Upgraden met donor synth, GEM S2

duMMy

Ingeburgerd
Hoi!

Ik bezit sinds twee maanden een GEM S2 (mn eerste Synth). Ik kon deze voor bijna niets overnemen van een kennis. Maar helaas is het niet de Turbo versie.
Nu loop ik tegen de "beperking" van deze non-Turbo versie aan. De krappe polyphony.
De turbo heeft een verdubbeling aan polyphony.

Zou ik dit met donor onderdelen van een defecte S2 kunnen aanpassen?
Welke onderdelen heb ik nodig?
Is het veel soldeerwerk?
En hoe groot is het risico dat dat donor onderdeel kappot is?

Ik heb geen ervaring met het sleutelen aan computers.
Audio technisch heb ik wel dingentjes gesoldeerd maar dat mag geen naam hebben.

Een Turbo heeft niet per se meer polyfonie. Hij heeft alleen nieuwe voices met minder layers, waardoor er meer stemmen overblijven. Dus je krijgt niet meer stemmen op de geluiden die je nu hebt. Dat blijft allemaal hetzelfde (dit even om teleurstellingen te voorkomen).

Wat betreft je vragen:

1. Ja, dat kan.
2. Het Turbo board (uiteraard), en je moet op je eigen S2 diverse aanpassingen doen aan het main board.
3. Niet heel veel, maar je moet wel weten wat je doet, anders sloop je je werkende exemplaar.
4. Vrijwel nihil. Het Turbo board bevat alleen vier nieuwe EPROMs, en eventueel een RAM disk als die geïnstalleerd is (die is niet standaard).

Hier heb ik wat foto's staan van toen ik een Turbokit in een S3 geïnstalleerd heb: http://www.dompselaar.org/GEM/Turbokit/ zodat je een idee krijgt wat het inhoudt.

Inderdaad: de non-Turbo S2 is ook gewoon 32-stemmig polyfoon. Alleen kent hij geen Single-mode, itt. de Turbo-versie. Zelf zou ik geen geld of moeite in een S2 steken. Hij gaat er niet mooier of lelijker van klinken. Hooguit zou een Ramdisk een stukje gemak kunnen brengen. Download gewoon de SampleTranslator en ga lekker experimenteren met samples.

Oké. Thx.
Ik heb al de Sample Translator 1.0 . (met dank aan een forum-lid)
Hoe kan ik hier mee experimenteren? (Ik kan er eigenlijk niets mee)
Ik heb geen diskettes met andere samples.
Werkt het ook via MIDI met mijn MAC?

Excuus.
Ik bedoel waarschijnlijk de term multitimbraal.
Mijn S2 laat 16 tonen tegelijk horen.
Klopt het dat een turbo het vermogen heeft tot 32 tonen?
Is dit te upgraden door een donor S2?

Je kunt samples downloaden op internet. Op de pc gebruikte ik het programma Awave om samples van bijv. Ensoniq en Roland via Midi in de S2 te laden. Zo'n programma is er vast ook voor de Mac. En Wav-bestanden leest de S2 via zijn eigen floppydrive.

De S2 Turbo is 16-voudig multitimbraal.

Aha. Thx!
Maar volgens meerdere bronnen op internet is de turbo versie 32 tonen polyphonisch.

Ja maar multitimbraal en polyfoon zijn twee verschillende dingen.

En nogmaals, hij is alleen 32-stemmen polyfoon voor de single voices (1 osc per voice, die heb je nu niet).
De voices die je nu hebt in je S2 worden niet 32-stemmen polyfoon, die blijven gewoon 16 (2 oscs per voice).

Oftewel, als je nu een geluid hebt waar je stemmen tekort komt, lost de turbo versie dat niet op.

Oké.
Dus het feit dat bij een combinatie van meerdere opgenomen tracks en live erbij spelen met veel sustain er tonen 'verdwijnen' is niet op te lossen?
Thx.

Nee, niet voor de geluiden die je nu hebt in ieder geval. Met dezelfde geluiden werkt de Turbo-versie op exact dezelfde manier. Enige verschil is dat je de optie hebt om andere geluiden te kiezen die wel meer polyfonie hebben (maar dan ook minder goed klinken).

Back