Wat zijn de beste monitor speakers??

Deze ADAM monitor kwam zeer goed uit de test. Is een alternatief voor Genelec.
Geen idee of er in Nederland een importeur zit.

http://www.musik-service.de/Recording/rcPrMonitore.htm

Zelfde vraag van jou op dat forum aldaar. Misschien interessante aanvulling op deze thread. Het is wel in het Duits.
http://www.musik-service.de/Forum/fmContens1.asp?Thema=welche+Studio-Monitore?&Bereich=Recording

Verder aan te raden om een setje goedkope huis-tuin en keukenspeakers te kopen (bijv. oude van philips), want dit zijn veelal de speakers die mensen thuis hebben staan of de draagbare radio. Zo kan je checken of de mix die jij gemaakt hebt m.b.v. de studiomonitors ook goed blijft klinken op goedkopere speakers.

Verder zou ik adviseren om te gaan luisteren in een winkel en vragen of je 2 setjes een week op proef mee mag nemen naar huis. Er zijn winkels die dat makkelijk doen. Zo kan je op je gemak thuis nog eens luisteren.

Ik zou wat geld overhouden voor zeer goede speakerkabels (bijv. met zilverkern, voor een goede geleiding) en niet volledig mijn budget aan 2 goede monitors besteden.

Een goede speaker is niet het enige. Heb jij weing symmetrie in je home studio, dan kunnen die het geluid nadelig beinvloeden. Veel studio's hebben de speakers op hun meterbrug staan, maar het signaal kan reflecteren op de mixer, waardoor het geluid gekleurd kan worden. Investeer dus ook wat je mix omgeving. Ook bijv. de ondersteuning van je speakers. Bijv. zelf speakerstands maken en daar fijn zand in strooien (dit dempt de trillingen) en bijv. aanschaf van goede spikes voor onder je speakers die trillingen verminderen.

Mijn beleving van de duurdere Genelec (rond de 1000 Euro per stuk) is dat het mij opviel dat je je faders behoorlijk ver open moest zetten (tot het 0 db punt) wilde je alle frequenties goed kunnen horen. Werd het volume zachter gezet, dan kon het zijn dat je ineens een bepaald geluid in de mix niet meer hoorde. Hard afluisteren zullen mijn buren niet leuk vinden.

Veelal kiezen topstudio's de speakers die de collega ook heeft. Dit geeft wel een goed vergelijk wanneer je jouw mix afspeelt en deze vergelijkt met een willekeurige cd. Een goed voorbeeld is de Yamaha NS 10. Persoonlijk vind ik deze speakers niet een goede weergave geven van de mix. Hij is in mijn ogen hooguit goed ter vergelijk.

Soms kan het ook handig zijn om niet alles in de mix te kunnen horen. Je hoort bijv. een kraakje in een sample.
Misschien gaat in het aanpassen onnodig veel tijd in verloren, omdat de willekeurige luisteraar dat op zijn goekopere speaker niet eens hoeft te horen.

Groet en succes van Erik

Laatst gewijzigd:
Een goed voorbeeld is de Yamaha NS 10. Persoonlijk vind ik deze speakers niet een goede weergave geven van de mix. Hij is in mijn ogen hooguit goed ter vergelijk.

Daar werden de ns 10''s ook voor gebruikt, ze klinken bar slecht maar het fabeltje is dat als je je eigen mix
goed kan laten klinken op ns10 dan zit je overal goed.
Ik heb zelf met ns40 gewerkt ik ond en vind ze nog steeds bar slecht.

Hmm.. enige tijd geleden een aantal (zeer uiteenlopende) monitoren bekeken:

GENELEC
vind zelf de grotere modellen van Genelec goed tot zeer goed klinken, maar veel te duur. Genelec is meer een modemerk aan het worden dan monitormerk krijg ik het idee :)
Die kleine krengetjes van Genelec klinken alleen MET sub, en een combi van sub+monitor vind ik al gauw veel te gekleurd en uit balans.

BEHRINGER
Behringer Truths vond ik wat rauw. Gingen wel erg hard ook. Ik weet niet waarom, maar ik blijf een beetje vreemd gevoel bij behringer houden. Om een of andere reden associeer ik behringer altijd met een metaalwarenzaak. Dont ask me why. Wel leuke prijs voor zoveel herrie :)

MACKIES
Gaan erg hard. Strakke speakertjens. Beetje duur maar wel lekker. Niet echt geschikt voor acoustisch werk vond ik zelf.

