op zoek naar een AC Adapter

Gijsl

Leuk man
Hallo allen

Ik heb een Digitech Jamman stereo looper pedaal waarvan de adapter is zoekgeraakt.

Nu ben ik dus op zoek naar een nieuwe, maar dit blijkt nog niet zo'n gemakkelijke opgave.

Op de achterkant vermeld het pedaal dat een Harman Adapter PS-0913B gebruikt moet worden maar deze zijn niet in europa te vinden. Het pedaal heeft 9v nodig en 1.3a, de plug is 3,5mm bij 1,3mm.

Ik ben al aan het zoeken rond de bergen universele adapters maar tot nog toe niks kunnen vinden. Ik vroeg me ook af of zoiets zou kunnen werken: http://www.yorcom.nl/artikel/ADAPTERHQ6/hq-universele-ac-adapter-30w-5-12volt-8-plg

Wie kan me helpen?

Die 5-12 volt adapter die je laat zien is een gelijkstroom adapter en jij hebt een wisselstroomadapter nodig, dus niet geschikt. Op zich is een 9volt wisselstroom adapter niets speciaals dus dat moet niet zo moeilijk zijn. OK, 1300mA is best veel , de meeste adapters leveren minder maar volgens mij zou iedere 9V wisselstroom adapter die 1300mA kan leveren goed moeten zijn. Ikzelf loop voor adapters altijd ff de kringloopwinkel in en meestal hebben ze wel een bak met adapters voor 1 tot 2 euro. Op de achterkantjes staat alle info die je nodig hebt, wisselstroom duiden ze altijd met een sinusgolfje aan. Ohja stekkertje zou misschien niet passen, dus ff langs een electronica boer, deze is dan meestal duurder dan de adapter zelf.

Bedankt voor je antwoord! Bedoel je te zeggen dat een electronica zaak de stekkeraansluiting van een adapter kan aanpassen? Ik heb wel wat 9v ac adapters kunnen vinden maar het is vooral de stekkergrote dat het probleem is inderdaad.

Je zal dan het stekkertje zelf aan de adapter moeten solderen maar dat stelt op zich niet zoveel voor. De adapter heeft 2 draadjes maar aangezien het om wisselstroom gaat is er geen plus of min, de draadjes zijn gelijk, deze moet je dan aan de twee pinnetjes van het stekkertje solderen. Neem gewoon de adapter en je Jamman mee naar de electronicazaak en ze zullen je wel verder helpen. Succes!

Ik zou Digitech support raadplegen. Zij zullen je zeker verder kunnen helpen

Even een update, en erg bedankt voor alle hulp.

Ik ben vandaag naar een electronicazaak geweest en die hebben mij geadviseerd om maar zelf een adapter in elkaar te zetten, aangezien zo'n wisselspannings adapter met zoveel ampere vrijwel niet aan te komen is. Dus ik heb een transformator blok gekregen en een passende plug en ik ga dus alles zelf maar aan elkaar solderen.

Ok de Digitech 'vraagt' wisselspanning. Het eerste wat er in de Digitech gebeurt is gelijkrichten.
Dan kun je toch ook net zo goed een gelijkspanning aanbieden?
Lijkt mij dat dit gewoon moet werken. Zo hoef je niet eens te denken hoe je het aansluit.
(Let op: Nooit wisselspanning op een DCinput aansluiten!)
Correct me if i'm wrong.

Ok de Digitech 'vraagt' wisselspanning. Het eerste wat er in de Digitech gebeurt is gelijkrichten.
Dan kun je toch ook net zo goed een gelijkspanning aanbieden?
Correct me if i'm wrong.

Afhankelijk van hoe de voeding intern in elkaar zit kan het zijn dat als je een gelijkspanning aanbiedt, het apparaat maar half gevoed wordt.

Meestal wordt de +V uit de positieve helft van de wisselspanning gehaald, en de -V uit de negatieve helft. Als je dan gelijkspanning aanbiedt, ontbreekt een deel van je voeding. Dan werkt in ieder geval je apparaat niet, en in het slechtste geval gaat ie stuk (er zijn wat chips die stuk gaan als ze maar half gevoed worden)

Bij de behringer mic 200 (en waarschijnlijk de mic 100 ook) zit een 9volt wisselstroom adapter, die kun je vaak goedkoop 2dehands oppikken. Ik geloof zelfs dat die 1.3A levert, ik heb deze lange tijd gebruikt voor men micron die 1.5A vroeg, en bij mij zonder problemen.

