de zwakste schakel?

soundmasters

Stamgast
ik heb een mic en pre amp en vind t geluid nu ik nieuwe monitoren heb ruk.

welke weegt eigenlijkk het zwaarst(mic of preamp) of is de ketting zo sterk als de zwakste schakel en welke van de twee is dat dan bij mij?

op welke van de twee niet beknibellen?

allebei vervangen of mag 1 van de twee blijven.

zang

pre amp.
art tube mp studio v3.

mic.
shure beta 58a.

instrument.

preamp
art tube mp studio v3.

mic.
sennhieser e 608.

max budget 1000,- voor de set.

een eventuel mic pramp voorstel mag ook een adat uitgang hebben. ivm rme adi2 dac.

Lastige vraag omdat het antwoord mede afhangt van wat je wil opnemen met de microfoon en hoe je dit doet.
Microfoons en preamps kan je vergelijken met synths in de zin dat een Minimoog geen betere synth is dan een Solina String Ensemble. Ze zijn beide goed, maar niet voor alles geschikt.

Om toch wat te antwoorden:
Beide mics die je heb zijn fijne mics voor sommmige doeleinden.
Maar je hebt (nog) geen mooie condensator microfoon.
Voor zang zou een grootmembraan condensator en voor instrument een kleinmembraan een klassieke keuze zijn.
Dit hoeven niet meteen microfoons van 1000,- te zijn om mooie resultaten meete behalen.
Kijk eens naar merken zoals: Rode, AudioTechnica, Se, etc..

Shitty preamps are the root of all evil. Zelfs een SM57 klinkt zalig door een goede preamp als je hem goed weet toe te passen. Monitors maakt geen reet uit, professionele albums worden gemixt op NS10's dus..

Luister naar Hall & Oates platen!

Wat een lulkoek staat hierboven........NS-10 staan er meestal als referentie monitors.

Monitors maakt geen reet uit, professionele albums worden gemixt op NS10's dus..

Laat ik je geruststellen beste Liquid, bij vele studio's staan de NS10's er alleen maar voor het zicht. (uit hoofde van m'n beroep heb ik er vele bezocht, kleine en hele grote ;) ).
Vele zijn zelfs niet aangesloten.
Serieuze studio's hebben ook nog eens mid fields en Main monitors ;).

Cheers,
Exo. :mega:

Laat ik je geruststellen beste Liquid, bij vele studio's staan de NS10's er alleen maar voor het zicht. (uit hoofde van m'n beroep heb ik er vele bezocht, kleine en hele grote ;) ).
Vele zijn zelfs niet aangesloten.
Serieuze studio's hebben ook nog eens mid fields en Main monitors ;).

Cheers,

Weet ik, maar er werd toch veel op gemixt in het verleden. Ze zullen niet voor niets legendes zijn he, anders staan ze niet bovenop een console. Heb ook al veel studio's gezien zonder grote ingewerkte kasten van speakers en alleen NS10's.

Akoestiek van de ruimte kan meer vergallen dan slecht microfoongebruik (nou ja ik weet niet zeker of dat waar is, maar wilde beide puntjes even aanhalen en vond dit wel een aardige zinsnede...)
Niet alles valt of staat bij de spullen die je gebruikt.

Akoestiek van de ruimte kan meer vergallen dan slecht microfoongebruik (nou ja ik weet niet zeker of dat waar is, maar wilde beide puntjes even aanhalen en vond dit wel een aardige zinsnede...)

+1 :okdan:

Voor zang zou een grootmembraan condensator en voor instrument een kleinmembraan een klassieke keuze zijn.
Dit hoeven niet meteen microfoons van 1000,- te zijn om mooie resultaten meete behalen.
Kijk eens naar merken zoals: Rode, AudioTechnica, Se, etc..

thnx voor de tip. budget was ook echt de max maar voor sommige misschien handig.
ik zal er is naar gaan kijken.

En wat voor monitors?

Cheers,

ik kom binnenkort in een nieuwe ruimte. die is samengesteld volgens bepaalde hxlxb verhoudingen die ik heb van een tutorial van macprovideo. ik hoop dat dit al wat zal doen.

Shitty preamps are the root of all evil. Zelfs een SM57 klinkt zalig door een goede preamp als je hem goed weet toe te passen. Monitors maakt geen reet uit, professionele albums worden gemixt op NS10's dus..

thnx dat is heel handig om te weten, het zwaartepunt ligt volgens jou dus duidelijk bij de preamp.

misschien is deze dan toch wel iets. en dan met een dikke preamp.

http://www.bax-shop.nl/condensator-studiomicrofoon/rode-nt1-a-studio-microfoon-anniversary-editie/product-details.html

tips voor welke preamp?

Een van de grootste fouten die ik zie gebeuren zijn domweg dingen als goed gainen en levelen. Maar ervan uitgaande dat je dat doet en gewoon wilt upgraden dan zijn er 2e hands goede opties die je voor 'weinig' ziet.

Een Røde NTK zie ik de laatste tijd vaak, is buizen maar super flexibel inzetbaar en zelf te modificeren nog en experimenteren met buizen voor andere sounds in de toekomst. Maar zowel op vocals als instrumenten tof.

Een SM7 van Shure is ook zo'n super mic, niet te duur en flexibel en werkt met heeeeul veel preamps goed.

Qua 'budget' preamps kan ik de SPL Goldmike (de EERSTE VERSIE!) aanraden en 2e hands geen reet, en is een 2 channel dusssss altijd handig. Onderschat is ook de ART Voice Channel, staat er nu eentje op Marktplaats van.

Met name de combi SM7 met Goldmike kan alles aan van subtiele vocals tot schreeuwende stinkende mannen, en zelfs hun gitaren of de blokfluit van hun vriendinnetjes

Die U5 is een DI geen mic pre, dat is de M5 en die zit rond de € 1500,-

Ah oei, ik heb een aantal jaar terug eentje van Avalon gehad, weet niet meer welke. Maar ik was er echt tevreden van. Ben nu gewoon op prijs afgegaan, heb sowieso geen ervaring met deze maar ik ben echt tevreden van het spul dat ze maken.

Zowel die U5 als die M5 zijn helemaal te gek. Je komt hun vt737sp ook wel eens tegen voor tussen de 1000 en 1250,- Puur qua preamp zou ik zeggen de M5 maar als channelstrip is die 737 een classic.

Soundmasters hoe zit het met AD conversie?

Back