MPC2000XL met een niet werkende zip drive

oxoid

soms wel
Ik ben net een tijd bezig geweest met het vervangen van de floppy drive van m'n MPC met een zip drive. helemaal klaar, testen, maar hij werkt niet. kan ook nergens meer info vinden over wat er mis kan zijn.

ZIP drive werkt perfect in m'n pc met exact dezelfde ide kabel die ik ook in de mpc gebruik. stroom werkt goed, als ik een disk in de drive stop gaat tie netjes draaien. MPC boot netjes op, alleen als ik naar het load of save scherm ga krijg ik 2 keer achter elkaar de melding : "no floppy drive!!"

Heeft er iemand ervaring met het inbouwen van een ide zip??? of heeft iemand een idee wat ik nog kan proberen?

Was het niet zo dat je de MPC kon vertellen waar die moest zoeken, dus SCSI ID 1 t/m 9, IDE, of Floppy?

De vorige eigenaar van mijn MPC kreeg de zipdrive (250 mb, gekocht bij Akai!!!) ook niet aan de praat. De MPC is toen naar Japan verstuurd waar beta OS 1.14c erin is gezet. Daarna werkte het.
Je kan nu os 1.14c van internet downloaden, dus als niks anders werkt...

Origineel geplaatst door lo-fi
Was het niet zo dat je de MPC kon vertellen waar die moest zoeken, dus SCSI ID 1 t/m 9, IDE, of Floppy?

op het moment kan ik alleen maar kiezen tussen floppy, scsi en F-rom. zoals ik het begrijp moet in plaats van floppy er ny atapi staan wat dus de zip drive is.

maar ik ga morgen wel die os update doen.

verder van huis

verder van huis

njieuwe os geprobeerd , maar dat was volgens mij geen goed idee, hij heeft nu een boot diskette nodig. en als hij geboot is krijg ik nog niks voor mekaar, krijg een heel beeld vol met geheugen codes te zien volgens mij, kan helemaal niks, ook niet het oude os laden dus :|

iemand een idee???

Was het niet zo dat de MPC 2000XL alleen maar 100 Mb Zippies kon lezen ?
Toen ik nog een MPC had en daarvoor informeerde kreeg ik dat ook te horen dat ze alleen maar met 100 Mb werkte....
Maar goed is alweer een jaar of 2 geleden dus misschien dat ie nu wel 250 ondersteund.

Pak een nieuwe diskette, of oude die zeker geen bad blocks heeft!!! Dat zie je na formateren of scandisk.
En zet daar de OS op. Effe vergeten of er nauw ook nog dos boot bestanden op moesten staan, maar anders
formateren als system disk.

Blijf je geheugendumps krijgen, dan MPC openen en geheugen eruit halen. Kijken of ie dan met z'n interne 2MB
geen problemen geeft.

Ik zelf heb een externe 250MB en een heeeeeel oud OS. Maar zo lang het goed gaat, upgrade ik niet.
Het enige probleem wat ik wel eens heb is een hangende note repeat. Heb wel ondertussen al een truukje
ondekt wat 9 van de 10 keer dat probleem oplost.

Heb zelf een ide zip250 in m'n mpc2000xl gehad toendertijd. Werkte feilloos. En je zou idd atapi moeten kunnen zien. Het os is niet zo belangrijk. 1.11 tot en met 1.14 hebben bij mij nooit problemen opgeleverd. Dat je een bak met gekke codes in het scherm krijgt is niet zo'n ramp. Hebben ze wel vaker. Even uit- en aanzetten.

Tja had toen ook een externe eraan gehangen maar toen moest ik ook iets op de Zipdrive instellen maar goed zal met Intern wel zo niet werken dus...

Origineel geplaatst door thegreatmuffin
Heb zelf een ide zip250 in m'n mpc2000xl gehad toendertijd. Werkte feilloos. En je zou idd atapi moeten kunnen zien. Het os is niet zo belangrijk. 1.11 tot en met 1.14 hebben bij mij nooit problemen opgeleverd. Dat je een bak met gekke codes in het scherm krijgt is niet zo'n ramp. Hebben ze wel vaker. Even uit- en aanzetten.

bij mij doet tie het nu constant, heb het al een aantal keer geprobeerd, ook met een flop met os 1.14 doet tie dit...

Origineel geplaatst door Kevin
Tja had toen ook een externe eraan gehangen maar toen moest ik ook iets op de Zipdrive instellen maar goed zal met Intern wel zo niet werken dus...

Extern is scsi, intern is ide. Bij een externe stel je het scsi id in omdat hij anders op dezelfde staat als de mpc.

Master/slave setting wel goed gezet op de zip?
Stroomaftakking van floppy-powercable naar zip-powercable goed gemaakt (goede aansluitpunten gebruikt) ?
Goede ide kabel gebruikt?

Origineel geplaatst door jlandman
Master/slave setting wel goed gezet op de zip?
Stroomaftakking van floppy-powercable naar zip-powercable goed gemaakt (goede aansluitpunten gebruikt) ?
Goede ide kabel gebruikt?

Hij staat netjes op master, er staat goed stroom op de zip, en de drive met dezelfde scsi kabel werken helemaal top in m'n pc.

Voor de zekerheid: alles gedaan zoals gemeld in http://www.mpc-tutor.com/tutorials/zip.htm ??
Het is overigens toch een originele iomega zip 100 (andere merken schijnen niet goed te werken)?

Ik heb zelf ook deze upgrade gedaan, en het ging vlekkeloos (mijn mpc2000xl is nu voorzien van alle mogelijke opties). Test de werking anders eerst met een open case (en verwijder alle andere options).

edit op je bovenstaande reactie: scsi kabel? Ik neem aan dat je de ide kabel bedoelt (en je de ide zip drive inbouwt)

Origineel geplaatst door jlandman
Voor de zekerheid: alles gedaan zoals gemeld in http://www.mpc-tutor.com/tutorials/zip.htm ??
Het is overigens toch een originele iomega zip 100 (andere merken schijnen niet goed te werken)?

Ik heb zelf ook deze upgrade gedaan, en het ging vlekkeloos (mijn mpc2000xl is nu voorzien van alle mogelijke opties). Test de werking anders eerst met een open case (en verwijder alle andere options).

edit op je bovenstaande reactie: scsi kabel? Ik neem aan dat je de ide kabel bedoelt (en je de ide zip drive inbouwt)

ehm ja, ide inderdaad, maar goed, afgezien van extra geheugen zitten er geen opties op. trouwens. als ik het gebeugen eruit haal moet ik er dan 2 meg los inprikken of zit dat standaard op het moederbord?

Back