Windows 10/11 Chrome open killt mijn audio

stevaux

inverter
Sinds een paar weken heb ik hier last van. Ik ben bezig met bijvoorbeeld Bitwig of Reaktor via ASIO (Motu 8A over usb) en als ik dan Chrome open om iets op te zoeken, dan stop mijn ASIO audio.
Bitwig ziet dan ook mijn audiokaart niet meer. (Audio system is no longer available, Device is no longer responding)
Dit gebeurt dus met opstarten van Chrome, als het nog 0 audio speelt. Terwijl Bitwig ect mijn Device niet meer zien, speelt Chrome gewoon audio.

Als Chrome al open staat en ik start dan Bitwig, dan gebeurt het niet. Met andere browsers zoals Brave en Edge (allleen bij afsluiten) heb ik het ook.

Het lijkt iets met exclusive mode, maar dat heb ik juist overal uitgezet. En al deze dingen gedaan : MOTU.com - Troubleshooting USB Audio Problems on Windows

Ik heb het idee dat het begon toen ik Steam had geinstalleerd, die heb ik weer uninstalled. Maar dat maakte niet meer uit.

De drivers voor mijn Motu 8A heb ik ook eraf gehaald en weer erop gezet, FW is up to date.
Ik had het in Windows 10 en na de Windows 11 update nog steeds. :stupid

Laatst gewijzigd:
Als een file speel in Windows Media Player, en Chrome open, dan crasht het geluid van WMP, maar Chrome speelt wel.
Als een file speel in Windows Media Player, en Edge open, dan geven ze allebei geluid zoals ik gewend was met alles, maar sluit ik Edge af, dan stopt WMP audio met een korte glitch.

Met dit soort problemen kun je lang bezig zijn. Als je die MOTU lijst hebt afgewerkt ben je al een eind. Het gekke is dat Chrome natuurlijk helemaal geen ASIO gebruikt.

Bij mij staan de instelling heel anders, namelijk zo:

1654024192120.png

Bij mij werkt het omgekeerd. Als ik iets afspeel in Chrome, zeg Youtube en ik start mijn DAW, dan heeft mijn DAW voorrang en stopt het geluid van youtube. Net nog FF getest.

Verder heb ik in Win 11 bij Systeem > geluid > alle geluidsapparaten, zowel bij uitvoerapparaten en invoerapparaten alleen de line in en uit van mijn midi interface (Steinberg UR44) aan staan en daarnaast bij uitvoerapparaten de Line output van mijn Realphones plugin aan staan (voor als ik op Headphones mix en luister)

Verder is het van belang dat de sample rate van je interface goed staat, maar dat lijkt me logisch. Na de upgrade van win 10 naar win 11 en een betere CPU moest ik die hoger zetten. In standard mode staat hij bij mij op 1024 samples.

Tja, zoek, zoek...

Als een file speel in Windows Media Player, en Chrome open, dan crasht het geluid van WMP, maar Chrome speelt wel.
Als een file speel in Windows Media Player, en Edge open, dan geven ze allebei geluid zoals ik gewend was met alles, maar sluit ik Edge af, dan stopt WMP audio met een korte glitch.
Ik heb in het verleden ook rare problemen gehad met WMP. Het beste verwijderen en VLC player downloaden.

Ergens is dit probleem weer goed gekomen alleen geen idee meer wat de oplossing is geweest.
Maar ik kan weer tijdens een track bouncen even het internet op 😁

Mijn geluidskaart Motu 8A werd ook vaak niet gezien door Bitwig. (toen ik de PC net had, was dat geen probleem)

Afgelopen dagen opeens met Bitwig audio dat bleef hangen en Bitwig bleef ook hangen en crashte soms 😱
Op hele random momenten. Hetzelfde project (en andere) opnieuw laden crashte soms meteen weer, en soms na een langere tijd pas.

Toch maar weer lopen zoeken over het moederbord (Asus B550 plus) Staat bekend over USB gedoe.
Gisteravond de Chipset driver en Bios weer geupdate en opeens liep het weer probleemloos 😅

Ik hoop dat het nu weer een lange tijd goed blijft.

Ik wil niet vervelend doen, maar op mijn MPc draait alles als een zonnetje. Te weten dat ik 3 verschillende Audio interfaces door elkaar gebruik (waarvan 1 Waldorf Kyra op 96Khz) De anderen op 44.1 (Antelope & Apogee) Dan gebruik ik alle software ook nog eens tegelijk zijnde Logic, Audition, maar evengoed Youtube, Apple Music en ik kan meteen alles digitaal tracken of tegelijk laten spelen. No issues what so ever. Ik herken bovenstaande probs evenwel nog goed uit de korte periode dat Logic nog op PC te vinden was. Ook toen niks dan gedoe, crashes, ...
Ik wil er geen PC vs MAC thread van maken, maar ja...

Ik wil niet vervelend doen, maar op mijn MPc draait alles als een zonnetje. Te weten dat ik 3 verschillende Audio interfaces door elkaar gebruik (waarvan 1 Waldorf Kyra op 96Khz) De anderen op 44.1 (Antelope & Apogee) Dan gebruik ik alle software ook nog eens tegelijk zijnde Logic, Audition, maar evengoed Youtube, Apple Music en ik kan meteen alles digitaal tracken of tegelijk laten spelen. No issues what so ever. Ik herken bovenstaande probs evenwel nog goed uit de korte periode dat Logic nog op PC te vinden was. Ook toen niks dan gedoe, crashes, ...
Ik wil er geen PC vs MAC thread van maken, maar ja...
Ik kreeg de neiging weer dawless te gaan maar dat had ik al 20 jaar gedaan. Ik gebruik veel MPE en de patches die ik op de computer kan maken .....tja.....er is nig geen andere hardware die dat kan.

Back