YAMAHA
Ns10: nooit gehoord. hoor ik nie veel goeds over
de Yamaha NS5P vond ik aardig klinken voor het geld, maar waren snel overstuurd, en veel te klein voor mij :)

ALESIS (die grijze,passieve)
Redelijk, maar wat droog, kreeg niet echt het idee met een goede speaker te maken te hebben

EVENT (actief)
Strak, maar ik mis het diepe laag. Sub ook leverbaar, maar VEEL te groot (formaat koelkast!)

JBL
Ik heb zelf de 4312A's. Worden helaas nie meer gemaakt. Is zeker niet de meest acurate monitor, maar vervormt ook bij zeer hard spelen niet. Mid is volgens velen iets te overheersend. Ik vind dat persoonlijk erg meevallen. Het hoog klinkt (naar mijn idee, en dat is persoonlijk) zeer goed en gedetaillerd, je hoort muzikanten letterlijk ademen. Laag kan lekker klinken mits de boel goed is opgesteld, anders klinkt het nergens naar.

JBL 4412's zijn de opvolgers van de 43 series, hebben geen variabele mid/hoog. Nooit gehoord, maar ik hoor niet altijd even positieve geluiden over deze serie. Staan regelmatig voor redelijke prijzen te koop. Gaan hard en redelijk laag.

JBL 4435 [discontinued] , stonden vroeger bij hotsound / future ... in rotterdam. Weet niet of ze ze nog gebruiken. Klinken erg lekker gaan hard, zijn erg retro, verschrikkelijk groot en staan bovenaan mijn verlanglijst :) Mijn god wat een koele speakers zijn dit. Als iemand ze voor een habbekrats kwijt wil: MAILEN :)

JBL LSR serie
Het kleine spul (grijze mini speakers) klinkt Errug droog en mat. Wel aktief en afgeschermd!
De grotere modellen (32P? met 12" woofers?) Klinker errug lekker, maar daar betaal je dan ook GROF geld voor.

JBL L90 zit tussen huiskamer en studio speaker in volgens mij. Werd vroeger veel verkocht in high-end surround systemen (thx liefhebbers enzo). Behoorlijk duur, gaan wel hard (300W). Worden volgens mij niet meer geproduceerd, maar staan wel regelmatig te koop op marktplaats en ebay (450-1000 euro)

Ik vind persoonlijk alleen het oudere spul van JBL echt de moeite waard, tegenwoordig maken ze een hoop zooi.

Zorg altijd voor voldoende vermogen. Mijn JBL's klinken k#t met een k#tversterker en erg lekker met een goeie.

weet je als je echt goede referentie wilt hebben, moet je of een setje niet kleurende monitors. dit is theoretisch wel mogelijk praktische gezien zijn bijna niet kleurende monitoren best wel te maken, maar er spelen nog zoveel andere dingen mee. opstelling , de ruimte akkoestiek(staande golven enzo). daarbij heeft bijna elke monitor de verkeerde vorm.(geluid straalt na de zijkant af dus. moet de kast breed en hoog zijn en minder diep(deverhoudingen zijn niet optimaal)) een andere manier is iemand zei het al, meer referentie punten. in heel veel "grote"studios zie je er een setje hifi speakers bij staan (meestal ns10 ziet er nog enigzins proffi uit, maar is niet andere dan kalsse b hifi, althans zo klinken ze) ter referentie. luister het op verschillende systemen en in verschillende ruimtes. en maak een compromis daar tussen.

voor mij zelf(heb een setje spirit absoluut one's) heb ik in al die jaren sinds ik ze heb wel geleerd wat de tekortkomingen zijn(en die zijn er zeker:)) ik weet dat en hou er in middels rekening mee. overigens is dat ook niet zaligmakend. maar het werkt aardig.

als je niet weet waar je naar moet luisteren heeft het echt geenzin om in een winkel te gaan luisteren. ik heb toen ik 16 was gewoon gekenen wat ik kon betalen en een beetje naar specs gekeken en heb toen redelijk blind een setje gekocht. ik had toendertijd niet het geoefende oor wat ik nu heb.

