DIY plate reverb

chrismulder1990

Ingeburgerd
Ik heb zelf een plate reverb gebouwd en wil dit graag met jullie delen.
de kwaliteit is niet slecht maar kan altijd beter, is er iemand die ervaring heeft met het bouwen van een plate reverb? ik heb veel gezocht en vond hier ook een tread van een paar jaar terug.
ik ben vooral geïnteresseerd naar het effect van het stemmen, filteren en soorten staal voor de plate.

hier een aantal voorbeelden:

https://soundcloud.com/chrismulder/horns
https://soundcloud.com/chrismulder/vocs
https://soundcloud.com/chrismulder/diy-plate-verb-test1-mp3

de eerste 2 zijn 100% de plate zonder filters,

ik gebruik een elektrodynamische exciter (aangedreven door een basic hifi amp)om de plaat te driven en 2, 300ohm piezo's voor het vangen van de verb.
als frame heb ik een oud stalen bed gebruikt
zie afbeelding:

anyway, ik ben benieuwd of iemand zijn ervaring wil delen.

Attachments

• 17012014042#1.jpg
    17012014042#1.jpg
    64,2 KB · Bekeken: 212
Klinkt al wel goed.
Niet superlang , maar ik denk dus dat je een gewone plaat hebt gebruikt dan een "getrokken" of geharde plaat ?

Je kunt wat winst behalen door een equalizer in de driver circuit te plaatsen.
Beetje experimenteren wat voor jou het beste werkt.
En natuurlijk een wet/dry regeling , dit kan ook met je mixer.
Dan klinkt het geheel gelijk een stuk natuurlijker en opener.

hij is vrij kort in het hoog, de mids zitten op zon 4 sec. (niet goed te horen in de sample's)
de wed/dry verhouding is inderdaad natuurlijk vrij extreem en heb al wat pieken gefilterd (hij is vrij hard rond de 1 a 1,5Khz en rond de 200hz)

ik heb inderdaad een gewone plaat gebuikt, wat moet ik voorstellen bij een geharde of een getrokken plaat?
heb zitten denken een roestvrijstalen te proberen.
kan via mn pa erg makkelijk aan staal komen, hij werkt in de landbouwmachine's en maakt de platen voor me op maat.

ik dacht dat piezo-elementen tot 1 KHz werken...daarna valt het laag snel weg.

misschien kan je eens over andere sensoren nadenken bijvoorbeeld.

ik dacht dat ook van piezo, valt alles mee, de andere oplossing voor het vangen van de verb zijn de EMT elementen. zelfde idee als een mic alleen dan de spoel of membraan gemonteerd aan de plate.

ik dacht dat ook van piezo, valt alles mee, de andere oplossing voor het vangen van de verb zijn de EMT elementen. zelfde idee als een mic alleen dan de spoel of membraan gemonteerd aan de plate.

ik denk toch echt dat de klank een stuk beter kan worden als je een andere oplossing voor de piezo elementjes zoekt..

ik blijf er bij dat die piezo dingen geen mooie rechte freq. karateritiek hebben, lastig reageren en vooral op hogere frequenties reageert. dat kan bij een gitaar soms nog net ok zijn, maar als je zo'n mooi DIT project hebt gemaakt wat in principe werkt,..dan wil je toch een zo'n lineair mogelijk systeem hebben?
veel bass en veel laag en mooi midden en hoog en tophoog...met EQ kan je dan weer aanpassen naar smaak.. maar niet EQ gebruiken als symptoombestrijding. zonde!

ik vond dit. misschien heb je er wat aan:

There are wideband transducers such as the Polaroid (Senscomp), which can produce (and also hear, as a microphone) frequencies from 20 to 80 kHz. The circuit is more complicated, because they require high voltage drive on the order of 100 or 200 Volts, plus a DC bias. They are not piezos.

