Best haalbare kwaliteit

Hoodbeats

Stamgast
Avond,

Ik heb een hele oude sony versterker,met daarop 2 behringer truth passieve monitor speakers.
een E-mu-patchmix onboard geluidskaart en een Phonic MM1805 mixer.

Ik wil van alles af, helemaal opnieuw inrichten met vooral de aandacht op de geluidskwaliteit gericht.
Het gaat vooral om het maken van beats/producties. dus de opnamekwaliteit en de afspeelkwaliteit moet gewoon zo goed,professioneel en eerlijk mogelijk zijn.
Over mijn systeemkast ben ik zeer tevreden dus die blijft!

Dus de opstelling die de meeste nu gebruiken:

-laptop/kast
-audio-interface
-subwoofer
-actieve monitors

Super simpel maar zeer direct.
Is zo'n opstelling nou ook het beste? of zijn er betere manieren?

En welke producten i.c.m. andere producten raden jullie aan?
dus: die boxen met die interface of?

En wat is nou echt een goede/eerlijke koptelefoon voor eventueel wat klein/simpel mix werk? voor in de nacht bijv.

Dus over het algemeen wil ik een studiootje waar ik gewoon zeer professioneel mee kan afmixen,en waar ik dus ook eerlijk geluid heb.
En waar ik een professionele sound mee kan neerzetten.

Mijn oren zijn erg goed,de kennis en het talent zijn er, en de akoestiek is top in orde.
Alleen de apparatuur laat de wensen over.

Behringer truth zijn 1 van de slechtse monitors die ik heb ooit gehoord.
Haal yamaha hs50m's, goedkoop en 2e hands te vinden voor 200-230 euro per setje. Er zal een wereld voor je open gaan.
Indien je een grote ruimte hebt haal je de beijbehorende subwoofer erbij (en de kabels natuurlijk).
Heb je meer geld, haal genelec 8040's of vergelijkbaar.

Koptelefoon iets van beyer dynamic of AKG. Heb zelf de AKG K701.

Haal een goeie interface, e-mu kaarten zijn naar mijn ervaring niet echt yoow. Ik gebruik de propellerhead balance, wat naar mijn idee de goedkoopste beste usb interface is die je kan vinden qua converters. Alva nanoface heb ik niet getest maar op het oog ook een geoei aangezien die is afgeleid van de RME babyface en RME is een goed merk, is mijn ervaring. Of een motu.

Wat voor functie heeft je phonic mixer ? phonic is een low budget merk, dus jas die ertusen uit, en ga voor een passieve monitor controller zoals die van SM audio. http://www.bax-shop.nl/sm-pro-audio/bekijk-alle-producten.html

En als je gaat opnemen is een goeie microfoon ook wel aan te raden, maar dat is niet mijn afdeling behalve dat het een condensator mic moet zijn.

Een subwoofer doet meer slecht dan goed is mijn ervaring, vooral als je ruimte niet zo groot is..

Je akoestiek is top in orde zeg je? Waar baseer dat op?

Niet dat ik je niet geloof hoor, maar het is op zijn zachts gezegd opmerkelijk dat iemand wel een top akoestiek heeft (wat doorgaans meer kost dan de waarde van al je huidige apparatuur bij elkaar opgeteld) en dan met behringer monitoren de boel afluistert...

Goede monitoren! Ben zelf zeer tevreden over genelec 8050. Verder je ruimte akoestisch behandelen
Weet niet of je dit al hebt gedaan? Dan paar goede hardware synths die passen bij je stijl, en vervolgens paar hele goede software plugins. Dan kom je er wel!

Bedankt voor de reacties iedereen.

Mijn mixer diend voor (bas)gitaar en vocaal opnames,maar met een interface kan dat natuurlijk ook en heb ik de mixer niet meer nodig.
En wat kan ik met die controller doen?

En over de akoestiek; ik zei inderdaad top, misschien een groot woord, het kan uiteraard altijd beter maar ben er zelf meer dan tevreden over.
Ik heb een beetje afgekeken op bijv. youtube,zo hebben we een zelfde soort test als deze kerel gedaan:

En zo ook "the mirror trick" gedaan, panelen symmetrisch geplaatst, plafond bewerkt ,vloerbedekking lag er al.
6 basetraps. het is een wat grotere ruimte dus 4 waren eigenlijk net niet genoeg.

Zou ik een subwoofer aanschaffen dan doe ik er nog 2 bij,maar daar ben ik nog helemaal niet zeker van.
Verder ook veel andere plekken in de ruimte gedaan, het raam uiteraard helemaal weg bewerkt.

