Nord Lead A1R

Introducing the Nord Lead A1R!

Rack versie van de Nord Lead A1, met nieuwe toegevoegde functionaliteit.

attachment.php

"This is the new Nord Lead A1 analogue modelling synthesizer – a stunning sounding synthesizer that combines our next-generation analogue modelling with a simplified yet hugely powerful front panel interface. Producing stand-out sounds for live or for the studio, the Lead A1 is ideal for all musical genres. Thanks to its carefully thought-out user interface, the Lead A1 encourages experimentation, allows for far speedier programming than would otherwise be possible, and ultimately delivers sensational sonic results.

We have also added several great features since the first introduction at the NAMM Show in January, including a Mutator function, Extra Fat Unison and... a Like Button!"

Attachments

• nla1r-model-big.jpg
    nla1r-model-big.jpg
    158,1 KB · Bekeken: 150
Het grootste verschil tussen de A1 en de 4 is dat de A1 met enkelvoudige preset-'multi'-oscillators werkt, waar je bij de 4 de individuele oscillators zelf kunt programmeren.
En natuurlijk het Ensemble-effect, die de A1 meteen neerzet als instant-stringensemble.
Ik verwacht dat de 4 na een update ook de effecten van de A1 krijgt. Dan blijft de A1 de 'preset' -variant van de 4, met meer golfvormen (er zit nog net geen Korg M1 pianosample in ;)).

en is de sound creation gebaseerd op voorgedefinieerde configuraties. Dat is eigenlijk het grootste minpunt, want een configuratie op de a1 bepaald welke functionaliteit je hebt. Simpel voorbeeld: stel je wilt de de shape van osc 1 aanpassen dan ben je osc 2 kwijt want dat zit niet in de configuratie (je kunt maar 1 actieve configuratie kiezen) en heb je ineens een 1 osc synth. Dat is eigenlijk het belangrijkste punt wat anders is. Ze willen het overigens zelf geen uitgeklede versie van de nl4 noemen, nord vindt het een ander type synth die zich meer richt op de muzikant die even snel een sound in elkaar wilt sleutelen zonder te veel de diepte in te gaan. Overigens vind ik dat rack nog steeds veel te duur, 1050 pond voor een a1 rack is behoorlijk pittig gezien de concurrenten.

Geen idee waarom ze hiervoor hebben gekozen, maar ik ben direct afgehaakt :)

Back