XP vs. Windows 2000 voor Cubase

je moet jezelf gewoon niet gek laten maken door alle marketingcampagnes....waarom zou je XP of Win2000 gaan installeren als je prima met Win98SE kan werken? precies...

qua Win2000 of XP: het heeft allebei dezelfde basis alleen is XP voor de consumer bedoeld, dus ook meer Multimedia ondersteuning..in de SOS van vorige maand staat er een erg uitgebreid artikel over door Paul White en die heeft er echt verstand van....volgens hem is XP perfect voor audio apps als je werkende drivers voor je hardware hebt voor XP en je software er ook goed onder draait.....en je niet tevaak nieuwe hardware in je PC stopt aangezien je allerlei unlock codes hebt die in combi met je hardware werken....

als je niet zeker weet of je software en/of hardware goed met XP werkt gewoow win98SE blijven draaien...

Olaf

Microsoft levert de Opel onder de OS-en
Er zijn ook BMW's en Mercedessen te krijgen, maar daar heb ik nooit in gereden

Dan wordt het hoogtijd dat je eens een proefritje gaat maken in een BMW (er staan er nog een paar te koop op mijn site)...

8) 8) 8)

Origineel geplaatst door Cozko
Ik heb helaas weinig ervaring met 2000, maar van XP kan ik zeggen, dat het in mijn geval redelijk goed werkt. Het is op mijn (behoorlijke vette) PC tig keer stabieler dan 98se. Alleen mis ik nog twee essentiele drivers :( Of die er ooit komen is de vraag. Ik ben bang van niet dus. De keuze is dan òf terug naar 98se of nieuwe hardware. Ik denk, dat het moment dat je overgaat op een nieuwe OS afhankelijk is van de software die je wilt, maar niet kunt draaien omdat je OS te oud is.
Er is nog een derde optie:

Splits je PC op in twee PC's, eentje met XP hardware en eentje met hardware die daardoor niet meer wordt ondersteund
Op je XP PC kun je bv. je sequencer draaien (lekker stabiel) en op de tweede PC installeer je Windows 98 (getweaked voor audio) met softsynths
Deze optie wordt steeds aantrekkelijker met de toenemende processor- en synthesekracht van PC's

De beste Windows Versie hangt af van je hardware, wat betreft de keuze tussen win2000 en XP zou ik zeker win2000 kiezen. Dit omdat XP nog niet echt lekker draait, maar als je echt op XP wilt overstappen neem dan XP pro en wacht op een service pack of zo dat in ieder geval alle kleine "bugs" er uit zijn.

Maar als ik je een tip mag geven zou ik geen NT of XP gebaseerd besturings systeem gebruiken, tenzij je alle overbodige processen uitzet. Ik zou persoonlijk toch meer voor Win98 gaan, omdat win98 niet echt bepaald hoge sys eisen heeft en je daardoor meer kracht van je pc kan gebruiken voor geluid/midi.

Maar wil je echt super strakke timing op een intel gebaseerde bak, en heb je de hardware/ drivers er voor zou ik gaan voor het oude vertrouwde Windows 3.11. Als je dat nu draait op een een PIII 800 of zo heb je echt ZZZUPER strakke timing!! :) :) :) :) :)

Windows 3.11 Waarom niet zou daar best eens een testje mee willen doen op mijn Duron 1,2 gHz 256 mb DDR.

Voor me zelf houd ik voorlopig aan:

Kantoor computers Win2000
Dedicated muziek computers Win98SE

Greetz,

Yawgmoth

Inderdaad, als je een dedicated machine voor je muziek wilt, voldoet 98 SE absoluut.

However, ik heb zelf de voorkeur voor Windows 2000 / XP qua geheugenbeheer [de mogelijkheid om met processen te pielen] - Tel daar bij op dat ik ook nog web dev en office apps draai, kwam ik op Windows XP uit. De drivers zijn imho het enige mankement op het moment, dat is een kwestie van afwachten.

Win3.11?

Cubase 3.01 draaide er bij mij (met 8 track HD-recording) prima onder.

MAAR HOE WIL JE DAN JE 32BITS APPLICATIES DRAAIEN???
DAT WERKT DUS HELAAS NIET MEER!

Of je moet dus weer Cubase 3.01 willen draaien.
Jammer van al die VST opties en softsynths enzo die je dan niet meer hebt.

Was Win3.11 maar 32bits.............................
;) ;) ;)

Ik houd het zolang het stabiel en goed draait dus nog maar even bij W98SE.

Maar ik denk wel dat Win2000 een betere optie is als XP.
Vooral als je multiprocessing wilt gaan draaien. Wan dat ondersteunt XP zover ik weet niet.

Origineel geplaatst door Synic

Er is nog een derde optie:

Splits je PC op in twee PC's, eentje met XP hardware en eentje met hardware die daardoor niet meer wordt ondersteund
Op je XP PC kun je bv. je sequencer draaien (lekker stabiel) en op de tweede PC installeer je Windows 98 (getweaked voor audio) met softsynths
Deze optie wordt steeds aantrekkelijker met de toenemende processor- en synthesekracht van PC's

Leg dit eens verder uit. Heb je hier wat info over?

Kijk het zit zo.
Heb je toevallig 2000€ over. Koop je een extra computer erbij met alles erop en aan, het liefst met een adat en midi erbij (bijv een Frontier design Wavecenter) en knoop je 2 computers aan elkaar via die adat en midi.
En dan kun je kiezen uit meerdere versies van je favoriete sequencer of de speciale VST link versies van steinberg om alles aan de praat te houden.
Werkt ook als de een 98SE draait en de ander W2K/XP/OS9 of OSX draait. :)

Trouwens, volgens mij werkt dit ook met meer als 2 computers. :)

Origineel geplaatst door bambamstudio
ik heb geen verstand van computers, maar win98 draait nog steeds het beste voor muzieksoft en hard ware vind ik.....

ken zelfs een grote studio die onder win95 draait....

lijkt me maar niks... 95 staat nou niet bepaald bekend als een stabiel besturingssysteem.
Misschien draaien ze er alleen lichtere programma's op?

Windows 98 lijkt me het meest geschikt voor muziek,
alhoewel.. Mac OS X mag er natuurlijk ook zijn (draaiend op
een supersnelle G4 Power PC) :)

Ik heb inmiddels mijn HD al weer geformateerd en heb er windows 98 op gezet. Win 2000 en XP in de tuin begraven.
Toch teveel problemen met die nieuwere OS-sen.

K vond mijn computer onder xp heerlijk draaien maar kon er geen cubase op draaien dus voorlopig nog ff 2000!!

Als je een beetje nieuwe hardware hebt gaat alles prima. Mijn Echo Mia crashde nogal met de nieuweste drivers in 98, en in XP werkt ie super. Cubase 5.1 werkt net zo goed als op 2000 en je moet gewoon veel instellingen veranderen in XP. Dat is het enige probleem. Zelfs Gigasampler werkt perfect in XP!

Wat wel zo is, is dat je moet installeren waarbij je het best mee overweg kan....ja ik weet het, alle windows versies sucken, maar dat gaat veranderen, want Microsoft gaat stukken broncode vrijgeven. dus over een aantal jaar komt er een soort:

"Windows Music Production OS"

Hopen dat deze ontwikkelingen snel gaan!! :W

J-Run

broncode vrijgegeven?! Hmm heb je URL's voor me naar tweakers.net ofzo? Ik heb geloof ik iets gemist :)

Back