Nou, het delay signaal wordt niet gecompressed, alleen in meer of mindere mate tegengehouden, afhankelijk van de sterkte van het ingangsignaal. Dit zou natuurlijk kunnen mbv de compressor en het ingangsignaal op de side-chain zetten. Toch klinkt dat gevoelsmatig anders, maar zou het eens moeten proberen.
jepz, handig voor het weghalen van achtergrondgeluiden zoals ruis. Komt het geluidsniveau onder de threshold, dan schroeft de expander het volume nog verder naar beneden. Hoe veel het volume naar beneden gaat kun je instellen met de ratio (werkt het zelfde als bij compressor). een ratio van 1:oneindig komt overeen met een noisegate.
Ik had hetzelfde als jij Mad.
Ik kende de gate/expander maar dacht dat er nog een soort expander bestond die de boel oppompte.
Het blijkt één en dezelfde te zijn alleen hebben we hier te maken met spraakverwarring.
Hij werkt zoals hierboven beschreven maar vaak wordt het uitgelegd zoals Pim het verteld, dat hij de dynamiek
vergroot. Dat suggereert dan dat we hier met nog een ander soort expander te maken hebben.
Het naar beneden drukken van geluid wat onder de tresholdwaarde komt zorgt ervoor dat geluid wat boven de treshold waarde zit, luider gaat klinken t.o.v. het geluid wat onder de treshold waarde zit, immers, dit geluid wordt nog zachter gemaakt omdat het naar beneden wordt gedrukt terwijl het geluid wat boven de treshold waarde zit gelijk blijft in volume. Vandaar dus het verhaal dat een expander de boel expand. Eigenlijk juist niet maar het resultaat geeft een expanded sound.
Expanden is het omgekeerde van compressie,dynamiek toevoegen in plaats van je dyamiek plat maken.
Expanden in deze zin heeft weinig met een noise gate te maken volgens mij.
Origineel geplaatst door trash Expanden is het omgekeerde van compressie,dynamiek toevoegen in plaats van je dyamiek plat maken.
Expanden in deze zin heeft weinig met een noise gate te maken volgens mij.
volgens mij is een noise gate gewoon een expander met een oneindige ratio, net zoals een limiter een compressor is met een oneindige ratio... het is dus volkomen acceptablel om ZOWEL een gate als een expander in serie (en wel in die volgorde natuurlijk) op een zelfde signaal te zetten, net zoals je een signaal eerst kan compressen en daarna nog eens limiten.
exciters en vitalisers enzo vallen volgens mij in een hele andere categorie, omdat die verder niks met de dynamiek als functie van tijd doen (je hebt geen attack/release controls).
Heerlijk die verwarring wat een expander nou precies is.
mensen die het al die tijd dachten te weten zitten er ook naast.
Nuttige thread dus. Ik ben er in ieder geval uit.
maar een expander heeft dan toch een omgekeerde ratio dan een compressor ?
een 1:4 compressor zou omgedraaid dus een expander van 4:1 zijn waarbij als je deze in serie zet misschien weer het originele singaal oplevert ?
dat heb ik dan toch goed begrepen ?
dat downword expanden is dan gewoon zoals een omgedraaide compressor
en zachte geluiden in theorie door het expanden onder stilte grens wordt geduwt en niet meer hoorbaar is ..
De ratio geeft de mate van werking vanaf de treshold aan, en de treshold zegt bij een expander iets heel anders ( beneden een bepaald niveau ingrijpen) dan bij een compressor ( boven een bepaald niveau ingrijpen)
Goed, tijd voor een grafiekje. Links de expander, rechts de compressor.
Op de x-as het inkomende geluid, op de y-as het uitgaande geluid. Je ziet dat bij de compressor de harde geluiden afgeknepen worden (dit wordt later goed gemaakt door de make-up gain). Bij de expander worden juist de zachte geluiden afgeknepen.
Een expander is dus een compressor die inkickt wanneer een signaal ONDER ipv BOVEN de treshold komt. En dus geen PIEKEN in het signaal compresst, maar DALLETJES nog zachter maakt. Dus het signaal krijgt meer dynamiek.
De relatie limiter/compressor en gate/expander staat dan ook als een huis. Een limiter is gewoon een extreme compressor, en wanneer je maar met een groot genoege ratio "expand", krijg je een gate.
dusse... 6trek...lees je post nog eens door en trek je conclusie...
Maar om het verhaal nog onduidelijker te maken:
Wat doet een positieve treshold op een compressor dan precies?
Een expander is dus een compressor die inkickt wanneer een signaal ONDER ipv BOVEN de treshold komt. En dus geen PIEKEN in het signaal compresst, maar DALLETJES nog zachter maakt. Dus het signaal krijgt meer dynamiek.
De relatie limiter/compressor en gate/expander staat dan ook als een huis. Een limiter is gewoon een extreme compressor, en wanneer je maar met een groot genoege treshold "expand", krijg je een gate.
dusse... 6trek...lees je post nog eens door en trek je conclusie...
Maar om het verhaal nog onduidelijker te maken:
Wat doet een positieve treshold op een compressor dan precies?
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.