met alle respect maar ik begrijp dat de kennis bij jouw er ook niet echt is, en ik ga er maar vanuit dat het gehoor bij jouw ook nog niet echt is ontwikkeld. kijk dan goed naar specs kijk je budget en vraag aan andere(die er of waarvan je denkt dat zij er wel verstand van hebben) waarom zei nou juist dat setje hebben gekocht. en wat eventuele plus/min punten zijn.

zou zou ik het nu iig doen:)

Origineel geplaatst door Catalunya

Ik zou wat geld overhouden voor zeer goede speakerkabels (bijv. met zilverkern, voor een goede geleiding) en niet volledig mijn budget aan 2 goede monitors besteden.
ik vraag me af of je nou echt verschillen hoort wanneer je gewoon een goed "snoertje" haalt of dat je zon dure kabel neemt. en volgens mij is het dan veel slimmer om gewoon een actief setje te halen want dan ben je het "weerstand verhaal" in je kabel ook kwijt.

Origineel geplaatst door EDP
ik vraag me af of je nou echt verschillen hoort wanneer je gewoon een goed "snoertje" haalt of dat je zon dure kabel neemt. en volgens mij is het dan veel slimmer om gewoon een actief setje te halen want dan ben je het "weerstand verhaal" in je kabel ook kwijt.

Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik weet het. Ik hoor wel duidelijk verschil tussen goedkope kabels en de wat duurdere kabels. Verschil is vooral te merken bij goedkopere speakers/monitors.
Het hoeven natuurlijk ook weer geen superdure kabels te zijn, want het verschil tussen de wat duurdere zal minimaal zijn. Toch ben ik van mening dat je in de gehele signaalweg geen zwakke schakel mag hebben.
Koop ik een dure synth, dure monitors en een dure mixer, dan koop ik ook een goed kabeltje. Veelal wordt een goede kabel vergeten heb ik het idee.
Ik heb een hele dure mikrofoon gekocht en vond het slim om ook wat meer neer te tellen voor een goede kabel.

Natuurlijk zal de lengte van een kabel een hoop uitmaken. Hoe korter de kabel des te minder verschil je zult horen. Aangezien speaker kabels over het algemeen wat langer moeten (tenzij je bijv. je versterker op je mixdesk zet).
Goed afgeschermde kabels is een pre in elke studio. Ik gebruik trouwens Van den Hul kabels. Die hebben ze in verschillende prijsklassen (te halen in de wat betere hifi-winkel). Deze kabels zijn zeer goed afgeschermd.

Groet Erik

Origineel geplaatst door faab
good one dione:okdan:

Let vooral op de dempingsfactor van de versterker ik heb er een van 350 en je woofers
blijven staan als een huis.

En nu nog in Nederlands?

Je bedoeld 350 WATT dus

Origineel geplaatst door Lynxxx
Hmm.. enige tijd geleden een aantal (zeer uiteenlopende) monitoren bekeken:

Ik mis de Dynaudio's in je rijtje.

Ben gisteren met twee mede-forumleden (zij moeten hun mening op mijn verhaal zelf maar geven als ze dat willen) bij Feedback geweest en heb dit keer met name de KrK V6 en V8 vergeleken met de BM-6a.

De V8 (aktief: 799,- p/st) gaf een veelste zwaar/rond laag naar mijn mening en de V6 (aktief: 599,- p/st) was erg OK. Hierbij miste ik alleen weer wat definitie in het laag. Een losse sub zou hier dus wel op zijn plaats zijn en dan heb je een hele mooie set.

Later heb ik bij één van hen een oudere versie van de KrK gehoord en die klonken heel erg open en duidelijk. Ook hier was een losse sub aanwezig.

De BM-6a (aktief: 999,-) is een hele prima monitor met een eerlijk en open geluid. Het hoog komt erg plezierig (dus niet zo spits) over. Verder geeft deze monitor een goed gedefinieerd geluid, ook in de lagere regionen.

Deze laatste is er ook in een passieve versie (BM-6p) en is met een prijs van 469,- een stuk aantrekkelijker dan zijn aktieve broer. Voor een deel van het verschil van 1060,- op een set, koop je een prima versterker.

