Oude klassiekers...

vanZr

Stamgast
Ik zat me laatst eens af te vragen. Om even een overbekend voorbeeld te nomen, de x0x serie van Roland.
Waarom worden die dingen eigenlijk niet meer gemaakt? Dat het toen redelijke flops waren en ze er toen mee zijn gestopt snap ik. Maar wat jaartjes later is Roland zelf toch ook het succes gaan inzien van die apparaten. En waarom zijn ze ze toen niet weer gaan produceren?

Niet dat het van mij zou hoeven trouwens hoor, ik wil ze dolgraag hebben, maar heb het geld er niet voor op dit moment. Kan me echter voorstellen dat je zwaar baalt, na veel geld voor zo'n ding te hebben neergeteld er dan opeens voor een prikkie weer van die dingen op de markt komen. Je zou ook kunnen zeggen dat ze daarom niet meer gemaakt worden. Maar ik denk dat Roland dat niet zou boeien, er zit toch geld in?

Anyway, ik ben dus wel benieuwd naar de redenen daarvoor. Iemand die dit weet?

(geld trouwens niet alleen voor de x0x serie, maar voor alle ouwe gear die niet meer wordt gemaakt)

sommige onderdelen zijn niet meer te verkrijgen of het wordt gewoon te duur om ze weer te maken. en de maker van de 303,las ik in een intervieuw, zij dat ze de 303 niet meer maakte omdat dan de prijs heel snel zou zaken en hij dat lullig zou vinden voor de huidige eigenaars. maar zelf vindt ik dat maar een rare reden

In de periode van 1990-1995 heb ik mij constant afgevraagd waarom ze die oude bakken niet opnieuw gingen produceren.
Als toen maar ergens de cijfercombinatie 909 of 303 viel, werd er gelijk een heel volk hysterisch (nu nog). Ik heb zelfs ooit een advertentie gezien in een Duits tijdschrift, waar een 303 werd aangeboden voor DM. 11.000 !!! .
Ik heb er aan zitten denken om zelf de oude bakken weer tot leven te wekken (maar dat was meer een droom).
Rond 95 begonnen ze eindelijk met het clonen van de bekende apparaten (modelling), en werden we in 1 keer overspoeld met zogenaamde analoge bakken.
En nu zijn we dan eindelijk zover dat ze een beetje analoog beginnen te klinken.

Ik las trouwens een tijdje geleden in de bieb een boek over synthesizers, geschreven eind jaren 70. Er stond in dat de analoge synthesizer geen lang leven meer was beschoren, omdat de digitale synthesizer z'n intrede zou doen (Ze moesten een weten)

Origineel geplaatst door sander
Waarom zouden ze ze opnieuw maken. Je kan ze toch gewoon 2de hands kopen.
Ja mensen zonder geld hebben pech :D

Ik ben 't er wel mee eens (En verdomd, 'ik heb ook altijd peeheeecch'), maar dat zal voor de fabreikant toch niet de reden zijn? Ik bedoel, er zit blijkbaar geld in....

Back