Kurzweil!

shappy1010

Stamgast
Ik begin even een nieuwe thread over Kurzweil aangezien er wat vragen binnen en buiten de forum over zijn (ook van mezelf) lees onderstaand:

Kurzweil aaaah nou word het interessant, zelf ga ik deze week met een vriend (prof. DJ) van me bij een studio inclusief kurzweil freak op bezoek, omdat wij nog steeds niet overtuigd zijn en hij het wil proberen. Wij hebben nml. het idee dat kurzweil een beetje vergane glorie is, 5 a 10 jaar geleden waren ze de creme de la creme, maar je ziet ze bijna nergens meer, behalve op marktplaats. Nog Feedback nog peter verspuij heeft ze in het assortiment, en dat zegt al weer wat. Over Kurzweil word altijd lovend gesproken, maar vaak door wat oudere doorgewinterde muzikanten, dezelfde die je vertellen dat een Atari ST beter werkt met cubase dan jou PC. Ze krijgen ook niet de beste recenties op harmonycentral.com, mensen verwachten er schijnbaar toch vaak teveel van. De prijs is VEELSTE hoog, ook is de userbase vrij klein, je kan vergeten om er veel software of tools voor te vinden. Ze schijnen ook bizar ingewikkeld te zijn en ongebruikersvriendelijk. Maar zoals ik al zei, eind van de week kan ik er wellicht een beter oordeel over geven.

Ben even benieuwd naar de mening over deze stelling van (ex) kurzweil eigenaren op deze forum, overtuig mij en andere eens waarom Kurzweil zo goed is, of juist niet.

Gebruik al jaren Kurzweil heb nu de K2000R, de K1200 en 2X de K250.
het is wel leuk als mensen vragen waar komt dat geluid nu weer vandaan
om te vertellen dat dit wordt gemaakt met een kurzweil, een wat ??.
ja helaas de wereld bestaat niet alleen uit Roland en Yamaha, kurzweil
is inderdaad niet goedkoop maar naar zo veel jaren heb ik nog steeds
plezier met de kurzweil en daar wil ik graag iets meer voor betalen...

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=13223&highlight=k250

Laatst gewijzigd:
Hallo
Stukje geschiedenis:
Ray Kurzweil was een van de eersten die het lukte om digitale sample techniek eind jaren 80 succesvol tbv muziekinstrumenten toe te passen oa in de KW 150 & 250. De geluidskwaliteit van deze ROM-based instrumenten was gewoon heel goed. Kwaliteit van klavieren en componenten was ook hoog. Het waren de voorlopers van de huidige romplers, nog voor de EMU Proteus uit 1988/89. Tov de Fairlight en Emulator waren ze gunstig geprijst en de kwaliteit van de rom samples was zo goed dat je er zelf toch bijna niet tegen op kon sampelen.

Begin jaren '90 werd de KW 1000 serie uitgebracht; romplers voor een relatief lage prijs toegesneden op een bepaalde instrumenten groep: Strings Expander, Horns Expander, Guitar Expander. Ook nog de Ensemble Expander voor de huiskamermuzikant; viel niets aan te editen; 10 geluiden in 10 variaties
Tegelijkertijd kreeg KW financiele problemen en werd door Young-Chang (z. Korea) overgenomen. Productie gong dus ook naar zuid Korea, maar development bleef in de US.
Zo is midden jaren 90 de KW 2000, 2500 en 2600 serie tot stand gekomen. Nog steeds ROM-based maar nu ook met sampling optie. Klonken toe gewoon heel goed. Inmiddels is er veel concurentie op dit vlak.

Ik volg KW de laaste tijd niet meer zo, maar het is een bedrijf dat in tegenstelling tot ARP, Oberheim Moog etc. wel de jaren 80 overleefd heeft.

