Drumsynthesizer DIY project uit 1980

rdilago

Ouwe rot
voor de liefhebbers een leuk project uit "Radio Electronic" van Mei en Juni 1980
een heuse analoge drumsynthesizer.
Juist nu weer heel relevant en wellicht als eurorack modules inzetbaar?
Volledig analoog circuit met veel regelbare parameters.

zelf denk ik er vooralsnog niet aan om het te bouwen maar wil het toch even met jullie delen.

zie de pdf

ik heb het volledige magazine van mei en juni ook als pdf beschikbaar.

voor degene die een poging willen wagen, veel plezier en succes!

Attachments

• Drum synthesizer 1980.pdf
    3,7 MB · Bekeken: 93
072 VS 4558

072 VS 4558

Ik in eerste instantie ook niet maar toen ik in mijn PS-3100 kloon de 072's verving voor 4558jes vond ik hem toch een stuk mooier klinken.

Beste PWM,

Het zijn natuurlijk ook principieel verschillende OpAmps.
Een 1458 of 4558 is eigenlijk een verbeterde dual 741
Een TL072 een dual FET OpAmp.

Er zijn genoeg situaties waarin het vervangen van een 1458 of 4558 door een TL072
winst oplevert maar, omdat te bepalen moet je schema's induiken en ook begrijpen
wat er precies gebeurt en bedoeld is.

Dit wist je natuurlijk allemaal al maar, laat iedereen meelezen die het nog niet wist ;)

TIP: mensen die een TL07x of TL08x willen vervangen zouden de TL05x eens moeten bestuderen: de voordelen van de TL08x (snelheid) en de TL07x (lage ruis en offset) verenigd.

Met vriendelijke groet,

Marc

Fout ontwerp

Fout ontwerp

voor de liefhebbers een leuk project uit "Radio Electronic" van Mei en Juni 1980
een heuse analoge drumsynthesizer.
Juist nu weer heel relevant en wellicht als eurorack modules inzetbaar?
Volledig analoog circuit met veel regelbare parameters.

Beste mensen,

Niet aan beginnen behalve als....!

Het is altijd leuk om oude schema's te bestuderen maar, dit ontwerp rammelt langs alle kanten als het door een hedendaagse bril van electronikakennis wordt bekeken.

Wel is het leuk dat alles wordt uitgelegd en dat voor hen die nog niet weten
hoe bepaalde functies tot stand komen het dus erg leerzaam kan zijn.

Met vriendelijke groet,

Marc

Oef 566 en 3080 chips, laat maar... liever schema een beetje redesignen en beter gangbare componenten gebruiken.

dit ontwerp rammelt langs alle kanten als het door een hedendaagse bril van electronikakennis wordt bekeken.

Is dat zo? Het is bewust heel simpel gehouden, en dat betekent concessies, en natuurlijk zijn er componenten obsolete geworden, maar wat zijn wat jou betreft de fouten?

Het is altijd leuk om oude schema's te bestuderen maar, dit ontwerp rammelt langs alle kanten als het door een hedendaagse bril van electronikakennis wordt bekeken.

Hoi Marc,

Ik ga niet met je discussiƫren of dit onderwerp 'aan alle kanten rammelt'. Ten eerste heb je gelijk ten tweede is jouw kennis over elektronica vele malen groter dan dan de mijne.
Wat ik wel weet, is dat de apparaten waar ik het liefst mee werk (miniKORG 700, Arp Odyssey, etc.) allemaal aan alle kanten rammelen als het op de hedendaagse kennis van elektronica word bekeken.
(Misschien ligt hier zelfs wel een stukje van de charme van deze instrumenten.)

Ik kan iedereen die iets met percussiesynthese wil doen het boek; The Electronic Drum Cookbook van Thomas Henry aanraden.
Hierin staan prima schema's (soms wel met moeilijker te verkrijgen onderdelen) en word alles duidelijk uitgelegd.

Was te verwachten

Was te verwachten

Is dat zo? Het is bewust heel simpel gehouden, en dat betekent concessies, en natuurlijk zijn er componenten obsolete geworden, maar wat zijn wat jou betreft de fouten?

