, like tending a lone announce microphone, but downward expanders generally are
not well-suited to typical gate applications such as removing leakage from drum microphones,
where very tight control is desired.

SIDECHAIN(Ducking):

The most common use of the sidechain is to make the action of a compressor/limiter/
expander frequency dependent, that is, to make it respond more (or less) to certain frequencies, by
inserting an equalizer in the sidechain path. Because the audio signal and the control signal remain
completely separate (even while the control circuit tells the VCA whether to turn the gain up or
down), you can equalize just the sidechain without changing the EQ in the main audio path.

This allows you to emphasize a frequency portion of the audio program so that this portion
dictates the behavior of the processing (for example, you can boost the appropriate high frequencies
to make the compressor behave like a de-esser), or to de-emphasize a frequency portion that is
controlling the audio more than you would wish. For example, with beat-heavy dance music, cutting
the low end can prevent the compressor from pumping and breathing with every kick drum beat.

************************************************************************************************

Nou, dat lijkt me toch duidelijk hoop ik? zoniet, zoek het ff ûit. D'r is zat te vinden op het net :D

Laatst gewijzigd:
Re: Re: Werking van een expander

Re: Re: Werking van een expander

Origineel geplaatst door Sander02
Nee, de expander maakt het zachte nog zachter waardoor het eigenlijk de noisegate 'helpt'. Moet wel zeggen dat het best verwarrend is; De noisegate is eigenlijk toch weer wel hetzelfde, alleen de noisegate reageerd zo snel als een switch, en de expander kan je traploos instellen naar wens. Maar ze doen hetzelfde... leuk hè. Lees onderstaande maar, dan wordt het vanzelf duidelijk :D Dus sorry Pim, maar je hebt ongelijk

zie hier let niet op de taal, ziet er niet uit, maar kijk naar het plaatje onderaan en trek je conclusie :L

ook nog een stukje text uit 'een' manual van een compressor:

********************************************************************************************
EXPANDER:

While a compressor or limiter reduces the dynamic range of a signal by reducing its level once it
has exceeded a threshold level, an expander does the opposite (well, almost). The easiest way to
visualize an expander is to think of it making loud signals louder. This is fine, except that in the real
world, the device following the expander (such as a processor or an amplifier) would go into
terminal overload.

The solution is to make soft signals softer, a.k.a. downward expansion. When the signal level falls below the level set by the threshold control, the expander reduces its gain by the amount dictated by its expansion ratio. Thus, for a below-threshold signal, a 10 dB output change results from a 5 dB change in the input signal, if the expansion ratio is 1:2

GATE:

A gate is similar to an expander except that its ratio is much higher; thus the action is more like a
switch once the signal falls below threshold. Some expander applications for a compressor may be quite
similar to a gate, like tending a lone announce microphone, but downward expanders generally are
not well-suited to typical gate applications such as removing leakage from drum microphones,
where very tight control is desired.

SIDECHAIN(Ducking):

The most common use of the sidechain is to make the action of a compressor/limiter/
expander frequency dependent, that is, to make it respond more (or less) to certain frequencies, by
inserting an equalizer in the sidechain path. Because the audio signal and the control signal remain
completely separate (even while the control circuit tells the VCA whether to turn the gain up or
down), you can equalize just the sidechain without changing the EQ in the main audio path.

This allows you to emphasize a frequency portion of the audio program so that this portion
dictates the behavior of the processing (for example, you can boost the appropriate high frequencies
to make the compressor behave like a de-esser), or to de-emphasize a frequency portion that is
controlling the audio more than you would wish. For example, with beat-heavy dance music, cutting
the low end can prevent the compressor from pumping and breathing with every kick drum beat.

************************************************************************************************

Nou, dat lijkt me toch duidelijk hoop ik? zoniet, zoek het ff ûit. D'r is zat te vinden op het net :D

goede uitleg, hier hebben we wat aan :okdan:

De uitleg over Ducker, als sideschain op je compressor is oke, maar ik ken een Ducker toch anders.

Op mijn intellifex, zit ook een ducker. Deze laat het originele signaal ongemoeid. Het effect signaal, bijv. delay, wordt door de Ducker echter onderdrukt zolang er origineel signaal binnenkomt. Dit heeft als resultaat, mits alle parameters een beetje goed ingesteld, dat het lijkt alsof je met bijv. heel veel delay speelt, terwijl alles toch heel duidelijk en gedifinieerd blijft klinken. Dit effect werkt overigens alleen mooi op delay's en galm.

Als ik nu mijn verhaaltje zo terug lees, is het eigenlijk ook een soort side-chain toepassing.

Bedankt Sander dit is duidelijk.
Ik denk trouwens wel dat Pim hetzelfde bedoelde alleen hij zegt het andersom zullen we maar zeggen.

Origineel geplaatst door Bert ten Hove
De uitleg over Ducker, als sideschain op je compressor is oke, maar ik ken een Ducker toch anders.

Op mijn intellifex, zit ook een ducker. Deze laat het originele signaal ongemoeid. Het effect signaal, bijv. delay, wordt door de Ducker echter onderdrukt zolang er origineel signaal binnenkomt. Dit heeft als resultaat, mits alle parameters een beetje goed ingesteld, dat het lijkt alsof je met bijv. heel veel delay speelt, terwijl alles toch heel duidelijk en gedifinieerd blijft klinken. Dit effect werkt overigens alleen mooi op delay's en galm.

Als ik nu mijn verhaaltje zo terug lees, is het eigenlijk ook een soort side-chain toepassing.

Kun je dan niet net zo goed de delay output door een compressor halen en flink compressen?

gr. Tom

en dan heb je nog de enhancer en de exciter...

exciting is harmonischen toevoegen, de enhancer ben ik even kwijt....was het nou hetzelfde?

Back