Ik weet er weinig van; hoor idd heel veel lovende berichten a la "Beste synths", e.d.
Ik heb er nooit op gespeeld, maar qua demo's en uiterlijk loop ik er totaal niet warm voor.
Een beetje 'standaard' geluid vond ik.. wel zuiver & zo, maar niet echt de moeite.
Maar ik ken 'm dan ook alleen maar via de demo-songs op hun site..

Bij VRT hebben we dagelijks 3 stuks van de K2600X in gebruik (één per studio). Ze worden vnl als masterklavier gebruikt, maar natuurlijk ook als klankbron. In de meeste tunes die ik voor onze TV-netten heb gemaakt, zit steeds wel een of andere Kurzweil-preset. Nochtans ben ik absoluut geen Kurzweil freak, daarvoor zijn ze veel te complex. Maar toen ik eenmaal met de 2600 begon te werken, was dat echt de doodsteek voor mijn ouwe trouwe Roland XP-80...

PRO KURZWEIL :
- uitstekend 88toetsen klavier, naar mijn gevoel het allerbeste in zijn categorie en beter dan Roland A-90 e.d.
- makkelijk programmeerbare real-time controllers (2 pressure strips en 8 sliders)
- klankkwaliteit D/A
- oerdegelijke constructie
- geen bugs in het OS of andere technische mankementen
- kwaliteit en variëteit van de preset sounds
- kwaliteit van de interne FX

CONTRA KURZWEIL :
- complexiteit/onoverzichtelijkheid van het OS
- complexe effects routing
- handleiding is een telefoonboek
- gewicht / transporteerbaarheid
- support in Europa / onwil van de meeste lokale muziekwinkels

een van de lekkerste masterkeyboards ooit gemaakt: kurzweil midiboard. als iemand er een heeft ik zoek er nof een

Vorig jaar heb ik de Kurzweil K2600 getest bij Feedback Rotterdam. Ik was totaal niet onder de indruk. Had er veel meer van verwacht. De piano's zijn erg realistisch, iets té voor live gebruik (live wil ik een piano sound die goed door de mix prikt en die biedt de Yamaha Motif ook voor veel minder euro's). De tone wheel generator (hammond sounds) vond ik ook wat tegenvallen. Natuurlijk moet je niet alleen afgaan op presets, maar aangezien Kurzweil's niet echt intuïtief te bedienen zijn, had ik weinig keus. De orchestral sounds zijn onovertroffen. Qua synth sounds vond ik 'm matig. Wil je de Kurz goed tot z'n recht laten komen, dan zul je 'm moeten uitbreiden (sampler, expansionboards...). Zoveel euro's heb ik er niet voor over. Geef mij dan maar een geheel uitgebreide Motif ES en Triton. :luv:

Bij Live Music in Arnhem staat nu ook een K2600. Ik denk dat ik 'm nog een keer ga uitproberen. :D

Heb de K2500R maar kort gehad in m'n studio maar ik vond hem echt zeer ok kllinken. En programmeren was ff een bitch in het begin maar om nou te zeggen dat het een struikelblok is mwoah nee, ik vond de nord moeilijker in het begin.
(ok, als je een 32 lagen-tellende drumkit gaat editten wordt je niet goed; waar blijft nu die 'aksys' voor deze machines!!?)

ps: bij Feedback Rotterdam staat er wel 1. volgens mij de K2600R

Ik heb me wijs laten maken dat de 2600 kwalitatief minder goede IC's heeft dan de andere series en dat er daardoor vlugger defecten zouden zijn. Ik vind ze niet slecht klinken en lange tijd is de K2500SX m'n droomsynth geweest. Op dit moment zijn ze achterhaald, vrees ik. Daar waar de meeste synthesizerbouwers op z'n minst 64 stemmen bieden, blijft de KW nog steeds op z'n 48 hangen. In de K2600 heb je wel de mogelijkheid om 4 oscillatoren per stem te gebruiken, maar gebruik je er maar 2, dan blijf je op die 48 steken. Als de prijs al eens wat zou dalen, zouden ze misschien voor een breder publiek interessanter worden.

