SCI Six-Trak tuning

Revok

Stamgast
Hoi,

Ik kocht laatst een Six Trak. Hij doet het geweldig maar klinkt eerder vals. Met de tune knop kan ik hem niet stemmen, dus ligt het volgens mij aan de relatieve tuning tussen de CEM's onderling.

In de service manual staat wel een hele calibratieprocedure beschreven, maar het is me allemaal een beetje te esoterisch.

Iemand die hier ervaring mee heeft en me er door wil loodsen?

Alvast bedankt voor de hulp!

Rvk

wat gebeurt er als je de rechtse record samen met 6 indrukt?

een 6trak zou in principe na opwarmen gewoon in tune moeten zijn.

je moet de complete calibratie alleen uitvoeren als de batterij leeg geweest is.

:mega:

Laatst gewijzigd:
joint

joint

Hoi,

Ik kocht laatst een Six Trak.....
In de service manual staat wel een hele calibratieprocedure beschreven, maar het is me allemaal een beetje te esoterisch.

Rvk

Gewoon eerst een joint roken. Deden ze bij Sequential ook toen ze de de zaak geontwerpt hadden en de calibratieprocedure schreven. :peukie:

Met vriendelijke groet,

Marc

nou marc, dat valt me dan toch weer tegen van jou....:D

de calibratie procedure is nodig om de tune tabellen in het ram op te slaan na het vervangen van de batterij.

en daar is met de service manual prima doorheen te komen.

ram en tabellen

ram en tabellen

j.baars;1702253 de calibratie procedure is nodig om de tune tabellen in het ram op te slaan na het vervangen van de batterij. :mega:[/QUOTE schreef:
Beste Jeroen,

Fijn dat 'm begrepen had. :okdan:

Maar toch even serieus:

Is het niet zo dat zo'n stemmingstabel aangemaakt wordt tijdens de startup en dan naar RAM wordt geschreven om tijdens de uitvoering van run-time van het instrument geldig te zijn om steeds tot een juiste stemming te komen.

Als er bijvoorbeeld een CEM vervangen wordt, dan wordt dat qua stemming eventueel opgevangen door de TUNING procedure die in een tabel in RAM data vastlegt. Als de afwijking te groot is of er bepaalde componenten rond de VCO's echt uit de pas lopen, dan gaat de zaak in het honderd lopen.

Ik hoor graag van je als ik dit mis heb.

Met vriendelijke groet,

Marc

bijna goed.
alleen werkt het bij de 6trak net iets anders.

daarbij wordt eerst tijdens de calibratie ( bijvoorbeeld als de batterij vervangen is, of als er een nieuwe cem ingezet is), een complete tune tabel aangemaakt in het ram.

( daarbij worden overigens ook een aantal andere dingen zoals de pitchbend vastgelegd)

bij het opstarten wordt ook geautotuned, en ook tijdens de tijden dat er niet op gespeeld wordt.

maar de grove tuning wordt tijdens de calibratie gedaan.

en als het snel moet, dan gebruik je record 6.

Als ik op record+6 stemt hij de vco's één voor één, zoals het hoort. Maar de synth blijft vals klinken...

Juist, ik kan de middle C ongeveer juist zetten met behulp van de master tun knop, maar dan zijn er nog steeds andere stemmen die niet correct klinken.

Back