Ableton, 909, TT-303 midi, beste audio/midi interface?

Agent-e

Nieuwkomer
Hallo,
Ik heb het halve internet al doorgespit, maar dit is wellicht de beste plek voor een goed advies ;)

Mijn setup bestaat uit Ableton van waaruit ik een 909 aanstuur (midi notes of sync). Daarnaast heb ik een TT-303 in de setup. Echter, de latency is onwerkbaar en helaas niet te corrigeren in Ableton.

Nu roep ik ook wel iets over mijzelf af, de midi signalen gaan vanuit de Macbook naar een USB device met een midi uitgang (een ESI 1808 interface, of de midi-uit op de Akai MPK-49).

Als het audiosignaal vervolgens terugkomt zit er ruim 64ms tussen, te laat welliswaar. Wat is nu de beste/snelste methode, een aparte goeie midi-box voor de midi signalen, en een aparte geluidskaart met low-latency? Voordat ik weer allerlei devices ga aanschaffen ben ik benieuwd wat jullie hier zoal gebruiken.

Mijn audiointerface zegt bij een buffer van 128samples een latency te hebben van 12ms, daar komt echter de midi latency nog bij. Als ik een negatief getal invul bij de channel delay in Ableton hoor ik geen verschil.

Is er uberhaupt een interface die allebei goed doet, midi en audio? Of ik nu noten aanstuur of het sync signaal gebruik, de latency is nagenoeg hetzelfde. De Sync Lock is alleen voor het sync signaal, ik wil juist noten aansturen van zowel drumcomputers als synthesizers.

Mijn systeem is een Macbook pro, 2011 met een UAD Satellite. Alvast dank voor tips en/of suggesties.

Je moet 'midi clock sync delay' aanpassen, via 'Options-Preferences-Midi/Sync.

Attachments

• Midi clock sync delay.jpg
    Midi clock sync delay.jpg
    34,8 KB · Bekeken: 201
Je moet 'midi clock sync delay' aanpassen, via 'Options-Preferences-Midi/Sync.

Dat lijkt nauwelijks tot geen effect te hebben. Als ik op de midi port van de 909 sync enable dan start hij ook keurig, maar meer dan 20ms "terug" zetten heeft ook geen effect

Wat is nu de totale latency van de TT?

Lastig te zeggen, maar minder dan de 909. Als ik in Ableton alles route naar busses, en daarvan de midi delay ga tweaken, dan kom ik bij de 909 op rond de 49ms, de TT 44ms.

Ik zet dan eigenlijk mijn hele master op 50ms delay, zodat ik wat headroom heb. Leuk voor een arrangement, minder om in te spelen ;(

Van de 44ms gaat dus nog af de delay van het midi-signaal, en in latency van de audio interface. Ergens in mijn hele systeem zit zo'n 30ms delay, ik heb ook gelezen dat Ableton die bewust toevoegt, om ruimte over te houden voor de delays.

Lastig te zeggen, maar minder dan de 909. Als ik in Ableton alles route naar busses, en daarvan de midi delay ga tweaken, dan kom ik bij de 909 op rond de 49ms, de TT 44ms.

Ik zet dan eigenlijk mijn hele master op 50ms delay, zodat ik wat headroom heb. Leuk voor een arrangement, minder om in te spelen ;(

Van de 44ms gaat dus nog af de delay van het midi-signaal, en in latency van de audio interface. Ergens in mijn hele systeem zit zo'n 30ms delay, ik heb ook gelezen dat Ableton die bewust toevoegt, om ruimte over te houden voor de delays.

Top, ga ik binnenkort even kijken hoe dit zich hier verhoud... liep zelf al te vogelen met de latency en kreeg het niet geheel gelijk (op een of andere vage manier)
Bedankt voor je antwoord :okdan: en succes met het vinden van een goede interface.

Wellicht voor het archief; ik heb het voor elkaar om tijdens playback de latency volledig te corrigeren.

Ableton heeft inderdaad een ingebouwde latency van zo'n 30ms. Ik had met mijn 909 een midi->audio-in latency van ongeveer 20ms. Om dit gelijk te trekken met de metronoom doe ik het volgende:

- het midi kanaal zet ik op -20ms
- het inkomende audio kanaal van dit midi kanaal zet ik tevens op -20ms
- ik speel wat met de ms waarde om hem exact op de metronoom te krijgen

De truc is om dit dus voor zowel het midi kanaal als het audio kanaal te doen. Op zich logisch, en het betekent dat ik geen nieuwe midi-interface nodig heb ;)

Back