Japanese Kamikaze, afkomstig uit een 413 keyboardje Yamaha.

Een PSR-E413 wordt een krakkemigge homekeyboard genoemd, terwijl hij alles kan wat een CS-1x synthesizer ook kan. Het is gewoon dezelfde XG-chip, maar dan in een andere verpakking.

naast de XG banken, heeft een CS1x ook nog 12 banken met andere sounds. Het is dus niet hetzelfde ;-)

XG is slechts een onderdeel van de CS1x.

-C-

Die overige 12 banken maken gebruik van dezelfde XG-chip. Het zijn andere patches, maar geen andere samples. Dus met de standaard XG 4MB klankenbank kun je heel veel. Maar dat maakt van elke keyboard of synth hetzelfde klankenpotentieel, of het nou PSR of CS heet.

Het zijn wel andere samples.
Een CS1x heeft naast de XG banks, ook TG300-B banks en 12 aparte, CS1-x specifieke, performance banks.
De geluiden in deze banks zijn totaal anders dan de XG / GM sounds.

Zie ook de cs1x data list pagina's 12,13,14.
Kun je het zelf lezen :)

-C-

't was mn eerste synth en ik ben tot diep in de sysex gegaan destijds. Die TG300-B modus is trouwens een emulatie van de Roland GS standaard, de tegenhanger van XG.

-C-

ooit kocht ik een waargeworden droom keyboardje.......dacht ik:
de Yamaha CBX-K1XG

een ienie minie synth!

past in je holle kies maar intern zat een complete XG synthesizer met alle toeters en bellen.
en ook die TG300-B banken enzo....twee mod wheels en nog meer!

de mogelijkheden waren enorm maar uiteindelijk klonken heel veel geluiden gewoon hetzelfde en
het geluid was ontzettend dun. geen bas en volheid.
zal wel verschil tussen de XG synths zijn denk ik toch.....mischien is de basis chip hetzelfde maar de rest van de electronica niet.

Aan de XG systematiek zelf is eigenlijk weinig veranderd, ik dacht wel verschil te merken qua helderheid tussen de inmiddels bejaarde 8000 en de goedkopere 403 welke ik toen had.
Maar dat kan ook gehoorbedrog zijn omdat je aan een bepaald geluid gewend/verveeld raakt.
Alleen de afmeting van de chip zal kleiner geworden zijn..

De multi FX-sectie is geweldig van XG
3 effecten te chainen

alle soorten FX en variaties en met 10 parameters. midi te besturen en zeer extreem in te stellen.
een MU-50/100r hebben ook audio stereo input en is de FX dus als standalone te gebruiken

Aan de XG systematiek zelf is eigenlijk weinig veranderd, ik dacht wel verschil te merken qua helderheid tussen de inmiddels bejaarde 8000 en de goedkopere 403 welke ik toen had.
Maar dat kan ook gehoorbedrog zijn omdat je aan een bepaald geluid gewend/verveeld raakt.
Alleen de afmeting van de chip zal kleiner geworden zijn..

De PSR-8000 was de laatste Yamaha zonder Schlager-sausje over de klanken. Die klinkt dus zoals het ooit bedoeld was.

Wat de CS-1X betreft: die heeft 4,5MB aan klankmateriaal. Dat is maar liefst 500KB bovenop de standaard XG-bank. Knap dat ze daar 12 geheugenbanken mee hebben kunnen vullen...

Hoi Mark T

Tja de reden waarom ik hem destijds kocht was vanwege de uitgebreide synthesizer mogelijkheden en mogelijkheid tot samples te kunnen verwerken in producties, daar werd met de 9000 en opvolger T1 gelijk afscheid van genomen.

Back