Wil je nog wat meer body dan is de BM-15 (passief: 599,-) een prima keuze. Ook hier geldt een enorm prijsverschil tussen aktief en passief.

Prijzen Feedback en onder voorbehoud

Origineel geplaatst door Mostatic
En nu nog in Nederlands?

Je bedoeld 350 WATT dus

De dempingsfactor bepaald de strakheid van je geluid. Hoe hoger deze waarde, hoe strakker je geluid. Dat is met name voor subs van belang.

Origineel geplaatst door Mike-E
De dempingsfactor bepaald de strakheid van je geluid. Hoe hoger deze waarde, hoe strakker je geluid. Dat is met name voor subs van belang.

Let hier vooral op als je een sub-versterker koopt, die je op 1 ohm gaat belasten ofzo. De dempingsfactor geld bij een belasting van 4 ohm. Het staat voor de verhouding tussen de uitgangsimpedantie van de versterker en de impedantie van de aangesloten woofer(s).

Stel je hebt een versterker met een dempingsfactor van 100, je belast hem op 1 ohm dan blijft daar dus nog een dempingsfactor van 25 van over.

Een versterker dempt ongecontroleerde bewegingen van het membraan, alle bewegingen van het membraan die niet het gevolg zijn van het electrisch signaal dat vanaf de versterker komt worden geremd.

Moet ik het toch weer zelf doen :duivels:

Het is maar net in welk segment je wilt gaan zitten.

Als je zegt Tannoys of JBL dan zit je in het midden segment.

Veel leden hebben Tannoy reveals en zijn er erg tevreden mee heb ik de indruk.
En ik denk dat we allemaal wel mogen constateren dat JBL qua nieuw spul helemaal niks interessants maakt. De oude modellen nog wel maar die naam hebben ze te grabbel gegooid. Ook zijn er nog bijv de spirit absolute 2's wat er ook niet echt uitspringt.
Die event 20/20 zijn ook niet verkeerd volgens velen. Dan heb je nog Dynaudio met BM5 en BM5a of een stapje hoger BM6 en BM6a. Dan kom je automatisch ook op de PMC Tb2 uit. Maar die zijn al weer 2x zo duur als de Tannoys.

En in de categorie zelfbouw is de Vifa impuls ook erg interessant. Er zijn hier een aantal leden die ze ook hebben en erg tevreden mee zijn. Die geven wel de beste prijs/prestatie van het opgenoemde rijtje.
Zelf heb ik high-end hifi speakers (scanspeak A4) en die kleine rotdingen zijn enorm strak en zo enorm eerlijk dat ik ze durf te verglijken met veel duurder Genelecs of Dynaudio's. Alleen gaan ze niet zo hard.

En je kunt ook nog kwijlen over de nieuwste generatie monitoren met interne DSP calibratie mogelijkheden. Genelec en Dynaudio waren de pioniers. Bijv de Dynair 6 series kost wel zo'n 3000 euro of zo. Maar kun je de speakers aanpassen aan de omgeving. En zo langzamerhand zie je met andere merken dit ook wel opkomen. Over een paar jaar zal ieder merk dit wel hebben gok ik.

En als je passieve speakers hebt dan is versterking ook belangrijk. En iedereen pakt wel van die goedkopere Alesis of Samsons of zo maar zelf heb ik een tweedehands Quad hifi versterker en dat is zeker goed spul. Ik zou daar zeker niet op bezuinigen.

Je monitor boxen zijn het enige in je studio waaraan je kunt horen waar je mee bezig bent. En om daar op te bezuinigen is nog erger als een mindere mixer kopen bijv. Het is echt heel belangrijk om goed te horen wat je mixt anders moet je gokken en dan kom je bijna altijd wel in de knoei. Gus gewoon even doorsparen en die lat hoger leggen.

En dan nog moet je die speakers in en in leren kennen en altijd referenties bij houden tijdens het mixen.
Veel A/B'en en vergelijken met commerciele tracks. En stoppen met mixen als je niet meer kunt concentreren.
Leer de frequentieranges te onderscheiden, weet waar de hotspot van je speakers is en richt je kamer zodat je geen last hebt van staande golven en irritante reflecties. Loop ook eens je kamer uit en luister hoe het dan klinkt en speel het zachtjes af of knoeperd hard.

