Delay feedback loop in Cubase maken

De vraag werd eveneens aan u gesteld MatthewLeBlom :mexico:

Hele leuke toestellen waarover je het hebt, maar ver, ver boven mijn budget...
En mss. ook zo duur omdat ze kult geworden zijn?

http://youtu.be/v1nP45vocIs

http://youtu.be/bgqhYPHzMIU

Ook van lexicon bestaan software emulaties zoals de PSP42 en PSP608 Multidelay, en in Pro tools zit er 1tje van de Ursa Major Space Station One, zijn die vergelijkbaar?
Er zijn 14 dagen fully functional demo´s van alle PSP produkten, ik test ze alvast eens.:W

ah dat was het. Mijn max4live delay is een aangepaste patch die gemoddeld was na de PSP42. Heb je niks aan in cubase, maar hier hoor je hem. Na 1:20 gaat ie extreem:

Qua huidige hardware ben ik zelf benieuwd naar de El Capistan pedal en RE-20 van Boss.

Ben nooit helemaal itb gegaan. Wel geprobeerd maar beviel niet echt. Juist vanwege het geforceerde karakter. Je kan bijna niet anders dan gedeeltes automaten. Ik gebruikte een bcf voor het muten van kanalen en aux sends en een nocturn voor de feedback controle. Maar werkt gewoon niet lekker omdat je niet constant al je auxes en kanalen tegelijk tot je beschikking hebt. Mn vocal mixes doe ik wel itb maar de dubs gaan gewoon op de mengtafel. Qua hardware delays zijn er zat die lekker klinken in de feedback mits correct ingeregeld. De Roland SDE serie is goed. SDE1000, 2000, 2500, 3000. Maar ook de Boss RDD10 en 20. Dat zijn weliswaar digitale delays maar met de juiste EQ setting en feedback punt op de mengtafel klinken ze prima.

Maar werkt gewoon niet lekker omdat je niet constant al je auxes en kanalen tegelijk tot je beschikking hebt.
Dan heb je een tweede BCF (en een 2de nocturn?) of een andere, grotere midi remote nodig he.
Als je een analoge mixer koopt met 8 kanelen maar je wil er eigenlijk 16, dan ga je toch ook niet klagen over hoe OTB beperkender is dan ITB. ;)

Ik vind 4 CMC-FD's in Cubase wel leuk om te mixen - dan kan je ook nog eens al je meters zien. :)
fd03.jpg

Ben nooit helemaal itb gegaan. Wel geprobeerd maar beviel niet echt. Juist vanwege het geforceerde karakter. Je kan bijna niet anders dan gedeeltes automaten. Ik gebruikte een bcf voor het muten van kanalen en aux sends en een nocturn voor de feedback controle. Maar werkt gewoon niet lekker omdat je niet constant al je auxes en kanalen tegelijk tot je beschikking hebt. Mn vocal mixes doe ik wel itb maar de dubs gaan gewoon op de mengtafel. Qua hardware delays zijn er zat die lekker klinken in de feedback mits correct ingeregeld. De Roland SDE serie is goed. SDE1000, 2000, 2500, 3000. Maar ook de Boss RDD10 en 20. Dat zijn weliswaar digitale delays maar met de juiste EQ setting en feedback punt op de mengtafel klinken ze prima.

Zo ervaar ik het ook. Digitaal wordt eerder een constructie. Het is voor mij nu 1 of de ander. Hybride lukt nog niet. Een Doepfer drehbank leek misschien een oplossing, maar het blijft gekloot.
Ik heb een paartje SDE3000's die wel standaard gebruikt worden. Deze klinken best goed inderdaad met feedback via een mixerkanaal. Dan kan de channel EQ gebruikt worden om de feedback te kleuren.
De 201 blijft echter de baas voor mij als het om langere feedback gaat.

Dan heb je een tweede BCF (en een 2de nocturn?) of een andere, grotere midi remote nodig he.
Als je een analoge mixer koopt met 8 kanelen maar je wil er eigenlijk 16, dan ga je toch ook niet klagen over hoe OTB beperkender is dan ITB. ;)

Ik vind 4 CMC-FD's in Cubase wel leuk om te mixen - dan kan je ook nog eens al je meters zien. :)

Nee ook met 2 of 3 controllers gaat het niet werken. Het grote probleem zit em in het feit dat je altijd eerst een kanaal moet activeren om sends toegankelijk te krijgen. Ik wil tegelijkertijd een aux op mn snare open kunnen zetten, kanalen kunnen muten en nog een aux op bijv piano open kunnen zetten. Dat kan dus niet met die controllers. Alles moet je vooraf gaan bepalen en dat werkt dus niet met dub.

