meest simpele blokgolf vco

jwhagenbeek

Ouwe rot
ik wil een hele simpele vco bouwen en zit te twijfelen tussen een 555 of een 4046. Het enige dat de vco hoeft te doen is blokgolfjes uitspugen en v/oct aanstuurbaar zijn. Nou weet ik dat dat bij de 555 wat lastig is en de 4046 heeft weer veel andere interessante mogelijkheden en wil die in deze situatie niet benutten dus vind ik een overkill...

t wordt hoogstwaarschijnlijk een 555jes in zn meest basic vorm op dit moment omdat ik m ga gebruiken in combi met een exor voor rare metallic sounds dus misschien is dat v/oct voor mij niet eens zo'n issue. mn muziek is nogal abstract en wil een dronebox maken voor live gebruik met een stuk of 8 vco's die ik kan moduleren met mn ttlfo's...

simple-pulse-generator-by-ic-555-timer.jpg

met een 556 heb je 2x een 555 i een ic
dat scheelt waarschijnlijk als je er verschillende wil maken

v/oct heb je inderdaad niet nodig voor wat je wil maken.

en het kan nog eenvoudiger:

met een cd4093 maak je er vier,

en met een cd40106 maak je er zes.

?

Attachments

• 4093osc.jpg
    4093osc.jpg
    4 KB · Bekeken: 65
  • 01_oscillator.gif
    01_oscillator.gif
    4,8 KB · Bekeken: 110
hier een vco versie van een schakeling met een cd 40106

Attachments

• download.php.jpg
    download.php.jpg
    43,8 KB · Bekeken: 67
en met een 555 lijkt dit het eenvoudigste schema. op pin 5 kan je je modulatievoltage invoeren (ipv de pot die er op het schemaatje staat).

zal deze avond eens een en ander uitproberen.

Attachments

• VCO.gif.png
    VCO.gif.png
    866 bytes · Bekeken: 76
effe een en ander getest:

jou 555 schema is bruikbaar. het modulatievoltage kan je gewoon aan pin 5 invoeren. de condensator naar de massa vervalt dan.

het kan ook met dat hele simpele cd40106 schemaatje
dan kan je het modulatievoltage onderaan de condensator toevoegen, wel die loskoppelen van de massa dan.

wel wat experimenteren met de waardes van de condnsator en de weerstanden om het juiste frequentiegebied te bestrijken.

succes ermee

neen echt lineair kunnen we de 555 niet noemen als je de vc ingang pin 5 gebruikt.
frequentiebereik is ook erg beperkt. en het control voltage heeft ook invloed op de pulsbreedte, wat we eigenlijk niet willen.
er schijnen oplossingen te zijn om die lineariteit te verbeteren:
http://www.electroschematics.com/7170/wide-frequency-range-555-vco/

als je een echt goede vco sturing voor de 555 wil moet je het doen zoals TH dat oplost in zijn 555 vco
die gebruikt pin 5 niet.

maar ik dacht dat dit voor een dronebank dit allemaal niet zo belangrijk was.

nou ben ik niet echt van plan om iets met vco's te doen in t algeheel zijn denk ik al voldoende goede vco's op de markt om leuke dingen mee te doen. mijn idee is om t zo simpel mogelijk te houden voor in een extraatje voor mn livesets. dus vooralsnog hou ik t lekker bij 555jes met een cv op pin 5

Back