XP vs. Windows 2000 voor Cubase

DJ41

Lid sinds 1834
Ik heb een dual boot systeem me XP en Windows 2000. Ik wil XP eraf sodemieteren. Ik vind het echt de slechtste OS tot nu toe.
Ik heb het idee dat cubase ook onder windows 2000 beter functioneerd dan onder XP. Het enige wat XP doet is sneller opstarten.

Wat zijn jullie ervaringen met XP en Windows 2000? (met het oog op sequencers)

tja, mijn evaringen met windows xp zijn om te huilen. Mijn geluidskaart werkte niet onder xp en cubase daaide ook erg onstabiel. heb in 2 uur 20 vastlopers gehad. Heb windows xp er toen meteen afgegooid. Maar ik ken ook aardig wat mensen die bij windows xp zweren.

Ik denk dat iedereen het gewoon moet proberen. Als windows xp eenmaal goed draait met je hardware draait is er niets aan de hand en werkt alles als een zonnetje. Het heeft de stabiliteit van win2k en de multimedia van win98/me dus in principe zou het het meest ideaal audio OS moeten zijn.

misschien dat ik binnenkort weer eens windows xp ga proberen, want er zijn inmiddels wel weer een aantal nieuwe drivers van mijn hardware uitgebracht.

Kan prima met XP werken maar als ik iemand anders iets zou moeten aanbevelen zou ik nog maar even op W2k door blijven werken. Da's lekker stabiel en werkt prima verders.

Beetje irri van XP is wel het hoge gehalte M$ $hit en irri opties zodat je alles uit moet zetten wat default aan staat. In W2k is dat veel minder.

Origineel geplaatst door fuse
Kan prima met XP werken maar als ik iemand anders iets zou moeten aanbevelen zou ik nog maar even op W2k door blijven werken. Da's lekker stabiel en werkt prima verders.

Beetje irri van XP is wel het hoge gehalte M$ $hit en irri opties zodat je alles uit moet zetten wat default aan staat. In W2k is dat veel minder.

Ik ben het met het bovenstaande verhaaltje eens. Om die reden heb ik gisteravond w2k er weer op gezet ipv XP. XP werkt verder prima, alleen is het wat zwaarder dan 2k. Er zit standaard meer meuk in verwerkt.

Maar 41, wat is je argumentatie? Waarom is XP het slechste? Daar ben ik wel benieuwd naar...

Origineel geplaatst door bambamstudio
ik heb geen verstand van computers, maar win98 draait nog steeds het beste voor muzieksoft en hard ware vind ik.....

ken zelfs een grote studio die onder win95 draait....

2000 is gewoon stabieler, zeker als er goede drivers voor geschreven zijn. Als er geen goede drivers zijn voor 2000 en voor 98 wel is 98 stabieler voor muziek, zeker als je je systeem helemaal clean houdt.

Never change a winning team.

Zeker niet als je prima met je windows 95 uit de voeten kunt. Want reken maar na wat het kost als het systeem niet werkt omdat het crashed en de klant hoeft een paar uur minder studiotijd te rekenen. (kun je makkelijk de upgrade plus een nieuwe computer van betalen)

Maar je komt jezelf daar een keer mee tegen in de verre toekomst dus is het adviseren om zowieso als je een nieuwe computer koopt er meteen een OS bij koopt wat een beetje bij te tijd is maar ook niet te nieuw. Want support op 95 kun je echt vergeten.

Niet voor niets dat ik nog een triple boot heb met XP,98SE en Suse. (trouwens die RME drijvers onder Suse zijn zwaar kvb)
98SE voor PT free overigens en als backup voor als het zwaar mis gaat onder XP.

XP gebruik ik toch wel het meeste.
Maar die kan ik dagen en dagen aan laten staan en hij blijft stabiel. Op m'n RME drivers na die dan gek gaan doen. Maar dat was voor de nieuwere drivers. En van windows 9x is algemeen bekend dat het na 3 dagen over en uit is en dat je moet rebooten.

En van windows 9x is algemeen bekend dat het na 3 dagen over en uit is en dat je moet rebooten.

NT4 ook na een week.

Origineel geplaatst door krz
NT4 ook na een week.
Daar staat geloof ik een jaar voor
Daarentegen hebben er hier een paar servers staan die al sinds juni vorig jaar probleemloos draaien
Toen moesten ze even uit i.v.m. een verhuizing :)
Dat was de eerste keer sinds lange tijd dat ik die bakken moest rebooten

Maar dat was even of-topic....
Ik denk dat in de discussie XP vs. 2000 XP het toch gaat winnen op het gebied van audio en midi
Althans, zodra alle drivers e.d. gereed zijn

2000 is nog steeds een workstation OS (alleen verkrijgbaar in de "professional" uitvoering, dat zegt al genoeg) en daarin is de eerst beoogde multimedia ondersteuning nog niet behaald
Die is na de release van 2000 gedumpt in ME (Als je het over slechte Microsoft OS-en hebt, DAT is echt de slechtste OS die ze OOIT hebben gemaakt)

In XP heeft Microsoft het toch beter voor elkaar qua audio dan in 2000
Lees dit stuk er maar eens over:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&postid=15552
En het artikel over XP tweaken in de Sound On Sound van maart

M$'s eigen stelregel luidt: om een NT4 systeem stabiel te houden is het aan te raden om om *** dagen je systeem te rebooten. En dat *** stond voor een maand, maar is een week ofzo. Best triest dat MS dit zelf toegeeft. Dit komt trouwens door het gegeheugenbeheer van MS, dat is echt waardeloos.

