Kurzweil!

Kurzweil vergane glorie? Op z'n minst een riskante uitspraak. Hou het er maar op dat de meesten nog nooit een Kurz hebben bespeeld. De meesten rennen al hard weg bij het zien van het prijskaartje. Kun je doen, maar de andere optie is om hem te beluisteren. En met name de extra romboards zijn heerlijk. Het lijkt me verder stug dat z'n samplinggedeelte beperkt zou zijn.

Luister naar de kracht van het beestje, voel hoe stevig hij is gebouwd en welke andere synth geeft je standaard 10 gebalanceerde outs. Breidt het beestje uit en het is alles wat je nodig zult hebben.

Binnenkort komt de k2661 uit,naar waarschijnlijk,een beter betaalbare synth,met al de spec. van de k2600,plus de orchestral en contemporay romblock

Attachments

• k2661sm.jpg
    k2661sm.jpg
    17,3 KB · Bekeken: 93
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door thegreatmuffin
Kurzweil vergane glorie? Op z'n minst een riskante uitspraak.

Let wel dat ik deze uitspraken niet doet, Kurzweil is voor mij altijd een droompje geweest, nu deze droom reeel kan gaan worden aangezien ik voor een aanschaf staat hoor ik links en rechts negatieve verhalen, dus alleen maar goed te horen dat jullie een andere mening zijn toegedaan. Maar ik schaf idd niks aan voordat ik het gehoord heb.

Van winkeliers zul je zowieso horen hoe een Kurz is. Verwacht niet dat een Kurz met z'n prijskaartje leuke verkoopcijfers oplevert dus willen ze hem niet in de winkel. Jij zou bijvoorbeeld niet snel een 4000-5000 euro uitgeven aan een mooie Kurz als je hem niet in een winkel hebt kunnen bespelen. Maw, een vicieuze cirkel.
Is een Kurz dan te duur? Dat denk ik niet. Alleen al de de manier waarop hij inelkaar is gezet rechtvaardigd de hogere prijs.

Bespeel een Kurz, luister naar z'n Orchestral en Vintage board. Check het forum op sonikmatter.com en luister en bespeel hem nog een paar keer. Denk dat je dan wel overstag gaat ;)

Je hebt ook een Nederlands bedrijf dat in FM-patches handelt voor de Kurzweil.

"Welck den neuck?"

Ja, met die hele modulaire synth engine die er in zit kun je met listig programmeren gewoon de hele DX-fm zooi nabootsen. Zie http://www.dlnsound.com/demos.htm

En dat met iets dat als een 'rompler' gezien wordt? Bij de XP/JV serie zijn ze nooit verder gekomen dan die gekke modulatie die in 9 van de 10 gevallen crap-resultaten levert, en een onbruikbaar en nodeloos ingewikkeld "structure" systeem. De Yamaha's hebben dat als het goed is al helemaal niet, die gebruiken voor Sync, Ringmod e.d. gewoon een plugin bord.

De bouwblokken die in een Kurzweil zitten zouden een Nord Modular nog jaloers maken! Verder zijn die 48 voices "true" polyfoon - niet zoals je bij de Yamaha's en Rolands hebt - 1 patch bestaat uit 4 tones, en het ding is dus 64- of 128-'tones'-polyfoon, terwijl een patch die er 4 opslurpt opeens is gereduceerd tot 16 of 32. Als laatste heb je nog heel intelligente note-stealing - de noten die je harmonisch gezien 't minste nodig hebt of het laatste zal missen worden 't eerst opgeofferd.

Zo verschrikkelijk duur is Kurzweil niet tweede hands, ben toch op zoek naar een rackmodel en dan kun je ze al vrij redelijk voor rond de 1500 euro krijgen...(2500r)

Kurzweil

Kurzweil

Ik heb gespeeld op een Triton, een Motif, Een Virus, een Ensoniq MR76, een A90EX masterklavier en een Kurzweil. Raad eens welke als fijnste uit de bus kwam? Ik heb zojuist een K2600XS besteld. De diepte en klankkleur van de Kurzweil overtreft de andere en niet zo'n klein beetje ook.

Voor de rest is dit niet zozeer een kwestie van specs en mogelijkheden. Ik denk dat je goed moet nagaan wat je precies wilt met een apparaat in die prijsklasse. Welke type sound zoek je. Welke muziek ga je maken. Op welk niveau wil je je eigen muziek maken. Hecht je aan gebruiksgemak of juist aan ultieme flexibiliteit waardoor je vaak wat complexere apparaten.

