KORG Volca Beats in sync met een YAMAHA AN1x

Riezz

Ooit... ooit komt het er van.
hoi all.. ik heb een vraagje waar ik niet aan uit kom..

gegeven:
1x YAMAHA AN1x
1x KORG VOLCA BEATS

wat wil ik:

dat de Korg Volca Beats synchroon gaat lopen met de clock van de interne stepseqeuncer van de AN1x....

ik krijg dit niet voor elkaar..
hang ik alles in Ableton aan elkaar werkt het in principe vlekkeloos, maar de Volca Beats rechtstreeks via een MIDI kabel aan mijn Yamaha An1x ... ik zou niet weten hoe ik mijn Beats aan het luisteren krijg naar de Yamaha..
Ik wil de AN1x als master tempo voor de Volca gebruiken

iemand idee? suggestie?

hoor het graag

greets
Richard

hang ik alles in Ableton aan elkaar werkt het in principe vlekkeloos, maar de Volca Beats rechtstreeks via een MIDI kabel aan mijn Yamaha An1x ... ik zou niet weten hoe ik mijn Beats aan het luisteren krijg naar de Yamaha..
Als de AN1X synct met Ableton dan staat de clock op external. Heb je dat veranderd naar internal om de Volca er aan te syncen?

yups dan staat de An1x gewoon op z`n eigen tempo, maar de Beats reageert gewoon niet.. enige wat ik kan is enkel de sounds van de Volca triggeren met de An1x.. maar kan niks doen met tempo aanpassen van de Volca..

ik wil dus de Volca Beats (en later de andere 2 ) kunnen gebruiken, zonder tussenkomst van een DAW, .. dat dus de An1x als master gaat dienen en de Volca als slave wat tempo changes betreft zonder tussenkomst van een computer

ook in Ableton gebeuren er rare dingen.. de Volca ontvangt midi messages, maar synced van geen meter.. dacht dat het aan de Midi Clock Delay lag, maar die verander ik zodat ie strak loopt,.. maar als ik dan ableton stop zet.. en dan weer opnieuw start.. whop, de sync is weer gone..

erg vervelend allemaal

Laatst gewijzigd:
okey, mij eerste gedacht was dat de AN1X arp enkel intern was, maar hmmmn nee,
't is de "ARP Trans channel" dat je moet instellen: Da's de knob: midi ptn tx chan.

Ik heb effe m'n ANX1 midi OUT op de K2661 midi IN aangesloten, en daar de midi monitor van gebruikt, en ik zie toch de ARP noten,,
Soit, hang mss eens een Midi monitor aan je AN1X midi OUT ??

OEPS, EDIT, Ik heb geen idee of de AN1X wel midi sync uitzend op de midi OUT poort ???
K denk dat je ergens een master clock nodig hebt,,

geprobeerd wat je zei, dus de midi ptn tx chan, ... ennnnn kan tempo van de Volca nog niet aansturen met de AN1x..
wat WEL gebeurt, maar wat ik niet wil.. is dat de interne seq van de An1x nu de sounds van de Volca triggert.. grrrrr

leuk ding zo`n volca, maar waarom kan je het tempo niet makkelijker triggeren met een externe synth oid?!

ach zo, okey
tja, bv een pioneer EFX 500 heeft ook midi sync out, of iets anders van hardware gebruiken als midi clock master,,
't is nu eenmaak een sync/jitter issue die midi OUT sync over usb,,. maar er zijn al oplossingen voor,
Zelf gebruik ik een amiga en atari, enkel audio en vst midi input is voor cubase en logic,,,

maar dat is het juist... ik wil de An1x in combinatie met de Volca Beats ( en evt. de andere 2 Volca`s) gebruiken ZONDER tussenkomst van een computer..

maar als blijkt dat ik iets simpel als een tempo change, aangestuurt via MIDI, via de AN1x, dus NIET kan toepassen bij de Volca`s,.. dan zal het bij enkel de Beats blijven ben ik bang...

mijn volca beats is van een heel recente serie en al versie 1.02

wat ze zijn vergeten is MIDI Clock Src Ext g*ddamn

hoe kan ik in hemelsnaam de Volca Beats seq. tempo aansturen via mijn Yamaha AN1x.. zucht..
forget de handleiding want die stelt niks voor

Heb je de Midi Clock Src setting van de Volca op Auto staan? Dan zou het gewoon moeten werken. MITS het andere apparaat een Midi Clock uitstuurt natuurlijk.
Ik heb het hier even getest met een MAQ 16/3 en dat werkt prima, de Tempo knop van de Volca is dan uitgeschakeld en hij loopt synchroon aan de externe sequencer

Overigens; ik ben geen AN1x expert maar "midi ptn tx chan" klinkt als : het midi kanaal dat gebruikt wordt om (noot) patterns te verzenden. Niks te maken met Clock data dus.

Laatst gewijzigd:
idd, dat is alleen op de arp noten op uit te zenden. De an1x stuurt geen clock uit volgens mij.

op de Volca staat het id. op auto,.. en id. de midi ptn tx chan deed enkel de noten sturen..

enne.. zou erg balen zijn als de AN1x geen clock uit zou sturen.. morgen es achteraan gaan of dat zo is..
dan zou ik dus moeten gaan werken met een MIDI to CV converter waarschijnlijk, of zou dat ook niet gaan werken?

zou erg balen zijn als de AN1x geen clock uit zou sturen
een snelle Google doet het ergste vermoeden... de vraag werd al eerder gesteld en negatief beantwoord.

Midi to CV gaat in dit geval ook niet werken want als er geen Clock signaal is, valt er ook niks te converteren naar Sync pulsen.
Andersom (Sync naar Midi clock) zou in theorie moeten kunnen maar ik weet zo 1 2 3 niet of er ook interfaces zijn die dat klusje klaren.

De Volca Beats loopt hier perfect synchroon i.c.m. het externe MIDI-kloksignaal van een workstation. Lijkt mij dat het probleem ligt bij de bron: de AN1x.

ondertussen tot de trieste slotsom gekomen dat de AN1x id. geen midi clock out stuurt.. :(... das best zachtjesgezegd k*t... nouja.. dan volgende probleem maar oplossen...
waarom loopt de Volca niet synchroon met Ableton :D,... dat word voorlopig nie op straat rondhangen

dat zou id. wel moeten werken.. dus denk dat ik een MIDI Out moet solderen aan die Volca... schijnbaar schijnt dat redelijk makkelijk te zijn aangezien er op de printplaat KORG gewoon heeft aangegeven waar je de draadjes mag plakken

Ableton en sync is pain in the ass... de meeste DAW's trouwens.

ja dat blijkt wel.... en als je zo rondhoort, is het hardwarematig heel goed te doen..

zo jammer dat me AN1x geen clock out stuurt :(... snif..

tja, bv een pioneer EFX 500 heeft ook midi sync out,
MOD, verwijder mss eens bovenvernoemde ??? De efx is wel intressant om te kijken hoe accuraat de midi clock is. Maar midi clock geeft die niet,, Of dat weet ik ni meer,,
Mss dat ie wel Audio too midi clock geeft ?? Maar 't lijkt hier niet meer te lukken, zonder manual terug te lezen,
Anders mss zoiets gebruiken als midi clock ?? Al heb ik er zelf geen ervaring mee?? https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=165946

slide1.png

Back