En heren,het is natuurlijk niet het duurste mariaal,ik heb de goedkopere panelen van feedback,wel die met rijen erop,ook is wat spul bij de karwei gekocht.
We hebben 2 mooie platen van rockwool,hout en mooi zwart afwerkt materiaal gemaakt.
En zo is er ook nog is een piramide plaat ter grote van een 2 persoons matras in mijn bezit gekomen,lekker dik spul dat ook z'n bijdrage levert.

maar goed dat zijn dus de treble en bas delen. nu de mid sectie nog want wat ik niet heb zijn diffusers.

En vond mijn geluid zelf nooit slecht, maar het is hi-fi en gewoon niet professioneel genoeg.
Niel ik ga morgen online is even kijken wat je allemaal hebt opgenoemd! misschien dat eer inderdaad wat leuks bij zit.

@eurynom3 softwarematig ben ik 100% (voor mezelf) op de hoogte en heb ik precies wat ik nodig heb om te bereiken wat ik bereiken wil tijdens het produceren.
Maak nu ong. 12 jaar beats, dus ik weet wel waar ik mee bezig ben,alleen zou ik nu dus gewoon willen weten hoe ik hardwarematig de beste kwaliteit in m'n studio krijg.

en dan dus niet alleen de afspeelkwaliteit maar ook de opnamekwaliteit van de beat/productie zelf.

Een computer heb je. En software ook, neem ik aan.

Dan zou ik als eerste investeren in monitoren.
Goed kunnen horen wat je aan het doen bent is het allerbelangrijkst.
Anders is het net blind schilderen.

Daarnaast zou ik een audio interface aanschaffen, die voldoende in- en outputs voor jouw situatie heeft.

Als je dan nog budget hebt, kun je, afhankelijk van je werkwijze, nog geld uitgeven aan een midicontroller en/of microfoons.

Als je een budget geeft, zijn er vast mensen die je bepaalde types monitoren/interfaces kunnen aanraden.

Die heb ik ja, ben al 12 jaar bezig,beter lezen haha
ik heb een keyboard,yamaha E403, 61 toetsen.werkt prima voor mij.mic ook. die gebruik ik weinig. alleen voor het opnemen van sounds die ik over m'n drums layer bijv.

het gaat me vooral om de kwaliteit omdat ik nu op een professioneel level bezig ben. softwarematig!! ik zal wel ff wat laten horen binnekort dan kun je voor jezelf horen wat ik bedoel.
Maar goed,als je met hi-fi troep gaat mixen en slechte apparatuur hebt,dan komt de sound die je eigenlijk echt wil niet naar boven.

al moet ik zeggen dat ik wel op 3 verschillende sounds mix,die truth monitors, daarnaast heb ik 2 goedkope delta speakers,en ik kan het geluid op m'n tv afspelen. dus ik zorg ervoor dat de productie overal een beetje hetzelfde klinkt en dat het ook leuk klinkt op m'n tv. wat ik nog wil is een oud radio'tje, lijkt me ook interessant om daar het geluid over te horen.

Ik ga even kijken naar die genelec monitors, alleen de 8050 versie is iets te duur, de 8040 past meer in mijn budget. Alleen ik vind ze niet zo mooi.. is genelec echt voor die prijsklasse de betere of heb je ook andere merken die er wat strakker uitzien zoals de krk bijvoorbeeld of zoals deze:

http://www.bax-shop.nl/dj-studio-monitor/pioneer-s-dj60x-actieve-studiomonitor-per-stuk/product-details.html

nogmaals, het uiterlijk van deze speaker vind ik mooi.

En welke interface is aan te raden van rond de 400/500 euro? hoger mag ook mits de geluidskwaliteit dan verbeterd, duurder betalen voor meer inputs hoeft niet omdat ik niet met bands werk of meerdere microfonen, ik wil een productie/mix studiootje bouwen geen opname/vocalen studio.

En ze zeggen altijd dat de monitors op oor hoogte moeten staan,en in de 3-hoek.
ik zit exact in de center van de 3 hoek,maar als ik mijn monitors hoger plaats klinken ze zoveel stukken beter dan als op oor hoogte. dus daar heb ik ze ook staan. licht dit aan de speaker kwaliteit of ?

bedankt

Qua koptelefoon zou ik eens kijken naar die van Beyer Dynamic. Afhankelijk of je een gesloten, half gesloten of open koptelefoon wilt komen denk ik deze modellen respectievelijk in aanmerking: DT 770 Pro, DT 880 Pro en DT 990 Pro.

Heb zelf overigens vooralsnog een AKG K530 maar kijk naar een andere, vandaar die Beyer Dynamics.

Curieus bij mijn AKG K530 vond ik overigens dat in beide schelpen een onnodig plastic staafje gedurende het gebruik af brak in de schelp. Was even prutsen maar om ze er uit te halen. Sindsdien nergens meer last van.

