Ableton Push of NI Maschine?

search64

Ouwe rot
Ik zag na snel zoeken geen topic dat hierover ging, maar volgens mij is het een discussie waard: Push of Maschine?

De achtergrond:
Ik wil me weer meer op muziek storten. Toen ik hier lid werd, meer dan 10 jaar geleden, deed ik veel met Reason, maar hoewel ik de interface erg prettig vond, wrong het altijd een beetje. Ik weet eigenlijk niet echt waarom. Nu wil ik meer gaan samplen, en later hopelijk samen met een band spelen. Ik heb eerst gekeken naar een MPC, omdat ik van oorsprong drummer ben, en de pads me aanspreken. Daarna zag ik Maschine, wat me te gek leek, maar nu zie ik Ableton Push en twijfel ik weer.

Wat me aan de Push vooral aanspreekt is de In Key feature, waardoor ik voor mijn gevoel als drummer minder beperkt ben in melodie. Wel vraag ik me af of het samplen met Live net zo intuitief werkt als in Maschine (alhoewel dat ook al een aanname is op basis van video's die ik heb bekeken). Daarentegen is Live een volledig DAW, terwijl Maschine misschien wat beperkter is. Zoals gezegd heb ik wat ervaring met Reason, maar niet echt met bijvoorbeeld Cubase of Logic (ik ben trouwens PC gebruiker), dus het aanleren van de software zal zo min mogelijk door mijn voorkennis worden gehinderd.

De prijs is natuurlijk ook nogal anders. Een Maschine Mk1 kan ik al voor zo'n 200 euro kopen tweedehands, een nieuwe voor 555 inclusief 2.0 software. De Push kost alleen al 500 exclusief Live 9. Op zich geen probleem voor me, ik heb nog een drumstel staan waar ik niets mee doen met allerlei toeters en bellen, die kan ik verkopen voor deze investering. Maar dan wel graag goed geïnformeerd.

Dank! :okdan:

ik heb ze allebei, de machine mk2 en de push. ze zijn erg verschillend...

:)

Please elaborate :D Wat zou je kiezen als je er nu maar 1 van de 2 zou mogen kiezen?

Wat me aan de Push vooral aanspreekt is de In Key feature, waardoor ik voor mijn gevoel als drummer minder beperkt ben in melodie.

Wel vraag ik me af of het samplen met Live net zo intuitief werkt als in Maschine (alhoewel dat ook al een aanname is op basis van video's die ik heb bekeken). Daarentegen is Live een volledig DAW, terwijl Maschine misschien wat beperkter is.

Zoals gezegd heb ik wat ervaring met Reason, maar niet echt met bijvoorbeeld Cubase of Logic (ik ben trouwens PC gebruiker), dus het aanleren van de software zal zo min mogelijk door mijn voorkennis worden gehinderd.

Ik heb helaas geen ervaring met Maschine, dus ik kan niet goed vergelijken, push ken ik wel volledig. Mijn mening over Push is dat het op dit moment de beste midi controller is die op de markt is (en ik heb best veel verschillende midi controllers in de studio staan). Ik zou echt niet meer zonder kunnen kwa gebruiksgemak, met name het feit dat je de push heel simpel je hardware en vsts kunt laten bedienen en je de muis bijna niet meer nodig hebt voor gangbare zaken maken het een fijne toevoeging.

Echter, ik zie ze toch ook wel weer snel te koop staan bij mensen die hem hebben aangeschaft. Blijkbaar voldoet die voor veel mensen toch niet aan hun verwachtingen. Ik denk dat dat komt omdat je toch nog best veel moet weten van Ableton Live en eigenlijk ook wel regelmatig in ableton live dingen moet aanpassen omdat dat op de computer net even wat handiger gaat als op de push. Ik vermoed dat dat bij maschine wat beter geregeld is en dat je daar meer op het apparaat zelf kunt doen.

Samplen is vermoedelijk simpeler op een maschine, maar waar ableton weer superieur is is loop recording wat handig is om snel je jams in op te nemen. Beide hebben hun voordelen, ik denk dat je keuze met name moet afhangen van je werkwijze.

hieronder heb ik even een voorbeeldje gepost van een video waarin ik de push controler heb omgezet naar een loop machine met 64 sample slots die in sync kunnen spelen per 8 tegelijk. Vanaf 8:20 zie je hoe je ableton dan in kunt stellen om dat te ondersteunen, dan heb je een idee van de moeilijkheidsgraad hiervan.

Thanks. Ik heb geen enkele ervaring met Live, dus ik zou vanaf het begin moeten beginnen. Hoe stijl is de learning curve?

Thanks. Ik heb geen enkele ervaring met Live, dus ik zou vanaf het begin moeten beginnen. Hoe stijl is de learning curve?

tsja, lastig te zeggen, ik vond het erg simpel, maar ik ken ook mensen die het enorm lastig vinden. Het goede nieuws is wel dat voor ableton live er extreem veel YouTube tutorials zijn. Dus met een uurtje tutorials kijken weet je de basis echt wel. Dat is misschien sowieso wel een goed idee om eens een beginners tutorial te kijken voor ableton push van een gebruiker, dan weet je of het je aanstaat in basis of niet.

dit is wel een goede tutorial die het hele proces laat zien:

nou ja om er even iets dieper op in te gaan:

ik gebruik machine voornamelijk live op het podium in mijn dj sets (sync met traktor), eigenlijk alleen voor drums/percussie/stabs/hits/ etc

Ik heb nog nooit een "track gemaakt" met maschine, leuk om te schetsen, ik gebruik maschine in de studio ook wel als vst binnen ableton. Maar altijd als een toevoeging op, nooit alleen maar maschine.