DC adapter op ac ingang

DC adapter op ac ingang

v.i.n.n.y. heeft hier wel degelijk gelijk, uitgaande dat het om een enkelvoudige wisselspanning gaat en er intern in het apparaat een brugcelgelijkrivhter zit aangesloten. Mocht dit laatste niet zo zijn omdat er slecht een enkele diode gebruikt zou worden (zeldzaam), dan is er nog niets aan de hand.

Wel moer er in het geval van een DC trafo een iets hogere spanning worden aangeboden: -->
AC 9V wordt: (9-1,3) * 1,41 = 10,86 V
DC 10,86 V nodig = 10,86 + 1,3 = 12,15 V --> 12 V DC adapter (1,5 A b.v.)

Wat Etaoin verhaalt is niet relevant in deze context (Sorry Etaoin, je gooit dingen door elkaar).

't is Mosterd na de maaltijd voor Gijsl maar, wellicht toch goed voor anderen hier om te weten hoe het zit.

Met vriendelijke groet,

Marc Marc

Marc, dat is de situatie dat een enkelvoudige voeding uit de AC wordt gehaald. Dat werkt uiteraard prima, en is misschien genoeg voor de Digitech (die ken ik verder niet).

Waar het mij om ging was dat je niet altijd een AC adapter zomaar kunt vervangen door een DC adapter. Dat kan namelijk niet als het apparaat met twee diodes een symmetrische voeding uit de enkele AC haalt.
De Doepfer A-100 MNT is een bekend voorbeeld (en die is niet zeldzaam).

Voedingen van meer dan 1000mA zijn erg moeilijk te vinden, er is maar weinig muziekapperatuur wat zoveel stroom vraagt, daarom vindt je vaak niet in die shops.

Zoek maar eens op laptopvoedingen etc, dan vind je ze sneller.

Bedankt Marcmarc dat je voor mij op komt maar ik geloof toch dat er een kern van waarheid zit in wat Etaoin schrijft.
Als er twee ACdraden binnenkomen wordt er één benoemt tot massa en de andere draad maakt via 2 tegengestelde diodes (+ flinke afvlakkingelco's) een positieve èn een negatieve spanning. Zou je nu alleen dc aanbieden mis je de helft. (Ik weet niet van te voren of dit toegepast is dus das een risico)

Voor de noobs hier: Versterkerschakelingen bevatten OpAmps die om audio te verwerken een positieve en negatieve voedingspanning nodig hebben. (dus V+,V- en een gnd)

Van electronica weet ik niet veel van. Er zijn wel een paar puntjes waar je op kan letten die ik ook weet.

De aangegeven milli amper is het minimale wat je nodig hebt anders gaat de adapter op een gegeven moment oscilleren omdat hij het niet trekt. meer mag altijd bijvoorbeeld 2000 milli ampère

Het apparaat heeft wel altijd een marge waar in gewerkt kan worden dat kan soms zelf 20% schelen. (volt) dat kan ook door het gebruik van het apparaat zelf zijn.

Bijvoorbeeld een sh-101 kan van 14 v tot 7 v dan doet hij het nog. Bij wisselstroom AC is dat ook zo.

Een synth heeft eigenlijk altijd "voor + en - " een aparte adapter vaak in 1 gemaakt maar het zijn er twee. zo heb ik al 2 synths gemaakt door als die stuk is er twee nieuwe te gebruiken.

Marc, dat is de situatie dat een enkelvoudige voeding uit de AC wordt gehaald. Dat werkt uiteraard prima, en is misschien genoeg voor de Digitech (die ken ik verder niet).

Waar het mij om ging was dat je niet altijd een AC adapter zomaar kunt vervangen door een DC adapter. Dat kan namelijk niet als het apparaat met twee diodes een symmetrische voeding uit de enkele AC haalt.
De Doepfer A-100 MNT is een bekend voorbeeld (en die is niet zeldzaam).

Ja, in deze context heb je gelijk. Dan komt wel de negatieve spanning door maar niet de positieve. Dit kunnen de meeste chips niet lang hebben. Ik ken dat wel van vroeger maar, doen ze dit dan nog steeds? Mogelijk.

Met vriendelijke groet,

Marc

De eenvoudigste wijze: Digitech PS 913 B Power Supply AC te koop bij Thomann .9v wissel 1300mA

Back