Synthese met fase verschuiving

KrisvdAssem

Ouwe rot
Dag beste synthers, ik heb een paar vragen over fase verschuiving qua producen.

In theorie is fase verschuiving niet moeilijk te bevatten, het fenomeen zelf begrijp ik.
Maar ik hoor soms dat het word toegepast in synthese.
Ik neem de sylenth1 als voorbeeld, daar kan je gebruik maken van fase verschuiving. Ik experimenteer er redelijk veel mee maar ik kan het toch nogsteeds niet bevatten.
Ik heb ook een kleine plug-in gevonden (Hbasms Stereoiser free) waar je met fase verschuiving werkt.

Mijn frustratie in onbegrip maakt ruimte voor mijn fascinatie voor dit fenomeen. :okdan:

Ik ben idd bekend met de pfase mad van massive, daar kan je idd heel wat mee. Maar ik ben nu geintereseerd in de theorie er achter. Hoe kan het dat fase verschuiving die geluiden creeërd?

Er valt hier ongelooflijk veel over te vertellen/schrijven!
Phase is a secret mighty weapon in synthesis!
Ik heb hier veel over geschreven en faseverschuivingen zijn erg breed inzetbaar.
(b.v.: Modular strategies in shaping reflections and space )
Ik zal wat voorbeelden uitzoeken en hier op terug komen.

Die Stereoizer is wel de meest simpelste.

Zo, die link bevat pittige stof! Ik ga mij er eens even in verdiepen.
Erg bedankt en ik wacht met smart op je voorbeelden ;)

Volgensmij word er in die link van jou beschreven wat reflectie en fase verschuiving in een ruimte doet (Ik begreep er echt amper iets van)
Ik ben vooral benieuwd wat ik er mee kan qua sound design

Allereerst een simpele stereoizer.
Ik gebruik hier een voorbeeld met de modulaire Clavia Nord Modular G2 synthesizer.
Ik dit geval gaat het om ruimte. Ruimte door vertraging van 1 signaal. Eigenlijk ruimte door 'afstand'.
Je ziet hier een oscillator die een golfvorm(zaagtand) uitstuurt. Het is een enkel signaal(mono). Stel dat je dit enkele signaal verbind met beidde uitgangen(links & rechts), dan kun je nog niet spreken van een stereo signaal, maar van dubbel mono.
Wat je in deze patch(zo heten verbonden modules) ziet is dat er gebruikgemaakt wordt van een vertrager. Een Delay module. Deze zal het zelfde(!) signaal met een kleine vertraging uitsturen naar de rechter uitgang, terwijl het directe (onvertraagde) signaal met de linker uitgang is verbonden. Je krijgt dus op beidde uitgangen 1 het zelfde signaal waarvan de linker in fase verschilt van het rechter. Dit heet pseudo stereo.
Helaas geen luistervoorbeeld nu.

Attachments

• Roland Kuit Pseudo Stereo1.jpg
    Roland Kuit Pseudo Stereo1.jpg
    14,7 KB · Bekeken: 130
Ja die kan ik volgen. Dus door een kleine vertraging ontstaat het stereo signaal.
Houd die vertraging in dat er fase verschuiving plaats vind?

Jazeker!

Een fase begin hier:
____~~~~~~~~~~~~____
De andere hier:
________~~~~~~~~~~~____

ander voorbeeld:fase en tegen fase.
Stel je neemt een sinus signaal die naar een mixer gaat.
Een mixer is een 'signaal opteller".
De andere ingang is precies het zelfde, maar dan inverted. Omgedraaid.
plus wordt min en andersom.
Het sinus signaal gaat naar beide ingangen.
Wanneer je de knop van het inverte signaal opendraait, zal de sinus toon uitdoven, zachter worden en helemaal verdwijnen wanneer beide mixerkanalen helemaal open staan. Ingang 2 staat dus op een tegen fase(!). plus + min, trekt het ene signaal af van het andere:

Attachments

• Roland Kuit tegen fase.jpg
    Roland Kuit tegen fase.jpg
    12,5 KB · Bekeken: 127
Dat uitdoven door een tegenfase daar kun je mee variëren.
We pakken er weer een Delay module bij. Nu gebruiken we een mixer zonder inverter.
Wel tellen we de signalen op. Het directe signaal(zaagtand) en de vertraagde zaagtand.
Wanneer de knob "Phase" precies tot op deze hoogte wordt opengedraaid hoor je het signaal 1 octaaf hoger.
Je kunt dit niet een 'octavider' (FX) noemen. Wel gaat dit meer richting filteren.
Dus door meerdere fases op te tellen of af te trekken kleur je het signaal.