Origineel geplaatst door bambamstudio
ik heb geen verstand van computers, maar win98 draait nog steeds het beste voor muzieksoft en hard ware vind ik.....

ken zelfs een grote studio die onder win95 draait....

Hiermee bem ik het helemaal eens met BAMBAM, alleen onder W95 kun je geen meerdere beeldschermen aansluiten, en dat vindt ik met Cubase (waar ik mee werk) wel echt aan te raden.

Ja, ik draai dus ook onder W98. Superstabiel!

En ik zou ook niet weten waarom je naar een ander OS moet gaan als er weer es een uitkomt waarmee Bill zijn vermogen weer wil opkrikken. Als alles toch werkt.................

NT4 ook na een week.

onzin, een strak geconfigde NT4 installatie draait lachend een jaar zonder reboots...het zit niet in het OS, maar in de apps die je draait..veel apps hebben memory-leaks.....als je die maar lang genoeg laat draaien vreten ze al je RAM...helaas heeft zelfs IIS4 een memoryleak maar volgens mij alleen in combi met bepaalde DLL's...

mijn advies: win98SE blijven draaien als daar alles op werkt..alleen als je problemen hebt EN er zijn geteste XP drivers voor je hardware EN je hebt zin om te experimentere dan evt. overstappen

Olaf

Origineel geplaatst door olafmol

onzin, een strak geconfigde NT4 installatie draait lachend een jaar zonder reboots...het zit niet in het OS, maar in de apps die je draait..veel apps hebben memory-leaks.....als je die maar lang genoeg laat draaien vreten ze al je RAM...helaas heeft zelfs IIS4 een memoryleak maar volgens mij alleen in combi met bepaalde DLL's...

mijn advies: win98SE blijven draaien als daar alles op werkt..alleen als je problemen hebt EN er zijn geteste XP drivers voor je hardware EN je hebt zin om te experimentere dan evt. overstappen

Olaf

onzin? is het dan niet aan MS om die leaks te voorkomen? het draait wel.. tuurlijk.. maar je geheugen loopt vol.. en niet alleen door 3rd party software maar ook met IIS, Exchange en meer M$ spul. M$ is niet de enigste speler op de markt en moet zorgen voor een goed ondersteunend platform qua apps...

Ja gezellig, lekker flamen op Micro$hit!

Voorlopig houd ik het op W2k. Da's stabieler en stukken goedkoper.

Ja gezellig, lekker flamen op Micro$hit!

Voorlopig houd ik het op W2k. Da's stabieler en stukken goedkoper.

Waar wordt er geflamed? Als je punten aankaart die verbeterd zouden moeten worden ben je aan het flamen? Schaf dan al die forums (fora) maar af, want dan zou je nergens je mening of bevinding mogen verkondigen, want anders ben je weer aan het flamen.

Ik ben zelf een groot voorstander van M$. Office 2k + win2k is het beste wat ze ooit gemaakt hebben. Ik wil als desktop gebruiker niets anders meer, beter en vooral gebruikersvriendelijker dan al dat *nix spul bij elkaar. Voor audio moet je ook nog steeds bij M$ zijn als het op pc's aankomt. Er zijn natuurlijk altijd dingen die verbeterd kunnen worden, maar dat heb je met alles. Dus ik snap niet goed waar je dat flamen vandaan haalt?

Maar laat verder ook maar voordat ik begin te flamen....

Hee jongens, laten we de wel-niet discussie van Microsoft nu maar vallen
Die NT discussies zijn leuke onderwerpen voor andere fora
Aangezien veel mensen hier ook affiniteit met de IT hebben, kan er hier veel over gepraat worden
Maar het onderwerp hier is XP vs. 2000

Microsoft levert niet het beste wat er op OS gebied te halen valt
Maar ze hebben nu eenmaal een übergroot marktaandeel en zijn tevens een van de twee grote partijen op het gebied van audio operating systems

Hoewel ze met Windows en Office 2000 een eind in de goede richting komen, dat ben ik met krz eens
En ik hou XP zeker in de gaten

Origineel geplaatst door Synic
Microsoft levert niet het beste wat er op OS gebied te halen valt

Oh ja welk OS dan wel?

Elk OS heeft z'n nukken. En net zoals Bamse al opmerkte maakt het weinig uit wat je gebruikt. Als het maar werkt en blijft werken.

Oh ja welk OS dan wel?

Elk OS heeft z'n nukken. En net zoals Bamse al opmerkte maakt het weinig uit wat je gebruikt. Als het maar werkt en blijft werken.
Dat is het grappige: ik heb geen voorkeur qua OS
Ik werk juist heel veel met 2000

Microsoft levert de Opel onder de OS-en
Er zijn ook BMW's en Mercedessen te krijgen, maar daar heb ik nooit in gereden

Verder ben ik het eens met wat je zegt: het gaat erom dat het werkt

Ik heb helaas weinig ervaring met 2000, maar van XP kan ik zeggen, dat het in mijn geval redelijk goed werkt. Het is op mijn (behoorlijke vette) PC tig keer stabieler dan 98se. Alleen mis ik nog twee essentiele drivers :( Of die er ooit komen is de vraag. Ik ben bang van niet dus. De keuze is dan òf terug naar 98se of nieuwe hardware. Ik denk, dat het moment dat je overgaat op een nieuwe OS afhankelijk is van de software die je wilt, maar niet kunt draaien omdat je OS te oud is. Toch?

Als je tevreden bent met je werkende systeem, switch dan dus niet!!!! Dat geldt voor je synth-setup (synthforum!) en voor de OS van je PC.
Ik heb helaas al veel te veel $%$^#$# ervaring met dit soort shit.

Back