Micro modular

krinkel

Stamgast
Iemand ervaring met de micro modular? Het idee achter de synth spreekt me wel aan en 200€ vind ik ook wel een mooie prijs :okdan:

Maar ik kan weinig sounddemo's vinden misschien dat er hier mensen zijn die hem me kunnen aanraden of afraden op basis van eigen ervaring?

Ik heb op dit moment van gear een RS7K en een x0xb0x, hij is voornamelijk bedoelt voor tekno/acid.

Micro modular is erg leuk, maar het gaat uit van koppeling met je computer om te programmeren.
En juist vanwege de leeftijd en gebrek aan updates is de ondersteuning voor moderne operating systems eigenlijk compleet vervlogen. Er valt soms nog wat te knutselen, maar steeds lastiger.
Jammer, maar helaas.

Het voordeel is daartegen, dat instap modular tegenwoordig veel beter mogelijk is. Eurorack biedt veel voor (soms) weinig...

een micromodular is hartstikke leuk, maar een werkende editor vinden en kunnen draaien is lastig.
Op OSX werkt het niet, als je een Win XP hebt draaien moet het wel lukken! Dat is mijn ervaring, en nu kan ik geen kant op met dat ding.

De beperkte kracht is wel minder. Als je het leuk vindt, dan zou ik een nord modular g2 rack zoeken. Dat is wel wat duurder, maar dan heb je ook wat.

Ik heb nog een oude laptop met xp op dus dat is sowieso geen probleem, ik vroeg me vooral af hoe hij van klank is.

de klank is typisch Clavia, zoals de nord lead 1 en 2. clean, digitaal, maar krachtig. geen Novation achtige slapheid. De vocoder is erg goed! Je kan er natuurlijk een hele basic synth in bouwen, maar ook hele rare, complexe patches. Op internet zijn er genoeg te vinden.

Ik vond het wel een leuke tool, maar de klank was me altijd wat te 'neutraal'.
Miste een beetje het karakter soms, in de basismodules. Maar dat is wel in te programmeren, al is dat meer geavanceerd gebruik...
Op dat onderwerp gekomen, de library van patches (duizenden stuks) geeft daar wel een beeld van - met geniale voorbeelden van o.a. Rob Hordijk.

De Micro Modular is voor mij nog perfect bruikbaar met de officiele editor in Windows 7. Ik heb zelfs niets van compatibiliteitsinstellingen moeten aanpassen.
Bij mijn ervaring liggen de problemen met Windows 7 vooral bij de usb-to-midi interfaces. Ik had een midi interface van ESI waarmee ik perfect noten kon afspelen met de Micro Modular, maar de editor wou maar niet werken (op XP werkte die wel met de ESI interface). Nu heb ik de Motu micro lite en die werkt perfect.

De Micro Modular heeft een max poly van 4 noten, maar je beschouwt die best als een mono synth. Bij de meeste interessante geluiden houd je toch maar max 1 tot 2 voices over.

Ik denk eraan misschien voor de modular rack G1 te gaan, die kost wel 400€
Hoe kan je de mogelijkheden van de modular vergelijken met die van een andere synth uit die prijscategorie?

De Micro Modular heeft een max poly van 4 noten, maar je beschouwt die best als een mono synth. Bij de meeste interessante geluiden houd je toch maar max 1 tot 2 voices over.

Dat is wel erg kort door de bocht / niet waar. Het ligt nog iets genuanceerder dan dit maar je zou kunnen zeggen dat met je patch een bepaald percentage van het geheugen vult. Vul je het voor vijftig procent dan je is patch 2 stemmig. Vul je het voor tien procent dan is je patch tienstemmig polyfoon! En er zijn zelfs met tien procent geheugen interessante geluiden te maken.
Maar goed, dat is het dus wat mij betreft wat de micro modular zo leuk maakt: hij kan van alles, maar je moet het wel leuk vinden om geluiden en patches te bouwen.

Ik denk eraan misschien voor de modular rack G1 te gaan, die kost wel 400€
Hoe kan je de mogelijkheden van de modular vergelijken met die van een andere synth uit die prijscategorie?

Er is niks vergelijkbaars.

Je kunt Nord Lead patches exact nabouwen, maar dat gaat snel vervelen. Verwacht ook geen exacte emulaties.

Aanrader als je niet bang bent om de handen uit de mouwen te steken.

Dat is wel erg kort door de bocht / niet waar. Het ligt nog iets genuanceerder dan dit maar je zou kunnen zeggen dat met je patch een bepaald percentage van het geheugen vult. Vul je het voor vijftig procent dan je is patch 2 stemmig. Vul je het voor tien procent dan is je patch tienstemmig polyfoon! En er zijn zelfs met tien procent geheugen interessante geluiden te maken.
Maar goed, dat is het dus wat mij betreft wat de micro modular zo leuk maakt: hij kan van alles, maar je moet het wel leuk vinden om geluiden en patches te bouwen.

Ik zeg dan ook: "bij de meeste interessante geluiden ...", bij een klein deel van de interessante geluiden houd je inderdaad meer stemmen over.
Ik zou graag van je horen hoe je die interessante patches van 10% maakt. Dan moet je het toch echt met weinig en zuinige modules gaan doen.

Ik zeg dan ook: "bij de meeste interessante geluiden ...", bij een klein deel van de interessante geluiden houd je inderdaad meer stemmen over.
Ik zou graag van je horen hoe je die interessante patches van 10% maakt. Dan moet je het toch echt met weinig en zuinige modules gaan doen.

Met een oscillator, filter en AD envelope heb je 7 stemmen. Niet heel erg interessant, maar in ieder geval een bruikbaar geluidje. Helemaal niks mis mee :)

Attachments

• patch.jpg
    patch.jpg
    61,7 KB · Bekeken: 73
  • patch.wav
    1,7 MB · Bekeken: 136
Hier is een video van een Micro die cv uitstuurt:

Ik voorspel een run op de Micro's. :)
200 euro voor een geweldige sequencer is niks!
De sequencer in dit voorbeeld is erg simple maar je kunt het zo gek maken als je wilt.
Je constructueert 100 waanzinnige sequencers die je opslaat en live ook nog kunt tweaken.
En dan naar je live gig zonder pc met alleen analoog spul.
En gaan dan!

Met een oscillator, filter en AD envelope heb je 7 stemmen. Niet heel erg interessant, maar in ieder geval een bruikbaar geluidje. Helemaal niks mis mee :)

Vervang de oscillator door een LFO en spaar nog meer uit!

Maar ze zeggen toch: 'less is more'? ;)

Less is more is overrated :P

Back