Atari 1040ST met Cubase

Status
Please reply by conversation.
Werken met Cubase op de Atari is leuk, van die ADAT zie ik het nut helemaal niet in. Het gaat geen karakter aan je geluid toevoegen, maar je workflow gewoon omslachtiger maken. Kun je beter een analoge multitrack zoeken.

Ik zou je wel een mega ste aanraden ipv een gewone Atari met één MB ram, dat werkt een stuk vlotter met die (relatief) snellere processor en 4MB(!) ram. Ik heb bij de mijne de HD en de ventilator eruit gehaald om hem muisstil te maken.

Als alternatief voor een HD heb je dit: http://www.lotharek.pl/product.php?pid=90

ik had al zo'n donkergrijs vermoeden bij het lezen van de openingspost :D
maar wat is de lol dan als je niet pcies weet waar die zit qua atari?

Basic is voor mij lol. Ben een oermens, ik moet kunnen rammen met zo'n ding! Net als een vrouw, moet me de kop niet gek maken met haar raadsels.

je wilde toch ultra strakke MIDI? :D

Swing kun je instellen toch?

Werken met Cubase op de Atari is leuk, van die ADAT zie ik het nut helemaal niet in. Het gaat geen karakter aan je geluid toevoegen, maar je workflow gewoon omslachtiger maken. Kun je beter een analoge multitrack zoeken.

Ik zou je wel een mega ste aanraden ipv een gewone Atari met één MB ram, dat werkt een stuk vlotter met die (relatief) snellere processor en 4MB(!) ram. Ik heb bij de mijne de HD en de ventilator eruit gehaald om hem muisstil te maken.

Als alternatief voor een HD heb je dit: http://www.lotharek.pl/product.php?pid=90

ADAT laat ik al zijn, ik ga voor een 24 bit Otari Radar. Die zijn nog altijd evengoed als moderne converters. Heeft ook een beetje tape sound. :)

En een Falcon?

Voor een Falcon ga je veel betalen, want dat is een collectible ding. De randhardware ervoor is ook zeldzamer en duurder.

Ik zou er allemaal niet te veel geld insteken, als je nooit met een atari gewerkt hebt is de kans reëel dat je het na een maand voor bekeken houdt.

Ik had geluk om een mega ste met scherm, twee muizen, officiële cubase met dongle en midex+ in één koop aan te schaffen voor 50€. beter afwachten tot je een mooie deal ziet.

Basic is voor mij lol. Ben een oermens, ik moet kunnen rammen met zo'n ding! Net als een vrouw, moet me de kop niet gek maken met haar raadsels.
dus een atari heeft geen raadsels en moderne systemen wel? :D
Swing kun je instellen toch?
idd, en dat kan ook gewoon op moderne systemen dus...

het is nostalgie, drang naar het verleden. Waarom begin je niet een audio relieken museum? kan je al dit soort meuk mooi uitstallen en er iedere dag naar kijken, want er mee werken gaat niet gebeuren denk ik :)

Als ik dead on jaren 90 muziek wil maken dan doe ik dat.. Ik heb al genoeg moderne heruitvindingen gehoord die het willen benaderen maar het dan ironisch doen door er naar te verwijzen i.p.v. het te zijn. Ik voel er niks bij helaas. Het is om de nostalgische reden ja. Het herrijzen van mijn gevallen helden! 12 Bit klinkt voor mij interessanter omdat het karakter heeft. Het moet toch niet allemaal gelikt zijn?

dus een atari heeft geen raadsels en moderne systemen wel? :D

idd, en dat kan ook gewoon op moderne systemen dus...

Is niet dezelfde swing, Is ook anders dan een Roger Linn swing.

We kunnen hier blijven over praten. :D

Mij gaat het om het gevoel, niet omdat het handiger is of moderner. Ableton en een Atari gaan niet dezelfde feel hebben. Bewijs me het tegendeel.

ja, maar een atari heeft geen feel, cubase op een PC is net zo strak als op een atari
er zijn rond cubase VST5 even wat midi hickups geweest met het nieuw zijn van USB 1.0 poorten en zo, maar die ellende is al jaren opgelost, wil je helemaal snaarstrak, dan neem je een Cirklon
dus timing is het niet, alle Cubase midi features zitten ook nog steeds in de huidige versie, dus workflow features mis je ook niet.
snap gewoon niet wat je verwacht te vinden.

ja, maar een atari heeft geen feel, cubase op een PC is net zo strak als op een atari
er zijn rond cubase VST5 even wat midi hickups geweest met het nieuw zijn van USB 1.0 poorten en zo, maar die ellende is al jaren opgelost, wil je helemaal snaarstrak, dan neem je een Cirklon
dus timing is het niet, alle Cubase midi features zitten ook nog steeds in de huidige versie, dus workflow features mis je ook niet.
snap gewoon niet wat je verwacht te vinden.

