wie helpt mij met mijn keuze synth aub

promaxius

Ingeburgerd
Hallo;
Laat ik mij eerst kort voorstellen.
Ben reeds 7 jaar bezig met muziek. 2j muziekschool gevolgd waar ik keyboard leerde spelen. Mijn eerste was een Roland e14. Daar heb ik enkele jaren op gespeeld en dan even gestopt geweest omdat ik het te eentonig begon te vinden. Tot ik fruityloops leerde kennen en deze via midi aansloot. Leerde zo vsts kennen en softsynth gebruiken.
Heb een Roland vsynth gehad maar verkocht wegens te gecompliceerd en een microkorg gekocht.
Enkele maanden pleZier mee gehad en daarna weggedaan.
Heb nu een korg mw1 en de Boss loopstation rc505 wat echt MN ding is.

Wil nu weer iets uitbreiden en zou de microkorg xl willen proberen.
Maar weet nog niet Zeker.
Ik wil het klein houden en niet te duur.
De xl kan ik kopen voor 230. Is dit mooie prijs?

Welke Synths zijn nog de moeite waard 2de hands?
Hou van echte synthsolos welke in de trend van oude computergames zoals nintendo of Sega.
Maar wil ook moderne stuff kunnen maken.
Welke synth kan mijn korg mw1 best aanvullen?

Dank je!

Yamaha AN1x: ribbon controller, veel mogelijkheden voor chiptune geluiden met FM, oscillator sync, sample & hold, ring modulator en feedback, goed klavier (voor de prijs), PC editor & redelijk veel front-panel control (als je de :? Yamaha handleiding kunt doorgronden). Te koop voor 200-250.

Edit: als je die te groot vind: AN200 module, zelfde bak, met 5 ipv 10 stemmen.

Laatst gewijzigd:
Hallo iedereen bedankt voor de reacties.
Waarom ik de microkorg weggedaan heb? Plots herinner ik het mij weer... Nu dat ik de microkorg xl in mijn bezit heb.

Het is toch niet wat ik zoek !

@Exoterrestrial Ik weet niet hoe het komt dat ik zo snel uitgekeken ben op een microkorg, xl inbegrepen. Heb het draadje zeker gelezen. En ik weet dat er wordt gezegd dat het een dure hobby is om alsmaar te kopen en verkopen als je de presents af bent geweest. En das waar... Maar kga toch weer eens verder kijken denk ik.

Wat ik echt zoek is een synth waar ik met zo'n warm, diep geluid mee kan spelen zoals in deze solo's.
Mochten jullie deze btw nog niet gezien hebben, zeker een aanrader !

Mochten jullie weten of dit mogelijk is met mijn korg mw1 of microkorg xl zonder dat ik 3 jaar naar school moet gaan voor een klanksynthese cursus laat mij dit dan aub weten !

Laatst gewijzigd:
Bij het eerste filmpje verandert de klank steeds. Voor dat soort geintjes ben je, buiten een modular om, het beste uit met een wavetable synth, zoals de Korg Wavestation, de diverse Waldorf synths en misschien een verdwaalde E-mu.

Het geluid van het tweede filmpje moet je met een MicroKorg XL grotendeels kunnen namaken. De MicroKorg XL is namelijk gebaseerd op de Radias.

Als je net zo'n warme geluiden wil als in hrt tweede filmpje weet je wat je nodig hebt: een radias..

maar zelf als je die een hebt heb je niet meteen deze sound. Wat je met de radias kan kan je ook met een microkorg en iedere sndere va synth.. Het ligt er allemaal aan hoe je hem programmeert. Als je niet weet hoe je zo'n geluid moet maken zal het noout lukken, met welke synth dan ook.. Of je moet de juiste patches vinden van mensen die ze zelf gemaakt hebben. Maar ga dan eerst op zoek naar die patches, er zijn genoeg preset demo filmpjes op internet, en koop dan die synth.. Dus maak ze of zelf of zoek de juiste presets, dan maakt het niet uit welke synth je koopt!

Kan iemand mij dan opweg zetten aub hoe ik deze klank uit mijn MICROKORG XL kan krijgen en op welke manier?
Heb bij elke present wel wat aan de knopjes gedraaid maar als je der geen verstand van hebt...

Welke present pak ik het beste, en hoe kan ik deze dan "omtoveren" :p

Binnen dat budget? Arturia *Brute?

Kan iemand mij dan opweg zetten aub hoe ik deze klank uit mijn MICROKORG XL kan krijgen en op welke manier?
Heb bij elke present wel wat aan de knopjes gedraaid maar als je der geen verstand van hebt...

Welke present pak ik het beste, en hoe kan ik deze dan "omtoveren" :p

Een cursus programmeren kunnen we niet in vijf minuten aanbieden. Maar een tip om patches te gaan downloaden voor de MicroKorg XL kost geen enkele moeite. Er zijn vast tonnen verkrijgbaar en daar zal vast de klank tussen zitten die lijkt op wat je zoekt.

Uit de MicroKrog XL is dit, zoals de andere ook al zeggen, te halen. Het is wellicht de vraag of de MicroKorg hiervoor de ideale synths is in jouw geval. Je bent eigenlijk veroordeelt tot de software editor om gemakkelijk patches te kunnen bouwen. Dit geldt ook voor de Mininova.

Als je echt wilt experimenteren met het maken van sounds dan zou ik voor een meer chanson synth kiezen. De AN1x, zoals Snitch ook al aangeeft, vind ik persoonlijk een erg fijne VA. Dit geluid haal je daar zeker uit. Hij is wellicht )in eerste instantie) iets minder chanson. Overigens, als je je even verdiept in de bediening dan heb je dat snel door. Daarnaast zijn er heel veel gratis patches te vinden op het net.

Een roland SH-201 is wellicht ook nog een optie binnen je budget. Lekker hands-on. Overigens klinkt hij wellicht iets meer digitaal (ik heb hier geen ervaring mee, ik ken alleen daadwerkelijke de sound van de JP8000).

Eigenlijk is er best veel keuze. Verdiepen in Synthese is mijns inziens ook echt een must.

Back