Qua audio interface heeft iemand elders op dit forum onlangs een Crimson aangeschaft waar hij (vooralsnog(?)) erg tevreden mee is: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=170598&highlight=Crimson

Mocht je nu of in die toekomst een iPad willen gebruiken in je setup dan lijkt het mij wel handig daar rekening mee te houden bij de aanschaf van je audio interface.

En audio interface zonder veel opsmuk die het ook goed doet onder iOS is bijvoorbeeld de Alesis iO4. Enige nadeel is wellicht de maximale sample rate van 48k. Wel 24 bits, dat dan weer wel. En goedkoop. Met een beetje shoppen onder de €100,-.

Ik vind die video met die snare nou niet echt een goede referentie van hoe je een kamer akoestisch moet behandelen. Je kan dan beter een meetmic kopen (bijv. een behringer ECM8000) en daadwerkelijk metingen uitvoeren, zodat je een visuele terugkoppeling krijgt. Het kan voor je gehoor een hoop doen, maar het wil niet zeggen dat je ook lineair aan het dempen bent...

Als ik hoor dat je ook 'spul' bij de bouwmarkt hebt gekocht vrees ik dat je veel in de hoge regionen hebt weggehaald. De aangehaalde panelen met steenwol zijn wel goed om te gebruiken.

Ik werk met een sub... als je je akoestiek op orde hebt (veel traps voor het laag) en je regelt de sub fatsoenlijk in met behulp van een meetmicrofoon, kan je een fantastisch resultaat behalen!

Als je echt profi kwaliteit wilt behalen, zul je diep moeten investeren. Voor het budget wat je noemt, upgrade je welliswaar ten opzichte van wat je hebt, maar wat je nu hebt is de absolute onderkant van semi-prof qua materialen.

Profi bezig zijn betekent dat er geld verdient word, en dan is t niet raar om eens met een bank te gaan praten of je spaargeld te investeren. Een goede setup levert absolute meerwaarde in opnamen en afmix, en het allermooiste is dat het nog enigsinds waardevast is, dus als je het ooit verkoopt, krijg je nog wat terug van je investering.

Die e-mu kaarten zijn geweldig. Zou ik gewoon houden. Beyerdynamic koptelefoon, ik heb de dt990 pro, prima spul.
Als mensen je e-mu kaart afzeikt omdat het een goedkopen kaart is : ik heb lagere latency dan de meeste andere kaarten waarmee ik werk, en daar zitten best dure tussen.
En de geluidskwaliteit hangt voornamelijk af van de converters, en juist die zijn bij die e-mu kaarten van de hoogste kwaliteit.

Als je echt profi kwaliteit wilt behalen, zul je diep moeten investeren. Voor het budget wat je noemt, upgrade je welliswaar ten opzichte van wat je hebt, maar wat je nu hebt is de absolute onderkant van semi-prof qua materialen.

Profi bezig zijn betekent dat er geld verdient word, en dan is t niet raar om eens met een bank te gaan praten of je spaargeld te investeren. Een goede setup levert absolute meerwaarde in opnamen en afmix, en het allermooiste is dat het nog enigsinds waardevast is, dus als je het ooit verkoopt, krijg je nog wat terug van je investering.

+1

Cheers,
Exo. :mega:

Als mensen je e-mu kaart afzeikt omdat het een goedkopen kaart is : ik heb lagere latency dan de meeste andere kaarten waarmee ik werk, en daar zitten best dure tussen.
En de geluidskwaliteit hangt voornamelijk af van de converters, en juist die zijn bij die e-mu kaarten van de hoogste kwaliteit.

Ik zeik ze af vanwege de bouwkwaliteit. Heb tot 2x toe een 1616m bij andere mensen al vlak na aanschaf kapot zien zijn vanwege brakke constructie met de pci port die van de break out box naar de pci kaart gaat. 1 was 2e hands en de andere splinternieuw uit de doos! Heb zelf een e-mu 1212m gehad waar ik niet tevreden over was dankzij het brakke patchmix software. Van alle geluidskaarten die ik heb gebruikt in mijn leven staan de e-mu's mij het meeste tegen. Uiteraard is dit persoonlijk maar als er om meningen gevraagd worden, dan wil ik wel helpen die te geven. Mijn ervaringen met RME, TC Electronic, Tascam, Edirol/Roland, Yamaha, Propellerhead Balance, Line 6, Marian, Motu en zelfs Terratec zijn beter. Als je het dan over geluidskwaliteit hebt blijven RME, TC, Balance over.

De laagste latency die ik ooit had was met een RME HDSP pci kaart. In combi met een A16 adat converter was dat echt een top systeem. Maargoed, dat is alweer een aantal jaar geleden.

En als je geld hebt zou ik die Apogee kaarten eens checken, das duur dus het zal wel goed zijn ? :D

Back