mbase 11

retteketek

Ingeburgerd
Hoi,

Aangezien ik momenteel op zoek ben naar een Jomox mbase11 en ik er nog geen een heb gevonden ,ben ik ondertussen toch wel erg benieuwd geworden naar hoe anderen de Mbase gebruiken in hun setup.

triggeren jullie deze live mee via een sequencer of DAW of samplen jullie een losse kick en bewerken jullie deze dan eventueel verder op de pc?
Ook las ik dat de Mbase maar ruimte heeft voor 10 user presets, hoe gaan jullie hier mee om? Is dit niet te weinig?

En verder zijn alle tips natuurlijk welkom :okdan:

Er zijn veel meer user presets.

Ik gebruik hem in de studio met Ableton, alle CC's in een midi lane en dan de kick in je DAW instellen.
Processing extern met fx's. Niets samplen.

Live stuur ik hem aan met een Spectralis en een Akai mpd.
Onder elke pad in A/B/C/D zitten programm changes die ik met de hand trigger.
Pattern 1 van de spectralis heeft dan kick A1/2/3/4, pattern 2 kick A5/6/7/8 etc etc....
Extern fx's erover en gaan....Alle faders en de knoppen zijn weer aan de juiste CC's gehangen zodat ik de kick ook nog met de hand aan kan passen.

mpd24_top_lg.png

oeh klinkt goed :D

Een MPD was ik inderdaad ook nog van plan ergens goedkoop op te pikken, ook lekker voor mijn RS7000.

Maar wat bedoelen ze met 110 (10 User RAM, 100 FLASH) presets dan? Dan kan je er toch maar 10 opslaan?

Ik heb via circuitbenders.co.uk een din sync kitje voor mijn DR rhythm, en ik trigger de Mbase die ik heb (dan niet de 11, maar de 1) met de accent out van de Dr Rhythm. Vast niet de beste manier, soms runt ie mee met mijn akai.

Maar als je een kick van een jomox sampelt maar niet bewerkt met effecten uit een DAW en dan in een hardware sampler steekt. Haal je dan nog steeds de zelfde analoge kracht al hoewel hij gesampeld is, maar uiteindelijk alles wat je opneemt voor een plaat word gesampled in de opname van de plaat?

Sorry voor de moeilijke verwoording :).

Groeten,
Robbert

Je mist de analoge variatie in ieder geval. En of het beter of slechter klinkt nadat je sampled is deels subjectief en deels afhankelijk van je sampler. Een SP-1200 is weer wat anders dan M-Audio converters.

Maar goed aangenomen dat het goede cleane converters zijn heb je het geluid wel te pakken. Sommige mensen samplen een MBase juist omdat er dan niet steeds een variatie in de kick zit, die hebben het liever iedere keer het zelfde.

Die variatie lijkt mij juist heerlijk :P
Maar distorten en/of filteren jullie dan de mbase via hardware?
En zijn er dan nog aanraders op dat gebied :D

@brz zag net een filmpje langskomen in een ander topic van een liveset van je, wow erg tof!
En TDK? Haha krijg gelijk flashbacks naar leuke feestjes van vroeger :halleluja

Ik ga je nog veel meer vragen de komende tijd haha }:|

Mijn aanrader om te filteren/distorten op de mbase is een sherman filterbank.
Werkt goed als je 't mij vraagt.

@brz zag net een filmpje langskomen in een ander topic van een liveset van je, wow erg tof!
En TDK? Haha krijg gelijk flashbacks naar leuke feestjes van vroeger :halleluja

Ik ga je nog veel meer vragen de komende tijd haha }:|

Vraag maar raak......
Ik gebruik zelf in de studio een FBII en een Culture Vulture....soms ook een MXR doubleshot (geeft wel veel bijgeluid).

Live gaat de mbase clean op de mixer en dan nog door een FBI, een restyler, wat delay wat diy ms20 filter....gewoon lekker spelen ermee.

