[Feedback] Querist ft. About Today - Put to Fire

nakken7

Ouwe rot
Synthforum! Voor mijn soloproject Querist heb ik bijna E.P. vol met nummers klaar. Het eerste nummer dat echt bijna af is is deze:

https://soundcloud.com/querist/put-to-fire-ft-about-today

Wat vinden jullie er van?

E.P. komt vol te staan met samenwerkingen met allerlei mensen die ik in mijn muzikale carrière ben tegengekomen....

Thanks!

Als iemand nog gekke dingen of verbeteringen hoort, let me know. In dit stadium ga ik geen grote veranderingen meer doorvoeren, of de structuur helemaal omgooien, maar andere verbeteringen zijn zeker welkom.

Ben zelf overigens erg tevreden, vind dat het erg tof is geworden!

Vocalen zijn bijgedragen door zanger van About Today, behalve het grootse koor aan het eind, dat zijn mijn vriendin en ik....

lekker spacekees hoor :)

ik zou persoonlijk het stuk van 1:05-1:55 skippen.
en wellicht het orgel al een keer ergens in het eerste stuk gooien.

Thanks!

Tussenstuk eruit halen ga ik niet meer doen, op mijn E.P. komen een aantal single-achtige wat kortere tracks en een paar lange luisternummers, waar je even goed voor moet gaan zitten. deze hoort in de laatste categorie. Mag dus ook wat uitgesponnen zijn...

Geen kleine dingen gehoord die te hard of te zacht zijn, of die nog wat meer eq of iets anders kunnen gebruiken? Daar ben ik in dit stadium nog naar op zoek....

Thanks voor het luisteren!

Erg gelikt. Met name goed hoe alles nog gedefinieerd klinkt ondanks dat er criminele hoeveelheden reverb me uit mijn hoofd doen spacen! Misschien leuk om te vertellen hoe het technisch tot stand is gekomen?

Erg mooi Rob!! Heerlijk sferisch en vooral mooi stereobeeld ook.
Heb eigenlijk een klein puntje waar ik aan moet wennen of misschien zelf graag anders zou horen.

Alle vocalen zijn behoorlijk verzadigd qua reverb waardoor het ook wat onduidelijk lijkt te worden.
Op de koortjes klinkt het wel lekker spacy maar misschien is het een idee om de leadvocal er hier en daar net iets meer uit te laten springen niet alleen qua volume maar ook wat minder reverb vooral in dat stuk voor 2:00 :)

Al met al mooi arrangement en erg lekkere experimentele track dit :okdan:

Erg gelikt. Met name goed hoe alles nog gedefinieerd klinkt ondanks dat er criminele hoeveelheden reverb me uit mijn hoofd doen spacen! Misschien leuk om te vertellen hoe het technisch tot stand is gekomen?

Haha, criminele hoeveelheden reverb, daar hou ik wel van, vooral bij dit soort tracks!

Eerst heb ik een drumtrack gemaakt met mijn xbase09, daar heb ik een hele avond aan geklust, uiteindelijke drumgeluid heeft ook veel boss SE-70 fx, later heb ik er nog wat live toms bij gespeeld. Een deel van de drumtrack is een hihattrack met een envollopefilter (electrix filterfactory), met veel resonantie, een gate en een berg lexicon verb. Die freaky partij hoor je los goed in de break, bijvoorbeeld op 2:00. Klinkt een beetje als waterdruppels.

Gitaren heb ik daarna gespeeld, eerst de cleane partijen, fender strat via MF-102 ingesteld als tremelo, door een fender twin reverb, alle partijen dubbel ingespeeld. Distorted gitaar is een Les Paul custom, ook via mf-102 voor tremelo, via marshall amp. Solopartijen zijn fender strat, laatste solo via een big muff fuzz. Helemaal aan het einde hoor je nog een acoustische gitaar, een Yamaha, opgenomen met een condensator mic.

Basgitaar is een jaguar, zonder amp opgenomen via mf-101 en preamp. Daaronder ligt een moog minitaur, voor extra laag.

Fender Rhodes, speelt wat losse nootjes, ook via fender twin. Die partij heb ik in mijn DAW verknipt, waarvan een deel achterstevoren is gedraaid. Die hele partij heb ik vervolgens weer door mijn MF-101 filter opgenomen.