Beste SRPP,

Deze vraag was natuurlijk te verwachten na mijn opmerking.
Ik ga er niet tot in alle diepte op in, want dat is teveel.

Een paar punten:
- Ik dacht bij de eerste blik op het schema dat het om een voeding van 2x 9 volt batterijen ging gezien de ernorme hoogohmigheid van het geheel. Daarmee enorm storingsgevoelig. Dit is de allergrootste zonde omdat bleek dat het om een 'gewone'
door het 'net' gevoede PSU ging. Voor een zo'n groot mogeljke dynamiek moet de voedingsspanning ook zo hoog mogelijk zijn.

- Voeding an +/- 9V met 7805/7905 regulators --> de 7809 en 7909 bestonden toen blijkbaar nog niet --> OK.

Tevens: Een Eurorack systeem gebruikt in het optimale geval een hele goede +/- 15V voeding. OK, dat is geen fout van het ontwerp van toen maar meer een suggestiefout van de opening van het topic.

Het gebruik van een totaal obsolete Quad OpAmp (De facto een Quad 741) en een
verdomde CA3080 ie ook nog eens niet goed is gedimensioneerd qua ingangs weesrtandswaarden.

Het zal allemaal wel werken maar, er is hier niet bepaald een briljante ontwerper aan de slag geweest - zelfs net voor de tijd van toen met de kennis van toen.

Om het hard te zeggen: het is een prutsontwerp odanks dat er veel regelmogelijkheden
zijn inbegrepen en het best leuk zal klinken voor hen die niet beter weten.

Niet vragen naar de diepere details over het ontwerp a.u.b.

"Dit is mijn oordeel en daar moet u het mee doen" zoals de rijdende rechter altijd pleegt te zeggen ;)

Ik heb wel lol gehad in het bestuderen van het ontwerp dus: hiervoor dank voor het topic :okdan:

Met vriendelijke groet,

Marc

Marc, je bent vast een briljante ontwerper. Mocht je over 30 jaar net zo veel voor DIY electronica betekend hebben en gepubliceerd hebben als John Simonton van Paia, dan is een standbeeld zeker op zijn plaats.
Zonder de design constraints te kennen is het moeilijk een oordeel te vellen over iemands ontwerp, zeker 30 jaar na dato. Het helpt om dan te zeggen wat je anders zou kunnen doen, zonder meteen in termen als prutsontwerp te vervallen.
Ik ben zeker niet in alle gevallen een fan van Paia ontwerpen, maar ze zijn voor een hoop mensen de instap in DIY electronica geweest en dat lukt alleen als ze simpel en goedkoop zijn, daarbij worden af en toe wat bochten afgesneden. Maar in elke soort engineering is dat aan de hand, van low-end tot high-tech.

Standbeeld

Standbeeld

Beste SRPP,

Op de meeste punten die je noemt kan ik begrijpen hoe je er tegen aan kijkt.
Maar, het idee dat bij DIY projecten dezelfde 'dime-screwing' gedaan moet worden
als bij fabrieksproducten is een mis-conceptie.

Los van dit, het ontwerp is onnodig hoogohmig en gebruikte quad OpAmp heeft een pin-layout die toen al zeer ongebruikelijk was en ook nog eens niet nodig voor wat betreft de specificaties in dit ontwerp. Een LM324 bestond toen ook al, was goekoper en zou prima volstaan hebben in dit ontwerp (of 2x de 1458).

Bij de koppeling naar de CA3080 is onvoldoende rekening gehouden met de problematische eigenschappen van de 3080, die in 1980 ook bekend waren.
Er staat op de cover "PROFESSIONAL". OK, "prutswerk" neem ik terug en vervang het door "hobby kwaliteit". Hoeveel de goede man heeft gepubliceerd, veranderd daar niets aan.

Veel van wat ik in onderstaande draad heb geschreven
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=138512&page=31&highlight=lm13700
is ook geldig voor de CA3080 en dan heb ik niet ens gehad over de methode om het doorklinken van de stuurspanning te onderdrukken - vaak een noodzaak bij de CA3080.

Over een standbeeld is men reeds aan het denken 8o)

Met vriendelijke groet,

Marc

Back