Attachments

• Roland Kuit octave.jpg
    Roland Kuit octave.jpg
    18,1 KB · Bekeken: 120

Attachments

• Sinus demping.pch2
    1,1 KB · Bekeken: 150
  • Tegen fase.pch2
    972 bytes · Bekeken: 124
  • Pseudo Stereo1.pch2
    990 bytes · Bekeken: 125
In de vorige post noemde ik het woord 'filteren', de Delay module is eigenlijk een AllPass Filter. Met de modules die we voorbij hebben zien komen kunnen we mooie combinaties maken. Fase omkering samen met fase vertraging. Éen daarvan zou deze 4Phase filter kunnen zijn. 1/ zonder feedback en 2/ met feedback. Feedback, in deze, leg ik straks uit:

Attachments

• Roland Kuit 4Phase.jpg
    Roland Kuit 4Phase.jpg
    42,1 KB · Bekeken: 129
  • Roland Kuit 4Phase FB.jpg
    Roland Kuit 4Phase FB.jpg
    49 KB · Bekeken: 123
  • 4 Phase Filter.pch2
    1,5 KB · Bekeken: 122
  • 4 Phase Filter FB.pch2
    1,6 KB · Bekeken: 118
Feedback is het terugrouten van een signaal en dat kan op verschillende manieren.
Direct terug, omgekeerd direct terug, direct terug met fase verschil en omgekeerd direct terug met fase verschil. Door gebruik te maken van de Delay module(AllPass filter) en die terug te routen creëer je eigenlijk een soort 'doosje' waarin, in dit geval, audio rondcirkelt. 2 voorbeelden: 1/ een Chorus. Het doosje wordt groter en keiner gemaakt door het stuursignaal van de LFO module. En 2/ een Super vette Phaser. Bij deze laatste gaat het signaal elke keer door naar een volgende fase die bij elkaar worden opgeteld. Ook gemoduleerd door een LFO module.

Attachments

• Roland Kuit Chorus.jpg
    Roland Kuit Chorus.jpg
    21,9 KB · Bekeken: 127
  • Roland Kuit Fat inv FB.jpg
    Roland Kuit Fat inv FB.jpg
    50,7 KB · Bekeken: 125
  • Chorus.pch2
    1,1 KB · Bekeken: 125
  • Fat inv FB.pch2
    1,6 KB · Bekeken: 136
Wauw, wat een kennis! Ik vind het leuk om de theorie achter een chorus en phaser te snappen. Echt bedankt voor het overdragen van deze kennis. Ik ga me hier zeker nog verder in verdiepen want ik vind dit toch wel interesant haha.
Dit showt ook weer dat fase dus (zoals ik al verwachte) een stuk dynamischer is dan ik dacht.

Die snaps die je er telkens bij plaatst is van een digitale Clavia NMG2 ofzo? Want als ik Clavia NMG2 zoek op google krijg ik alleen een analoge synthesizer voor mn kiezen. Lijkt mij een heel interesant programmatje om een beetje te expirimenteren met patchen inplaats van een vst plugin synthesizer.

Die snaps die je er telkens bij plaatst is van een digitale Clavia NMG2 ofzo? Want als ik Clavia NMG2 zoek op google krijg ik alleen een analoge synthesizer voor mn kiezen. Lijkt mij een heel interesant programmatje om een beetje te expirimenteren met patchen inplaats van een vst plugin synthesizer.

De nord modular g2 is verre van analoog ;) het is een digitale hardware synth met een software editor

Back