Kortom het gaat er niet zozeer om wat de Kurzweil kan ten opzichte van zijn concurrenten. De Kurzweil is een fantastische machine maar zijn concurrenten zijn bepaald niet slecht. Ik was in eerste instantie behoorlijk on de indruk van de Motif en zeker de Triton en de Virus. Heb ik ze gehouden? Nee, omdat ze niet aansloten bij wat ik doe met mijn muziek. De Kurzweil doet dat wel, klaar.

Het gaat erom dat jij weet wat je wilt en hoe je het wilt. Vraag je dat vooral af en dan vind je snel genoeg de machine die daarbij past.

Attachments

• k2600.jpg
    k2600.jpg
    9,2 KB · Bekeken: 98
Ben al enige jaren de gelukkige eigenaar van een K2500XS. Omdat ik destijds in een muziekzaak werkte kon ik hem voor een relatief goede prijs aanschaffen. Ik heb inmiddels met voldoende nieuwerwetste synths gewerkt om de Kurzweil in een context te plaatsen. Om te beginnen zou ik deze synth nooit beoordelen op basis van de factory presets want die zijn zoals in veel synths niet representatief voor de werkelijke kracht van het apparaat. Het V.A.S.T. systeem van Kurzweil maakt het mogelijk om echt de meest unieke geluiden te creëeren. Het geluid heeft een zeer herkenbaar Kurzweil karakter; het klinkt volwassen en voor een digitale synth ook tamelijk warm. Hoewel er een vrij krachtige sequencer aan boord is en er 8 gescheiden analoge (en nog wat digitale) uitgangen zijn waarnaar je afzonderlijke tracks te routen zijn, nodigt de KW toch uit om nog andere synths te gebruiken. Je kan in feiten een hele track maken op alleen de KW maar dan krijg je ook een typische KW song. Het karakter is onmiskenbaar KW en zeer goed te gebruiken maar eigenlijk net als iedere andere synth kan ook de KW niet zonder de slagroom van andere makelij voordat er een lekkere mix ontstaat. Het blijft natuurlijk altijd een kwestie van smaak maar ik denk dat Kurzweil toch voldoende harten zou moeten kunnen stelen, ook nu nog!

Heb 2x een K250 overgenomen van een ex kurzweil medewerker
met veel informatie ook wie dit instrument toen de tijd heeft gebruikt.

Michael Kamen ( Soundtrack Die Hard , Lethal Weapen )
Allan Howarth ( Helloween 2,3 )
Artie kane ( Jake and the fatman )
Stewart Levin ( the wonder years )
Roger Bellon ( Falcon Crest )

Vooral Michael kamen heeft veel gebruik gemaakt van de Kurzweil
bijna de hele soundtrack van Die Hard is opgebouwd met een kurzweil...

En als je nog niet overtuigd bent, luister dan naar de muziek van Jordan Rudess, de endorser van Kurzweil en toetsenist van Dream Theater. Vooral zijn laatste soloalbum 'Feeding the wheel' is zeer de moeite waard en geeft ook nog eens de kracht van de Kurzweil weer.

Origineel geplaatst door sinew1958
Binnenkort komt de k2661 uit,naar waarschijnlijk,een beter betaalbare synth,met al de spec. van de k2600,plus de orchestral en contemporay romblock

Oops, en dit dreigt wel weer iets bijzonders te gaan worden, een verbeterde K2600 ! :
http://www.zzounds.com/item--KRZK2661

Dit moet de betaalbare versie worden van de K2600. Hij mist o.a. de ribboncontroller maar aan de andere kant heeft deze weer wel digi out.

Afscheid

Afscheid

Ik heb er nog eentje te koop voor degene die nu wel interesse heeft gekregen.
Hoewel ik hem ga verkopen, kan ik de positieve reacties alleen maar beamen.
De handleidingen zijn erg dik, maar wel goed. Ze zijn voornamelijk referentie, alles is erg goed gedocumenteerd.
Ik ben geen doorgewinterde programmeur, maar de menu's zijn erg overzichtelijk en alles is goed te vinden.

De klank is altijd goed, ook de 48 stemmen zijn voldoende, mijn ouwe xp-50 liep bij een simpele piano/string klank al snel vast, daar heeft de K2600r geen moeite mee omdat de voice-stealing algoritmes veel beter zijn.