Push is daarentegen een heel ander verhaal, volledige DAW integratie en tal van andere mogelijkheden in de user mode . Plus alle zaken die quif hierboven al noemde.

In mijn ogen zijn ze heel verschillende, en hebben ze allebei hun eigen pluspunten... daarom heb ik ze ook allebei :D ik zou denk ik niet kunnen kiezen.

Ik vind de pads op maschine wel iets fijner aanvoelen, ook de grootte vind ik fijner. Maar das alleen maar vanuit het oogpunt om te drummen. Wil je lekker in key melodieën kunnen spelen vind ik de push weer fijner.

Dus vraag jezelf eerst eens af wat je wilt :)

En ableton leren zou ik hoe dan ook maar doen want das gewoon een mooi DAW pakket.

Dat wordt sparen voor de Push! :)

Thanks, gentlemen.

vergeet dan ook niet te kijken hier op de marktplaats van synthforum, ik heb toch best veel push plus ableton live pakketten voorbij zien komen namelijk. Scheelt je toch een paar honderd euro dan :)

Koop een 2e hands maschine. Bevalt t niet, koop dan een 2e hands push. Prijzen moeten nog dalen v push.
Ik wil push niet eens. Heb maschine 1 en live 9 suite.
Live is veel moeilijker dan maschine.

Ik heb ze allebei (Ableton Live 9 Suite + Push en Maschine MKI + 2.0 software). Zoals eerder gezegd zijn ze behoorlijk verschillend en hebben ze allebei hun sterke punten:

Push + Live:
+ zeer krachtig en veelzijdig, je kunt het grootste deel van Live en VSTs aansturen
+ Push heeft een superieure step sequencer
+ de keyboard / harmonics mode op de Push is echt heel tof
+ Live is naar mijn idee de beste DAW en in combinatie met deze controller helemaal ultiem
+ ook zeer geschikt als cliplauncher
- forse leercurve (zeker als je Live nog niet beheerst)
- stuk duurder dan Maschine
- pads zijn wat stug / hebben harde touch nodig

Maschine:
+ relatief eenvoudig / snel te leren
+ zeer snelle en efficiente workflow
+ fantastische geluidenbank en komt met Massive (goede VST)
+ fantastische expansions die vaak stevig in de aanbieding zijn
+ beter te gebruiken zonder muis en scherm dan Push
+ Maschine software werkt ook prima als plugin voor je DAW
- als compositietool beperkt; Maschine is een goede groovebox maar minder geschikt als DAW
- beperkt aantal pads maakt hem minder geschikt voor melodieen spelen en cliplaunching
- export vanuit Maschine naar DAW is niet altijd even intuitief

Welke ik zou kiezen? Als Ableton gebruiker is de Push voor mij het meest geschikt dus ik zou die pakken. Maar als ik puur een bak wilde hebben om snel drumsequences / patterns in te rammen en deze live te sequencen zou de Maschine ook heel verleidelijk zijn, dan is Live misschien wel weer te 'zwaar'.

Ik heb eerst de push gekocht en later toch ook nog maar de maschine mk2.
Beiden kun je gebruiken om muziek te maken zonder naar je beeldscherm te kijken.
Push beslaat de session view functionaliteit van Live. En dan heb je ook nog een step sequencer voor de clips tot je beschikking. De scales mode vind ik ook erg inspirerend werken. Dit maakt het echt tot een nieuw instrument met een eigen speelwijze tov keyboard of andere pads.
Enige nadeel vind ik dat je niet kunt samplen en vst's laden kan ook niet vanaf de controller. Er zijn hier verschillende workarounds voor en ik verwacht ook nog wel uitbreiding van de software. De live (suite) effecten en instrumenten zijn wel perfect geïntegreerd.

Push heeft meer een MPC/drummachine gevoel. Pattern based sequencing en intuitief samplen en slicen dus(als je bijv MPC gewend bent). Perfecte integratie met maschine (duh) en komplete software intrumenten en fx.

Het is maar net wat je voorkeur heeft . Ga ze proberen of kijk wat video tutorials voor beide apparaten om in te schatten wat beter bij je past.

Voor mij voegen ze dus beiden iets toe aan mn workflow. Voor ableton was ik al op zoek naar een goeie controller, maar een groot nadeel van de bekende bestaande clip launchers vond ik dat de pads niet touch sensitive waren. Bij de eerste aankondiging van push wist ik dat dit een apparaat voor mij zou zijn.

Maschine heb ik bij een studio sessie met een vriend leren kennen. De directe workflow (vooral qua sampling) sprak me zeer aan. Ik heb al jaren een mpc en dit is nog een flinke stap verder qua hardware-software integratie.

Ik ben 20+ jaar geleden met hardware only begonnen, tussendoor een tijd bijna alleen software gebruikt en nu alweer enige tijd volledig hybride. Een 808 303 of bijv Juno blijft iets magisch hebben en met live + maschine is dat perfect te integreren met al het moois wat de computer te bieden heeft.

...

Push heeft meer een MPC/drummachine gevoel. Pattern based sequencing en intuitief samplen en slicen dus(als je bijv MPC gewend bent). Perfecte integratie met maschine (duh) en komplete software intrumenten en fx.

ik wed dat push hier, maschine moet zijn :)

Back