Je moet zorgen dat je een fijne mixer hebt met goede EQ's die lekker overstuurt, daarmee kun je in principe al een groot deel van alle jaren '90 gabberkicks maken. De truc die je moet gebruiken heet doorlussen waarmee je een geluid doorlust naar een tweede kanaal waar je er nog een keer kanaaldistortion en EQ op los laat. Sommige mensen splitsen het kanaal ook om het ene deel naar vol laag te vervormen en het andere deel naar een aggressieve attack. Binnen ieder kanaal kun je ook weer inserts toepassen waarmee je andere distortions of filters in je lus kunt toevoegen. Bijvoorbeeld een reverb met een flinke pre delay en dan weer distorten.

Deze hele track is een 909 kick, één mixer en één FX doos.

Je moet zorgen dat je een fijne mixer hebt met goede EQ's die lekker overstuurt, daarmee kun je in principe al een groot deel van alle jaren '90 gabberkicks maken. De truc die je moet gebruiken heet doorlussen waarmee je een geluid doorlust naar een tweede kanaal waar je er nog een keer kanaaldistortion en EQ op los laat. Sommige mensen splitsen het kanaal ook om het ene deel naar vol laag te vervormen en het andere deel naar een aggressieve attack. Binnen ieder kanaal kun je ook weer inserts toepassen waarmee je andere distortions of filters in je lus kunt toevoegen. Bijvoorbeeld een reverb met een flinke pre delay en dan weer distorten.

Deze hele track is een 909 kick, één mixer en één FX doos.

Pilldriver - Pitch Hiker - YouTube

In ableton is dit redelijke eenvoudig te doen als je geen analoge mixer hebt staan maar bv wel externe effectapparatuur.
Erg leuk voorbeeld trouwens! Hoewel niet mijn smaak laat het zien wat echt minimal is ;)

haha TDK,AA niet gedacht dat ik die namen hier tegen zou komen :okdan:

Ik heb zelf een Zed14 dus heb eigenlijk geen idee of dat doorlussen daar zin op heeft. Krijg het wel overstuurd maar of het lekker gaat klinken is de vraag.

Ik heb nog nooit zo veel zin gehad in zo'n klein kastje :D, maar moet er eerst nog 1 vinden voor een leuk prijsje :engel:

bedankt in ieder geval voor alle tips!

Check voor deze techniek deze video van Niel;

Hey, mixers zijn 2de hands best goed te vinden.
Heb voor een maat van mij een tapco geregeld voor 25 euro, klinkt best goed om kicks door heen te lussen. Als je goed zoekt kan je voor weinig wel een goeie tafel voor dit soort doeleinde vinden.
Die tapco is wel erg klein, dus als je wat meer opties wilt zou ik naar iets groters kijken.
Zorg in iedergeval dat ie analoog is.
Die video van Niel is ook de moeite waard om te checken inderdaad.

Vraag maar raak......
Ik gebruik zelf in de studio een FBII en een Culture Vulture....soms ook een MXR doubleshot (geeft wel veel bijgeluid).

Live gaat de mbase clean op de mixer en dan nog door een FBI, een restyler, wat delay wat diy ms20 filter....gewoon lekker spelen ermee.

Zijn de FB1 en restyler dan via een send/insertie ? (na dat ze clean de mixer in gaan) ben wel benieuwt.

Alle fx's zitten op een aux.
Gebruik een mixxwizzard, daar zitten 6 auxen op. De fx's komen terug op een mixer channel.

Wat dan leuk is om te doen:

Mbase11>FB. De FB>delay. FB>restyler, Restyler>delay. Zo krijg je heel veel laagjes die je kan beinvloeden tov elkaar.

Dat is wel een interessante techniek, zo blijft de onvervormde Mbase sound dus ook in tact.
Ga vanavond eens een vergelijkbare opstelling maken, heb zelf geen Restyler maar de rest moet wel lukken.

Back