Als ik goed begrijp wat je beschrijft is dit best mogelijk dubcreator.
Ik doe dit bv. met Stylus RMX en mijn bcr2000. Moet er wel bijvertellen dat ik een heel tijdje aan de template gebouwd heb. Maar nu kan ik zonder muis met de bcr in cubase 1 van de 8 kanalen selekteren en vervolgens in de RMX mixer per kanaal mijn 4 auxen muten, solo-en, opendraaien en dit alles met de BCR2000. Wat ik wel vooraf moet bepalen zijn de effecten op de auxen, maar daarmee heb je geen probleem vermoed ik, is analoog hetzelfde.
In onderstaande afbeelding is ELKE functie te sturen met de BCR2000 en dit voor ELK kanaal omdat ik stuur op 8 verschillende midichannels, ik heb ook nog eens controle over de AUX FX parameters:

stylusrmx-09.jpg

6-fxpage_web.jpg

Dit voorbeeld pas ik ook toe zonder stylus RMX, dus gewoon in Cubase, waar de auxen ook te sturen zijn via de quickcontrols in elk spoor en dit lukt ook zonder muis. Maar opnieuw hetzelfde, ik heb me lang moeten bezighouden met de generic remote functie in Cubase.

Hopelijk was dit wat je bedoelde :) Je kan in Cubase dus van kanaal naar kanaal springen met je midi-controler.

De analoge klank bij dub zou ik altijd verkiezen boven de digitale, maar als ik voor het weekend wegga hoef ik nu alleen mijn usb soundkaart, laptop en bcr2000 mee te nemen en ik kan overal muziek maken en met veel voorbereidend werk ook nog zonder muis.

Laatst gewijzigd:
Zover was ik ook wel. Het probleem zit em in het feit dat je een kanaal moet selecteren voordat je auxes actief zijn. Op de BCF kan ik dat ook wel zonder muis en 8 auxes toegewezen per kanaal. Maar ik wil meerdere kanalen tegelijk kunnen selecteren en 6 auxes per kanaal tot mn beschikking hebben en EQ. En dat is niet mogelijk.
Maar goed. Ik doe dubs toch op de mengtafel, mogelijkheden zijn gewoon veel beter en intuitief. Daarbij komt nog dat mn mengtafel ook een specifieke sound heeft.

Lees nu pas het woord "tegelijkertijd"
Bij de Stylusmixer werkt het, in cubase is het al veel ingewikkelder, dan zou je met groupen moeten gaan werken
en die hebben geen quick controls...

Je moet toch de dry/wet van de sends kunnen automatiseren ? In het EQ venster bedoel ik.
en als die send op 2 kanalen is toegevoegd of op 6, krijg je het FX toch op allemaal?

Maar goed. Ik doe dubs toch op de mengtafel, mogelijkheden zijn gewoon veel beter en intuitief. Daarbij komt nog dat mn mengtafel ook een specifieke sound heeft.

Als ik die middelen had, zou ik niet klungelen met software oplossingen, maar voorlopig dus roeien met de riemen die ik heb.

Ik heb allerlei mogelijkheden met controllers en Logic geprobeerd. Het blijft behelpen.
Waarom ik dat wil is eigenlijk zodat ik altijd een total recall heb. Ik werk voor verschillende labels en dan is het wel handig om steeds terug te kunnen keren naar je laatste fase. Op een mengtafel kan dat niet. Dus is mijn oplossing om mn vocal mixes itb te doen. Dat is dan altijd mn uitgangspunt. Voor de dubs route ik alle kanalen naar mn mengtafel en zal ik het eea moeten inregelen

Heb het even getest in Cubase, maar wel zonder BCR, die heb ik erbij gedacht:

Als je een FX kanaal aanmaakt en dit route naar 2 audiokanalen (sends) dan kan je op ieder audiokanaal de dry/wet automatiseren maar je kan eveneens de output van het FX kanaal automatiseren.
Indien je de FX slechts op 1 spoor wilt horen kan je op het andere spoor de send deaktiveren (kan je ook autimatiseren)
Hierdoor blijven andere sends op dit kanaal wel actief en blijft de rest van je FX chain intakt.
Zo wil ik ook mijn BCR dubtemplate opbouwen.
Je denkt nu mss. : ok, maar dan moet je eerst naar elk kanaal skippen om daar de send FX te gaan deaktiveren maar dit is niet het geval, je kan die in cubase toewijzen aan je controller en als je genoeg knoppen hebt op dat ding en ze toewijst op verschillende midikanalen kan je ze op elk moment aan en uitzetten.

Op die manier kan je inderdaad alles live opnemen met automation en nadien (weken later?) elke microstap aanpassen indien je iets wil verbeteren.

Logic ken ik niet, maar indien het in Logic niet kan ben ik best fier op mijn DAW :)

Laatst gewijzigd:
Kan ongetwijfeld ook in Logic. Maar ik ga er geen tijd meer instoppen zolang er geen controller bestaat die is opgezet als een conventionele mengtafel. Zoals gezegd voor mij veel te omslachtig en dat vreet aan de creativiteit en ik heb daar de tijd niet voor. En ook geen zin om zoveel tijd te stoppen in het routen en moeilijk doen

neeh..Niet helemaal. Kheb hier een C24 staan en dat is hem ook niet. niet alle auxen in 1 keer, encoders. bah.

Idd ook dat werkt niet. Zoals gezegd 6 aux sends per kanaal (32 minimaal)en allemaal tegelijk beschikbaar. Het bestaat wel maar is niet te betalen.
En eerlijk gezegd vind ik de encoders ook niet lekker werken. Ik wil een eindpunt op mn auxes.
Blijkbaar begrijpen de mensen die geen dub maken dat de mengtafel en je FX een instrument op zich zijn.

Back