Ultrasonic piezo transducers are narrowband (like the one on the PING))) have a relatively sharp resonance and must be driven near their design frequency. Readily available frequencies are 25, 34 and 40 kHz. You could probably obtain good results with a mix of those frequencies or by driving ensembles of them at nearby frequencies to create beats.

je gebruikt toch een Visaton EX 60 S als transducer?

die zou je misschien ook omgekeerd kunnen gebruiken als sensor door hem vast te schroeven op een
rechtopstaand plankje of metalen balk/strip/buis......en dan de bovenkant met tweezijdigtape of lijm te koppelen aan de galmplaat

ik blijf er bij dat die piezo dingen geen mooie rechte freq. karateritiek hebben, lastig reageren en vooral op hogere frequenties reageert

dat komt doordat het piezo element samen met een ingang een filter vormt. met een klein circuit is dit aan te passen.

dat heb ik ooit geprobeerd. iets met hoge, of juist lage impedantie?

merkte bitterweinig verschil. ik denk dat een piezo aardig is voor sommige doeleinden maar in dit soort
geluids-situaties niet voldoet . al zou het mooi zijn, een dingetje van 30 cent...

bij zo'n krachtig systeem als een galmplaat in een ijzeren frame zou ik toch denken aan een iets beter sensor-systeem.

Oke, ik heb een het span systeem aangepast zodat hij nu keistrak kan, naar mijn idee een stuk egaler in de klank van de decay.

ik heb ook even een test gedaan met mics ervoor, en wat een verschil!!
als bijlage heb ik 2 audio fragmenten 1 met piezo (nieuwe spanning plaat), en de zelfde spoanning met mics ervaar.
het gaat hier wel om 2 cheape stagg condensator mics. (cm5050)

Attachments

• Horns, plate strak, mic's Stagg condens..wav
    4,3 MB · Bekeken: 205
  • Horns plate strak, piezo.wav
    3,4 MB · Bekeken: 233
net een Bass gitaar pickup geprobeerd (cheap ding had ik nog liggen van oude jazzbass).
sound is zoals verwacht weer ander, iets meer mids en meer gerecht op de bass mid frequenties, wel meer ruimte in het geluid naar mijn gevoel.
eens kijken of ze ergens oppervlak mics of elementen verkopen met een zo lineair mogelijke diagram.

je zou dan beter veel beter een elektrische gitaar element kunnen proberen.

wat info (maar pin me er niet op vast, SForum!!!) :
een single coil is wat meer dun en treble gericht. lagere output. gevoeliger voor oppikken externe signalen.

een humbucker wat voller en vetter. hoge output en cancelt noise uit

en er is een wereld van verschil in klank tussen de enen en andere pickup. door fabricage maar ook kwaliteit...ook waar je de pickup plaatst bij de galmplaat zal helpen en je kan er ook meerdere in serie of parallel zetten.

Gitaar etc is voor mij een bekende wereld (speel zelf zon 10 jaar bass en heb ook veel gestoeid met elementen, amps,fx etc).
ik zou eens een setje seymour duncan kunnen proberen, alleen zijn die voor experimenteren flink aan de prijs.
single's zijn inderdaad dunner maar daar in tegen ook wat opener dan hums, ik vind hums iets te dicht soms, maar wellicht dat ze werken voor de plate, niemand wil daar een dikke bron in hebben.

thanks voor je link, heb zelf ook al erg veel gelezen maar iedereen heeft weer een andere invals hoek.

de mics heb ik op 3 mm voor de plate gezet, een boven een onder, bij de zelfde spots als de piezo's.

wel bijzonder dat die mics zo mooi klinken.
met mics vang je een hoop meer op dan met inductie/piezo elementen bij de plaat.
dat laatste is veel directer..met mics vang je ook de fysieke plaat op, misschien zelfs het raamwerk...alles wat meetrilt, inclusief de lucht.

voor mijn vogelkooi misschien de enige oplossing! :-)

Back