Nord Lead A1

attachment.php

The Lead for Speed

Producing stand-out sounds for live or for the studio, the Lead A1 is ideal for all musical genres. Thanks to its carefully thought-out user interface, the Lead A1 encourages experimentation, allows for far speedier programming than would otherwise be possible, and ultimately delivers sensational sonic results.

Main features

Oscillators
Unique Oscillator concept
8 Oscillator Configurations
Pitch, Detune, Shape, Sync, AM, Noise, Dual Osc, FM
Traditional Analog and Digital Waveforms
Modulation
LFO with 5 waveforms
Mod Envelope
LFO as additional ModEnv
Filter
12, 24 dB low-pass filters
High-pass and Band-pass filters
Transistor and diode ladder filter simulations
of Mini and TB-303

Effects
Ensemble, Chorus, Phaser, Flanger, Ring Modulator, Drive
Performance
4-part multi-timbral
Master Clock Sync of Arpeggiator, LFO and Delay
Velocity and Mod Wheel Morph
USB MIDI

Oja de speculaties kwamen natuurlijk al aan bod in dit draadje.

Alle info op de site van Clavia.

Attachments

• nord-lead-a1-topbanner.jpg
    nord-lead-a1-topbanner.jpg
    34,9 KB · Bekeken: 166
Heb 'm vandaag pas gehaald! Ik ben er helemaal weg van.

Zo snel mogelijk alle synthlijnen die ik op de Nord Stage 2 en Nord Modular G2 deed converteren naar deze synth, voor live.
Het Ensemble effect is waanzinnig goed, maakt alles heel 'lush' en minder digitaal.

De Moog ladderfilteremulatie vind ik 'mwa' (die op de Sub Phatty klinkt toch wel even iets anders).
In vergelijking met de 24dB/oct filter is de Moog emulatie precies luider, misschien iets 'dikkiger'. Er gebeurt wel iets anders qua Drive.

Bediening en gebruiksgemak zijn echt top. De Oscillator layout is heel gebruiksvriendelijk.
De LFO is ook als Envelope te gebruiken, dus genoeg modulatiemogelijkheden voor mij.
Programmeerbare pitchbend, Multi Focus mode om alle slots tegelijk te tweaken, het wijst zich allemaal uit …

Tot nu toe nog geen minpunten ontdekt!

verkeerde thread, maar kan hier niet meer verwijderen blijkbaar ...

Vandaag maar eens naar de winkel om wat bestelde spullen op te halen. Ik was ook geinteresseerd in de Arturia Keylab controllers. Even kunnen betasten en super tevreden over het klavier. Paste perfect bij mij.

Toen we de bestelling gingen afronden toch ook even geinformeerd naar de Nord Lead A1 en ... hij was op voorraad. Dus die moest ik ook betasten want ik had me al voorgenomen om 'later' de rack versie te kopen in de veronderstelling dat het klavier me toch niet zou bevallen. Ooit een NL3 gehad en dat klavier lag me net niet.

OK, geen aftertouch maar daar kan ik mee leven. Wel een erg prettig klavier om te bespelen. En ... verkocht.

Uiteindelijk met een 'iets' duurdere controller de deur uit. :D

Intussen al een uurtje kunnen spelen. Ja hoor, de A1 is echt mijn ding. Ik haalde er snel leuke eighties geluiden uit waarmee ik lekker uit de bol kan gaan. De effecten zijn erg goed. De eerste preset is al direct raak met het ensemble effect. Instant Jarre, Er zitten trouwens verschillende Jarre-geinspireerde geluiden in voorgeprogrammeerd.

Ook handig vind ik het gebruik van de arpeggiator waarbij je ook 'drumgeluiden' kan gebruiken. Handig om geluiden aan te vullen met wat ritme.

Ik heb zowel de Lead 4 als de A1 uitvoering 'onderzocht' en ik durf zeker stellen dat de A1 niet een goedkopere Lead4 is maar eerder een andere synth.

De Lead 4 lijkt me uitstekend voor zeer complexe, diepgaande geluiden. De A1 lijkt me een puike synth voor zij die eerder een traditionele synth zoeken.

Al ruime tijd was ik geinteresseerd in de Lead 2X en de A1 lijkt me een terechte opvolger ... met on-board effecten.

Zo, en nu weer spelen :okdan:

Wel vind ik het jammer dat de A1 niet alleen geen aftertouch (AT) kan uitsturen maar ... het ook niet kan ontvangen.

Er zijn heel wat synths die geen AT kunnen uitsturen maar het wel kunnen ontvangen. Hopelijk kan Clavia dit in een OS alsnog toevoegen. Ik heb alvast een berichtje gestuurd.