Het doet pijn, maar ik doe hem weg omdat ik slechts een live gebruiker ben met alleen maar realistische klanken. De piano, rhodes en andere klanken zijn vergelijkbaar op de PC2 (ook kurzweil, ik wil de pianoklank niet kwijt!). De PC2 is compacter dan mijn K2600R + A-70.

Mijn K2600R is erg kompleet:

Kurzweil K2600r (rack module)
- Rom1(Contemporary)
- Rom2(Orchestral)
- Rom4(Vintage (rhodes, wurly's enz))
- Moederbord (nodig voor de ROM's)
- SCSI Harddisk van 2 GB
- 80MB sample geheugen
- Heel veel sample CD's (die al veel meer waards zijn dan het
aankoopbedrag!)
In perfecte staat!

Mijn A70 is ook te koop. Er zijn wel wat gebruikssporen op dit apparaat, maar is zeker 100% technisch in orde.

eriknie@yahoo.com

Origineel geplaatst door Yoozer
Verder zijn die 48 voices "true" polyfoon - niet zoals je bij de Yamaha's en Rolands hebt - 1 patch bestaat uit 4 tones, en het ding is dus 64- of 128-'tones'-polyfoon, terwijl een patch die er 4 opslurpt opeens is gereduceerd tot 16 of 32.

KW gebruikt 192 oscillatoren. Je houdt 48 stemmen over, dus heb je per stem 4 oscillatoren ter beschikking. Je kan dus zeggen dat hij ipv 64 of 128 stemmig, 192 stemmig is ... maar je kan er 'maar' 48 gebruiken voor verschillende noten te spelen.

Ook al ben ik een enorme Yamahafanaat, de KW2500XS/KW2600XS zijn al lang een droomsynth, maar het te hoge prijskaartje heeft er voor gezorgd dat hij nog steeds niet tot de mijnen kan gerekend worden. Met de komst van de K2661 kan dit misschien veranderen, binnen een paar jaar dan.

:doei:

Dit las ik in op een amerikaanse forum van iemand die bij kurzweil werkt over de nieuw K2661.Zeer interessant!!The K2661 is the same exact processor quality and algorithms as the same algs in the KSP8.
The K2661 can act as a stand alone 24bit processor effects when I'm not using it as a keyboard. Just connect the ADAT In/Out to the computer. WAY Better than plugins !! complete with Mastering tools and Digital phase alignment .. etc.
A Processor with those abilities and quality will cost at least another $2,000.00 That's a 2,000.00 you don't have to spend, should not spend..
I think that is a MAJOR issue for the home Studio guy and needs to be said as it's an Industry 1st to the best of my knowledge.
--------------------

Origineel geplaatst door sinew1958
Dit las ik in op een amerikaanse forum van iemand die bij kurzweil werkt over de nieuw K2661.Zeer interessant!!The K2661 is the same exact processor quality and algorithms as the same algs in the KSP8.
The K2661 can act as a stand alone 24bit processor effects when I'm not using it as a keyboard. Just connect the ADAT In/Out to the computer. WAY Better than plugins !! complete with Mastering tools and Digital phase alignment .. etc.
A Processor with those abilities and quality will cost at least another $2,000.00 That's a 2,000.00 you don't have to spend, should not spend..
I think that is a MAJOR issue for the home Studio guy and needs to be said as it's an Industry 1st to the best of my knowledge.
--------------------

Tja, maar ik denk dat voor degene die en ADAT en de K2661 hebben 2000$ niet echt een probleem is.

Vind het altijd zo fout om op te merken dat synths te moeilijk zijn. Dan kun je toch nog altijd commerciele patches kopen van mensen die wel zo'n ding willen programmeren? Voor de kurzes zijn er plenty patches dacht ik zo.

En qua geluid is het ook dik in orde. Dat had ik ook al toen ik met een K2000 aan het spelen was.
Alleen dat nieuwe mid-range stage ding vond ik niets. Da's niet die 2661 maar iets anders.

Ze zijn alleen zo duur vinnik.

@ eriknie
Wat is jouw vraagprijs dan?

Eh effe een vraagje wat is het verschil tussen de 2600 / 2661
Toch niet alleen het prijskaartje?

Origineel geplaatst door Roel_en_Sam
Eh effe een vraagje wat is het verschil tussen de 2600 / 2661
Toch niet alleen het prijskaartje?

Zag je boven toch al? Digi out, geen ribboncontroller, wat compacter en nog een paar dingen; maar wel dezelfde engine.

Back