Ik wil ook totaal niet zeggen dat een Atari beter is ofzo, het is anders. Cubase op een oude macintosh is ook zo strak als op een Atari. Ik wil gewoon dat het één ding doet, en dat ie het goed doet. Of zelfs Cakewalk zie ik ook zitten. Er is gewoon iets met die oude sequencers pre 2000. Lijkt me dat de Cirklon basic patroontjes kan doen ipv het me helpt met volledige nummers te bouwen eigenlijk. Dus op dat vlak maakt een Atari me niet zoveel uit, het zijn echt de sequencers zelf. Ze zijn er soms op, ze zijn er soms naast.. menselijk.

kan je beter een oude apple performa nemen, iets minder cult dus w.s. goedkoper

Die ingebouwde midi port is natuurlijk wel leuk bij een Atari. Ik ga het bekijken.

Wat heb je trouwens over voor een retro daw?

Maakt me niet uit, mooi compleet, met originele handleidingen maximum 200 euro. Maar dan kun je er van eten.

Ik draai al mee vanaf de allereerste Steinberg sequencer op Atari (pro 12 / 24) en daarna Cubase..

Maar het is niet voor niets dat mensen toen ook al zijn overgestapt op nieuwere en snellere computers.

Als je een ST wil, maar mogelijk toch liever een Mega ST koopt, en nog liever eigenlijk een Falcon, want sneller, dan maak je de zelfde drang door naar nieuwer / sneller is beter als wij vroeger.

Je kan dan net zo goed gelijk een nieuwe PC of Mac aanschaffen, want nieuwer / sneller is beter.

Bereid je in ieder geval voor op een langzaam werkende interface, floppies met write errors, bommetjes etc. :halleluja

Leuk om een keer te proberen dat ouwe spul, maar muziek maken gaat echt beter dan ooit anno nu.

we gunnen hem nutuulk wel de ervaring van trager / slechter, zo zijn we dan ook wel weer nutuulk :D

ik heb het idee dat vloeistofdruk zich te veel laat afleiden door alle toeters en allstars (idd, snorkels, oldschool he) van moderne systemen en dus iets simpels wil...
maar waarschijnlijk heeft het allemaal gewoon te maken met het ontbreken van discipline om zich te focussen op het muziek maken zelf...

Ik draai al mee vanaf de allereerste Steinberg sequencer op Atari (pro 12 / 24) en daarna Cubase..

Maar het is niet voor niets dat mensen toen ook al zijn overgestapt op nieuwere en snellere computers.

Als je een ST wil, maar mogelijk toch liever een Mega ST koopt, en nog liever eigenlijk een Falcon, want sneller, dan maak je de zelfde drang door naar nieuwer / sneller is beter als wij vroeger.

Je kan dan net zo goed gelijk een nieuwe PC of Mac aanschaffen, want nieuwer / sneller is beter.

Bereid je in ieder geval voor op een langzaam werkende interface, floppies met write errors, bommetjes etc. :halleluja

Leuk om een keer te proberen dat ouwe spul, maar muziek maken gaat echt beter dan ooit anno nu.

Dat is het net, dat omslachtige vind ik er zo leuk aan. Dat m'n floppy's niet gaan. Ik weet het, het klinkt raar, maar dat heeft z'n charmes. Het hoeft niet sneller of beter. Langzaam en anders dan de standaard mag ook. Ik neem mijn tijd. En dat kan ik goed, want ik lig al 3 jaar te plannen, en alles op elkaar af te wegen. Het is nog altijd kunst, kunst heeft geen normen.

Lekker m'n tijd ervoor nemen, dat is ontspanning voor mij. Ik heb veel geduld

we gunnen hem nutuulk wel de ervaring van trager / slechter, zo zijn we dan ook wel weer nutuulk :D

ik heb het idee dat vloeistofdruk zich te veel laat afleiden door alle toeters en allstars (idd, snorkels, oldschool he) van moderne systemen en dus iets simpels wil...
maar waarschijnlijk heeft het allemaal gewoon te maken met het ontbreken van discipline om zich te focussen op het muziek maken zelf...

Nee! Ik zeg toch net dat het mij gaat om het gevoel. Eens ik weet dat ik dat gevoel kan bereiken dan heb ik de discipline. Die sequencers zijn anders. Maak ik me dan niet druk om de muziek zelf? :D Dit gaat toch om de muziek?

Het is geen beter of slechter gevoel, het is het gevoel waar ik me goed bij voel. Daar hoeft een ander zich niet druk om te maken.

maar kom op zeg, een floppy die stuk kan gaan en omslachtigheid geeft je een beter gevoel?

het creatieve process begint in je hoofd, wat daarna komt zijn slechts vehicles en tools die jouw'n idee zo goed mogelijk moeten registreren... ik begrijp dus niet hoe een paard en wagen en een roestige gereedschappen uit grootvader's tijd je op een beter idee brengen maar enfin :mexico:

Status
Please reply by conversation.
Back