Blijkbaar zijn ze bij Clavia niet zo'n fan van AT. Als ik me niet vergis was AT wel aanwezig op de NL3. Je kon het zelfs als bron gebruiken om te morphen.

ja aftertouch is echt een gemis met al die knoppen, zonder aftertouch kan ik ook geen muziek maken

Wat ik enorm mis is dat ik via de midi out geen clock signaal kan meesturen... dus ik kan mijn Nord Lead rack wel bespelen, maar geen Arp /LFO / Delay routen... ik mis de midi clock, ook als ik simpelweg een Mopho desktop eraan hang, werkt de sequencer en arp niet...

Is dat eigenlijk op te lossen ?

De A1 stuurt zelf inderdaad geen MIDI clock uit maar kan het wel ontvangen.

Je zou de A1 makkelijk als MIDI slave kunnen gebruiken en MIDI clock sturen vanuit de DSI Mopho want die kan MIDI clock ontvangen en uitsturen.

De A1 stuurt zelf inderdaad geen MIDI clock uit maar kan het wel ontvangen.

Je zou de A1 makkelijk als MIDI slave kunnen gebruiken en MIDI clock sturen vanuit de DSI Mopho want die kan MIDI clock ontvangen en uitsturen.

Ik begrijp je niet, als ik met de NLA1 zowel de mopho als de NL2x Rack wil bedienen lukt dat toch niet ? De NLA1 krijgt via midi-in het clock signaal (van de drumcomputer) en zet dit niet door. Ook als ik de NLA1 als Master gebruik lukt het ook niet...

Zie ik iets over het hoofd wellicht ?

Ik dacht even dat je met Nord Lead Rack de A1R bedoelde. Ik had niet door dat je naast de A1 ook nog een NR2x hebt. En ook de NR2x kan enkel MIDI clock ontvangen.
Met de DSI Mopho zou je alvast 1 van de 2 Nords kunnen voorzien van MIDI clock want dat herkennen ze wel. Maar je kan het echter niet doorlussen want geen van beide Nords kan dit uitsturen.

Maar hier zou een MIDI-THRU box wellicht soelaas kunnen brengen zodat het signaal van de DSI Mopho naar de IN van zo'n THRU box gaat en vervolgens naar beide Nords stuurt via een eigen OUT op die THRU box?
En dan kan je nog steeds een MIDI OUT van de A1 naar de NR2x MIDI IN gebruiken zodat je met het klavier van de A1 ook de NR2x kan bedienen.

Een voorbeeld van zo'n MIDI THRU box is een Kenton THRU-5:
http://www.kentonuk.com/products/items/utilities/m-thru-5.shtml
thru-5.jpg

Er zijn nog andere MIDI THRU boxen maar dan kan je best ook nakijken wat de MIDI implementatie ervan is zodat je zeker weet dat bv. MIDI clock wel doorgestuurd wordt. Met de Kenton is dat alvast het geval.

Je zou natuurlijk ook voor een uitgebreide MIDI router kunnen gaan als je meer flexibiliteit nodig hebt bij MIDI.

Thanks ! Ik heb het bijna ;)

Beide Nords krijgen via dat wonderkastje de midiclock (via midi-in op de Nords) maar dan kom ik toch een "midi-in" te kort (op t Nord Rack) om via de toetsen van de NLA1 het Nord rack te bespelen...want daar zit al een midi kabel in vanuit het wonderkastje ?

Heb je dan nog een splitter nodig o.i.d. dus één midi met clock en één midi vanuit NLA1 ?

Oeps, natuurlijk 'even' uit het oog verloren. Dan zou je nog een MIDI-merger nodig hebben. Die doet net andersom dan zo'n THRU box. 2 of meerdere MIDI inputs worden dan gebundeld en via 1 MIDI OUT terug naar buiten gestuurd. Die zou je dan op de NR2x kunnen aansluiten zodat deze zowel MIDI clock van de DSI Mopho ontvangt alsook MIDI van de A1.

Een voorbeeldje van zo'n MIDI Merger is de 2-in 1-out MIDI Merger van MIDI Solutions:

http://www.midisolutions.com/prodmrg.htm
mrg.jpg

Heel erg bedankt ! ik ga eens kijken wat dit gaat kosten...TOP !

De bekabeling zou dan als volgt zijn:

DSI Mopho MIDI OUT ==> MIDI THRU Box MIDI IN
MIDI THRU Box MIDI OUT 1 ==> A1 MIDI IN
MIDI THRU Box MIDI OUT 2 ==> MIDI Merger IN 1
A1 MIDI OUT ==> MIDI Merger IN 2
MIDI Merger MIDI OUT ==> NR2x MIDI IN

Heb de mijne zonet ontvangen de rack versie. Stevig, zeer mooi afgewerkt alle draaiknoppen ook en de leds lezen de waarden van de knoppen accuraat af. Alhoewel dit een zeer hands on synth is ga ik me toch moeten verdiepen in het manual mede omdat ik niet vertrouwd ben met Clavia.

Veel muzikaal plezier ermee, het is echt een super-eenvoudige bedieningsstructuur en een prachtig geluid.

Soms vind ik 'm zelfs té mooi en netjes klinken...

Back