Ik zou ook alleen geinteresseerd zijn in een 2500 rack model, deze zijn opzich goed te doen tweede hands, iemand ervaring met een 2500?

Ik volg KW de laaste tijd niet meer zo, maar het is een bedrijf dat in tegenstelling tot ARP, Oberheim Moog etc. wel de jaren 80 overleefd heeft.

Ook niet zo vreemd, gezien het feit dat de eerst Kurzweil in 1983 op de markt verscheen en digitaal was.

Origineel geplaatst door Sander02

(ok, als je een 32 lagen-tellende drumkit gaat editten wordt je niet goed; waar blijft nu die 'aksys' voor deze machines!!?)

[/B]

Emagic verkoopt Sounddiver: daarmee moet je gemakkelijk te programmeren zijn.
Ik gebruik nog steeds het display, lekker friemelen aan de knopjes. De aankoop van m'n K2000RS heb ik me nog nooit beklaagd! OS zeer stabiel. SCSI-implementatie zeer goed (heb er een 1GB HD ingebouwd). Sampler: very nice (zelf 40MB RAM ingebouwd, spijtig genoeg geen flash-RAM beschikbaar, doch je kunt hem bij het opstarten automatisch samples en programma's laten laden, zodat hij direct klaar staat voor gebruik).VAST-synthese: just have fun!

kurzweil

kurzweil

Mooie bakken toch....
Jaren geleden overwogen om er 1 te kopen helaas was ik financieel niet zo stabiel op dat moment.. ben toen uit gekomen op een TS10... Kurzweil +(Ensoniq) waren toch beestejs met een 'echt mooi eigen' karakter..
Ik vond het maar niks het intree van het GM tijdperk

Kurzweil is ondanks zijn 48 stemmen nog steeds de beste synth ooit ontwikkeld.
Met het huidige OS (bij Kurzweil heb je je leven lang updates op welke Kurzweil dan ook) 3.11
kan je de Kurzweil als een triple modulaire synth gebruiken. De Fx van deze synth zijn de beste ter wereld,
elk geluid wat je maar hoort of kan bedenken kan je ermee maken, er zijn iets van 30 miljard geluids mogelijkheden met 1 oscilator. Met de triple mode kan je synths bouwen met 18 filters, 32 Oscilatoren enz.
Iemand die zegt dat een Kurzweil niet klinkt moet zijn mond houden omdat ie er geen verstand van heeft, alle Pro's in de wereld hebben er wel 1, en deze machines worden overal voor gebruikt, van commercial tot klassieke werken.
Ik had zelf 1 van de eerste K2000 in Nederland, in 1990, heb nu alweer een tijdje een K2600S met alle uitbreidingen. Ik zweer erbij, deze gaat mee in mijn graf :)

:peukie:

Ik heb veel rond gevraagd de afgelopen weken, en veel muzikanten, zelfs bij feedback vinden ze het allemaal vergane glorie. 5/10 jaar geleden was het dus helemaal je van het, maar tegenwoordig is er veel concurentie. Waar ik zelf onwijs de scheit op heb is hardcore muzikanten of geluidsmensen die helemaal zweren bij 1 produkt, de rest afkraken en hun liefje tot in de treure blijven gebruiken terwijl er zat andere alternatieven zijn. (ik val niemand hier aan hoor, jullie weten wel wat ik bedoel) de atari ST cubase liefhebber om het cliché maar weer es te noemen. Daar ben ik dus ook een beetje bang voor bij Kurzweil. Ik zou er echt heel graag één ergens willen beluisteren maar het is me tot nu toe nog steeds niet gelukt. Als ik puur naar specs kijk zou b.v. een Akai Z8 een kuzrweil 2600r overtreffen, 96Khz, 24 bit, uitbreidbaar tot 512 Mb, USB 2.0 interface, ton aan effecten en filters, meegeleverde software, en zelfs goedkoper. Probleem is dat ik nog geen muziekwinkel ken waarbij ik kurzweil aan de tand kan voelen, want uiteindelijk wil ik het gewoon horen! Iemand een tip voor me?