Daarover is de zang opgenomen, met uitzondering van het grootste koor aan het einde.

Orgel, is een hammond a-100, links en rechts verschillend opgenomen via de mf-102, in plaats van een leslie, dat werkte beter, zo kreeg ik een vette distortion, en een swirl, maar ook een direct geluid, omdat ik niet hoef te ampen. Orgelpartij vervangt een partij die ik eerst op een Korg MS-20 inspeelde, dat vond ik te iel, en ik ondersteunde het met een hammond, maar uiteindelijk heb ik de korg eruit gegooid. MS-20 doet nog wel FX geluidjes, bijv een zachte noisesweep in de break.

Verder hoor je nog een gong en kerkklokken, daarvan gebruikte ik samples, die ik soms wel een octaaf hoger pitchte en via wat outboard opnieuw opnam.

Alles opgenomen via mijn Soundcraft Spirit, die ook de reden is dat mijn EP "Spirit" gaat heten.

Ik vergeet vast van alles, want er zitten ongeveer 120 sporen in deze track en er zijn ook behoorlijk wat partijen weer uit gekieperd. Ik heb geen idee hoeveel tijd er in zit, maar als ik 250 uur zeg overdrijf ik in ieder geval niet.

Ik hoor ook regelmatig weer iets waarvan ik zelf niet meer wist dat ik dat erin had gestopt... :)

Erg mooi Rob!! Heerlijk sferisch en vooral mooi stereobeeld ook.
Heb eigenlijk een klein puntje waar ik aan moet wennen of misschien zelf graag anders zou horen.

Alle vocalen zijn behoorlijk verzadigd qua reverb waardoor het ook wat onduidelijk lijkt te worden.
Op de koortjes klinkt het wel lekker spacy maar misschien is het een idee om de leadvocal er hier en daar net iets meer uit te laten springen niet alleen qua volume maar ook wat minder reverb vooral in dat stuk voor 2:00 :)

Al met al mooi arrangement en erg lekkere experimentele track dit :okdan:

Thanks Patrick!

Daar kan ik iets mee, ga ik mee aan de slag. En komt nog meer moois aan, maar dat weet je!

Oh, en ik vergeet nog de meute schreeuwende egyptenaren, die ik van youtube heb geplukt, van beelden van de protesten op het Tahrirplein. Op 0:45 hoor je ze eventjes, en later komen ze rond 3:54 ook nog terug.

Die heb ik gesampeld, opnieuw gepitcht zodat ze bij de toonsoort passen en vervolgens ritmisch in orde gemaakt.

Orgelpartij vervangt een partij die ik eerst op een Korg MS-20 inspeelde, dat vond ik te iel, en ik ondersteunde het met een hammond, maar uiteindelijk heb ik de korg eruit gegooid. MS-20 doet nog wel FX geluidjes, bijv een zachte noisesweep in de break.

Is dat niet een beetje het probleem met de MS-20 in het algemeen? Het is een absolute winnaar in de categorie "freaky MS20-geluiden" en er komt niks echt in de buurt. Maar het is niet bepaald een werkpaard voor grote producties.

Is dat niet een beetje het probleem met de MS-20 in het algemeen? Het is een absolute winnaar in de categorie "freaky MS20-geluiden" en er komt niks echt in de buurt. Maar het is niet bepaald een werkpaard voor grote producties.

Ja idd, MS-20 is voor mij echt een synth voor bepaalde gevallen. Snerpende scheurende leads, ritmische haast slaggitaar achtige partijen en FX. Gebruik ik hem op een andere manier, dan werkt dat bijna nooit... Dat was hier dus ook het geval. Een minimoog zou dan weer wel lekker werken, maar die heb ik niet..

En orgels, tsja dat is altijd prima!

machtig mooi man, heb ervan genoten.. Well done ! En veel succes met de EP ! ;)

Thanks man, bezig met de laatste loodjes. Altijd het minst leuk. Concepten maken enzo, dat schiet lekker op. Een nummer dat behoorlijk af klinkt, zo gedaan. Maar dan zorgen dat het helemaal af is.... Uren en uren kost me dat altijd, maar als ik dan bijvoorbeeld deze versie van "Put to fire" vergelijk met een vroege is dat echt een enorm verschil, dus het is toch wel nodig!

Back