Ik heb zelf de tannoy 800 gehad..
Maar dat vond ik zelf echt kut speakers(ook op geblazen...mij eigen schuld) :)
Die maakten het ook mooier dan dat het was...
Heb nu de 824'tjes....super speakers+me eerste speakers spirit zero(ook kut)kwa reverentie wel ok

Sinds 2 weken heb ik de samson resolv65. Deze speakers hebben (voor mij dan) de vloer aangeveegd met tannoy reveal en alesis monitor one.
Al deze setjes zijn passief en zitten tussen de 220 en de 260 euro.

De verschillen tussen de 3:

Het laag van de alesis en de samson waren nagenoeg gelijk, het laag van de tannoy schoot tekort met 65HZ als laagste frequentie tegenover 40HZ van de anderen.

In het middengebied maakten de tannoy en de samson elkaar niet veel. De alesis maakte me aan het janken bijna je kon een gitaar en een stem niet onderscheiden. Het midden klonk verwaaid, onduidelijk.

Het hoog van alle 3 was wel okay. hier hoorde ik amper verschil in. Wel klonken de alesis speakers iets minder fris dan de tannoy en samsons.

Freq. bereik per set:

Alesis: 40 - 18000 HZ
Tannoy: 65 - 20000 HZ
Samson: 40 - 20000 HZ

Misschien is het ook handig om de frequentie karakteristieken uit de manuals te vergelijken? Manuals kun je meestal wel downloaden van de sites van de fabrikanten.

-C-

Re: Wat zijn de beste monitor speakers??

Origineel geplaatst door dcdn
Ik had eigenlijk een simpele vraag, wat zijn nou de beste monitor speakers om te nemen??
ik zat een beetje te twijfelen tussen Tannoy en JBL, of weten mensen veel betere??

Genelec 1030A
Al het andere is prut :duivels:

Origineel geplaatst door Mostatic
Let hier vooral op als je een sub-versterker koopt, die je op 1 ohm gaat belasten ofzo. De dempingsfactor geld bij een belasting van 4 ohm. Het staat voor de verhouding tussen de uitgangsimpedantie van de versterker en de impedantie van de aangesloten woofer(s).

Stel je hebt een versterker met een dempingsfactor van 100, je belast hem op 1 ohm dan blijft daar dus nog een dempingsfactor van 25 van over.

Een versterker dempt ongecontroleerde bewegingen van het membraan, alle bewegingen van het membraan die niet het gevolg zijn van het electrisch signaal dat vanaf de versterker komt worden geremd.

Moet ik het toch weer zelf doen :duivels:

Ga ik zoeken op internet om e.e.a. te verifiëren en wat kom ik tegen? Jouw (?) tekst alleen dan heet je opeens DavePolo.

Humm... lekkere manier van zelf doen als een ander het voor je doet (is in andere situaties best lekker hoor :okdan: ).

Laatst gewijzigd:
Re: Re: Wat zijn de beste monitor speakers??

Re: Re: Wat zijn de beste monitor speakers??

Origineel geplaatst door Kat Yidaki
Genelec 1030A
Al het andere is prut :duivels:

1031 is altijd nog 10x beter.
Of de 2029, dan heb je het tenminste ergens over. :duivels:

Heb de 824's van mackie,
heb zopas nog de instelling vanachter veranderd, hij stond op ruimte "the whole space" en was
zeer (te) mooi qua BASS, daarom ik soms wat te zuinig omsprong met bass. Heb em nu op de middestand gezet, is veeel beter. Ze staan 50/50 vanuit de hoeken.

Bespaar niet op monitors, de bedoeling is misschien ook dat je niet om de 4 jaar nieuwe nodig hebt? Wil ik mee zeggen dat duurdere niet alleen gedefinieerder klinken, maar ook misschien langer betrouwbaarder.:eureka:

De Krk staan trouwens ook in veel studios! oa krezip,tiesto en vast nog meer:)

nog beter

als je niet op ns10's kan afmixen
kan je net zo goed iemand anders dat werk laten doen

krk's, mackies en genelecs zijn erg oke
maar opstelling is het meest belangrijke ...

Back