Je hebt het alleen maar over harde specs en niet over het geluid. Akai is voor mij altijd een beetje kil, kaal, vlak en hard. Kurzweil echter klinkt warm, open, vol, breed en helder.
Daarnaast heb je niet een gewone synthengine tot je beschikking, maar een van de meest bijzondere... En dan de FX, dat is wel even wat anders als Akai of zelfs de Emu RFX.
Een K2000/2500/2600 valt misschien qua presets tegen, en in eerste instantie is het misschien ook erg lastig om er een beetje wijs op te worden qua klankbewerking, maar als je daar doorheen bijt, dan wordt je beloont met een van de meest flexibele synths ever... En los van alle mogelijkheden klinkt het ding ook nog fantastisch.

Als Feedback iets niet verkoopt dan is het net als bij alle muziekzaken al snel vergane glorie 8o) Mensen die de K2xxx serie afzeiken snappen het gewoon niet, simpel...

Ja hmmm Feedback , de slager op de hoek kan je meer vertellen
over de Kurzweil sorry maar daar kan ik niets mee .

De vergelijking met de Z8 en de kuzrweil 2600r is ook geen uitgangspunt nee
daar kan ik ook niets meer.
Trouwens het is moeilijk vergelijken omdat het Kurzweil spul gewoon afwijkt
van wat er op de markt is en een vreemde eend wordt meestal afgedaan als ooh
dat is toch niets.
Oke in Europa kun je nog over straat lopen met zo een uitspraak in
Amerika zal ik zeker gaan verhuizen :D

en geloof me ik zoek altijd naar alternatieven maar soms is er maar 1 synyh/sampler
die alles in huis heeft en kom ik weer op Kurzweil uit.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Digimod
Ja hmmm Feedback , de slager op de hoek kan je meer vertellen
over de Kurzweil sorry maar daar kan ik niets mee .

De vergelijking met de Z8 en de kuzrweil 2600r is ook geen uitgangspunt nee
daar kan ik ook niets meer.

Kijk maar dat bedoel ik nou, ik hoor altijd maar dat het "gewoon" beter is, "beter klinkt" etc. maar waar is de bewijsvoering. Ik wil gewoon een hardware sampler aanschaffen en heb gewoon de keuze tussen een 2de hands Kurzweil sampler en een Akai Z8, en als ik dan naar de specs kijk moet een kurzweil het onderspit delven, ik zou graag anders willen geloven, overtuig me dan! 8)

Als het goed is zit er links en rechts van je hoofd een soort schelp
ook wel oren genoemd die moet je overtuigen door simpel een kurzweil
te beluisteren en niet al teveel op de specs te kijken.

Dan kun je pas een oordeel geven over een Kurzweil..

Lees dan die laatste post van VL1 nog een keertje, daar staat toch bijna alles in wat je moet weten lijkt mij. Als je gekke dingen wilt doen, echt wilt synthesizeren met je samples, dan gaat de Kurz gewoon veel en veeeeeeeeeeeel verder dan een andere sampler. Simpel. Owja, had ik al gezegd dat ie ook beter klinkt. :D

Trouwens, bewijsvoering voor de superieuriteit zijn praktijkervaring en je oren... Dus, als je zo'n ding ergens bij een ervaren gebruiker kan uitproberen die ook misschien nog een klein beetje in dezelfde muzikale hoek zit, dan heb je bewijs. Of je kan 'm natuurlijk gewoon kopen en lekker dwars ingaan tegen alle simpele zielen die het niet snappen.

Dat laatste heb ik ook met mijn Fizmo gedaan, nooit gehoord, maar veel mensen liepen er over te zeiken terwijl een kleine groep mensen er dol op is. Dan weet ik dus genoeg. En inderdaad, gewoon een super gave synth...

Back