buizenversterker vraagje

Thepope2

Vintage rommel rules!
Hallo Allen,

ik ben bezig met een buizenradio verbouwen tot gitaarversterker.
Probleem waar ik tegenaan loop is het volgende.
in het schema staat een trafo met center tap.
Echter de trafo uit de radio heeft dit niet.
schema spul
smokeI_layout.jpg

025130sch.jpg

Nu heb ik gekeken naar bijvoorbeeld de london city DEA 100 en daar kan het wel met een gewone diodebrug. en dus maar 2 draadjes vanaf je trafo.
dea100-early.gif

Kan ik de gelijkrichter gewoon veranderen zodat het wel gaat werken?

Cheers
JAn

Welke trafo hebben we het nu over? De uitgangstrafo of de voedingstrafo?
De centertap van de voedingstrafo zit aan de primaire zijde, geen probleem als de trafo die jij hebt dit niet heeft (zolang ie voor 220v geschikt is!!!!!). De secundaire zijde van de voedingstrafo in het schema heeft geen centertap.

De uitgangstrafo heeft aan de primaire zijde een centertap, dat is nodig voor dit type buizeneindtrap, en daar is niets aan te doen. Als de trafo die jij hebt geen centertap heeft, dan is ie geschikt voor een ander soort eindversterker (enkelzijdig/ klasse A ipv. balans/ meestal klasse AB).
De voorversterker kun je echter wel overnemen uit het schema hierboven.
Voor de eindversterker zou ik dan inspiratie opdoen uit een andere gitaarversterker die voorzien is van een klasse A eindtrapje, meestal zijn dat de kleinere ampjes zoals een Fender Champ.

volgens mij moet je eerst nog even wat dingen gaan nalezen voordat je met een buizenversterker gaat beginnen en dan vervolgens hier zulke domme vragen gaat stellen.....

:peukie:

Het gaat om de Power Trafo secundaire zijde,
in de beschrijving van de trafo zoals gepost staat dat in het hoogspanningsgedeelte 6 draden zitten voor 680/540/45 waarbij red/yel een center tap is.

in mijn powertrafo zit geen center tap secundair. alleen hoogspanning en 6.3v.
aangezien in het schema van de smoking joe de center tap aan aarde wordt gelegd en de hoogspanning naar de diodes gaat, zie ik geen "conventionele" aarde.

Als ik daarna kijk naar de hoogspanningszijde van de DEA 100 zie ik een "gewone" diodebrug. en - gaat naar aarde. zoals in bijna alles.

Daarom mijn vraag, ik had in de startpost wat duidelijker moeten zijn over dat het over de PT gaat en niet over de OT. ook is het schema handiger dan een layout.
https://taweber.powweb.com/store/smokeI_schem.jpg

Voor de veiligheid vraag ik het, omdat hier mensen zijn die er meer verstand van hebben, en het wel om hoogspanning gaat.

Toch bedankt voor de reacties,
JAn

betse jan,
ik ga er vanuit dat als je zoiets simpels als een diodebrug aansluiten ed. niet onder de knie hebt, dat je dan echt beter eerst even wat zaken over dit soort dingen gaat nalezen.

dit voordat je gaat knoeien met buizenversterkers.

:koffie:

betse jan,
ik ga er vanuit dat als je zoiets simpels als een diodebrug aansluiten ed. niet onder de knie hebt, dat je dan echt beter eerst even wat zaken over dit soort dingen gaat nalezen.

dit voordat je gaat knoeien met buizenversterkers.

Het probleem zit hem niet zozeer in een "normale" diodebrug, die snap ik,
Ik kan aan de hand van het schema voor mezelf niet duidelijk maken waarom ze die center tap zo gebruiken.
Het gebrek aan kennis zit hem in de trafo, die CT in samenwerking met deze diode opstelling snap ik (nog) niet. daarom vraag ik het ook.
Ik zal mij gaan verdiepen,

Cheers
JAn

betse Jeroen,
misschien moet je m dan even op weg helpen

beste fjoez,
dit soort dingen kan je precies niet even snel uitleggen.
en aangezien het hier om hoogspanning gaat, is het echt beter dat Jan zichzelf even een beetje inleest....

Optie A
Fullwave.rectifier.en.svg

CT is nul, fase draait er omheen, dus kan met 2 diodes. CT blijft nul. na de diodes heb je een + die nog gevlakt moet worden met een elco

Optie B
Gratz.rectifier.en.svg

Door een brugcel te gebruiken heb je geen CT nodig,

When used in its most common application, for conversion of an alternating current (AC) input into a direct current (DC) output, it is known as a bridge rectifier. A bridge rectifier provides full-wave rectification from a two-wire AC input, resulting in lower cost and weight as compared to a rectifier with a 3-wire input from a transformer with a center-tapped secondary winding. Bronnen: http://en.wikipedia.org/wiki/Diode_bridge & http://en.wikipedia.org/wiki/Rectifier#Full-wave_rectification

Bedankt voor t zetje, Moet meer in het Engels gaan lezen,
Cheers
JAn

Back