Detroit Piano

barn

Detroit nerd
Wat maakt de befaamde Detroit-Piano klank...

Wat voor piano wordt gebruikt voor de samples...

Ligt de nadruk meer op een distortion effect?
Ligt de nadruk op de resonance van het filter?
Ligt de nadruk op het soort accoorden?

De pianoklanken die ik ken komen mij niet bekend voor als zijnde de klanken die ik zoek...

En ik kan niet echt de vinger leggen op wat nou dat verschil maakt...

Voorbeeldje:
Nieuwe Mills Piano Sample

Heb het by the way niet alleen via dit nummer gekregen, maar ook via nummers van bijvoorbeeld Carl Craig....

Veel komt denk neer op een algemeen Detroit "truckje".... denk ik...

Rauw, overstuur, Tape...?

Wellicht weten mensen meer...

Goeie vraag, ik zou het ook niet weten. Maar wil het wel weten. :D

Ik die house/techno documentaire (zie elders forum) vertelt Derrick May dat hij gewoon een stuk heeft gesampled voor Strings of life (als ik het goed heb).
Verder vermoed ik dat Ensoniq (ESQ ?) synths wel eens die sound kunnen hebben. maar ik heb er nog nooit een gehoord danwel gezien (in het echt). :confused:

Baggercompressie van RealPlayer? Ik kwam er vandaag weer achter waarom ik zo lang wacht met 't installeren van dat kreng, en dan vragen mensen hier wat er mis mee is :(. Maar dat is weer een ander topic waard.

Piano's? Natuurlijk kent iedereen de oudere cheesy Korg M1 piano's - zie ook Des'ree - Feel so high. Deze klinken echter (als ik even de compressie negeer) als afkomstig uit de lagere Yamaha SY-series (22/35). Cheape bakken met een redelijk 'plastic', rauwe sound.

De M1-piano zit zelfs nog in de N5 en de Tritons. Pak je een klein moduultje en klaar, zou ik zeggen?

Maar die M1 was er destijds toch nog niet? Komt dat ding niet uit '89 ofzo?
Ranzige mirage samples? Wie heeft het verlossende antwoord??? :)

Is het niet gewoon een Rhodes pianosample (express geen multisample, zoals je die vond op de eerste samplecd's)
Misschien kun je de pianosample samplen op 8 Bit of 12 Bit. Desnoods pak je daar weer een sample van via je analoge mengtafel. De piano klinkt wat dof. Ik vermoed dat hij inderdaad een LPFilter gebruikt heeft.

Het 2e of 3e geluidsfragment lijkt me eerder een VIBES of Xylophoon , maar dan laag afgespeeld.

Groet Erik

Origineel geplaatst door OnAcid
Maar die M1 was er destijds toch nog niet? Komt dat ding niet uit '89 ofzo?

m1 komt uit 1988.
(zie korg.com, timeline)

Vins.

FM?

het is op zich niet zozeer 1 geluid wat ik bedoel...

het is echt een soort detroit truckje....

distortion, tape(ruis)... dat rauwe randje...

Changes of life van Mills... die piano gaat bij mij door merg en been... het lijkt echt distortion...
maar met mijn middelen ben ik er nog niet echt achter hoe en wat...

Misschien is het gewoon algemener dan alleen de Piano...
Misschien karakteristieke distortion units?
Of is het puur via tape oversturen en resamplen?

Specifiek vraagje (als luiaard, zit nu niet thuis) voor de ASR10... kan je daar ook op lagere bitrates samplen?
Heb wel eens gezocht...weet wel dat je op lagere samplefrequency kan samplen...

Toch maar een a77 ofzo aanschaffen... :D

bedoel je de piano in het eerste nummer ?
dat is gewoon een normale piano
carl zal wel zijn k2000 er voor gebruiken
kurzweil staat bekend om hun mooie realistisch klinkende piano's

als je het 2de nummer bedoeld is het zoals olaf zegt gewoon FM die de rauwheid maakt

nog een voorbeeldje:

world 2 world - amazon

Het is dus niet zozeer dat ik het geluid wil kopieren oid...

Tis meer dat ik echt de 'detroit' sounds heel erg kan waarderen...
En als ik bepaalde technieken, truckjes etc. achterhaal...

Dat ik dan uit mijn eigen apparatuur makkelijker sounds krijg die ik helemaal geweldig vind...

het gaat dus om het eerste nummertje...;)

Origineel geplaatst door barn
nog een voorbeeldje:

world 2 world - amazon

Het is dus niet zozeer dat ik het geluid wil kopieren oid...

Tis meer dat ik echt de 'detroit' sounds heel erg kan waarderen...
En als ik bepaalde technieken, truckjes etc. achterhaal...

Dat ik dan uit mijn eigen apparatuur makkelijker sounds krijg die ik helemaal geweldig vind...

het gaat dus om het eerste nummertje...;)

welke apparaten heb je zelf dan?

:confused:

Ik geef toe dat ik mijn apparatuur nog niet door en door ken...

in principe kom ik net kijken...

vandaar dus mijn vraag/interesse...

verder koop ik best doelgericht mijn apparatuur hoor...;)

dus :mexico:

ah oke ...

nou dat is gewoon een hele simpele piano
misschien moet je eens gaan zoeken
naar een goede gesamplede pianio voor die asr10
(of zit daar geen piano in ?)

En ohja het is vooral de manier van spelen die de voorbeelden maken zoals ze zijn

Ik heb geen geluiden voor mijn asr-10...

alles tot nog toe zelf gesampled...

Zal eens op ebay kijken of er wat coole diskettes tussenzitten, heb geen zin om een scsi-cdrom aan te schaffen...:D

Maar een erg groot geheim zit hem dus in de manier van spelen...

denk het inderdaad ook...
zat laatst met mijn poly800 te klooien... wat coole sounds proberen te maken...
en het waren op zich wel mooie geluiden, tot ik toevalligerwijs eens op de chord knop drukte...

en toen kwam er ineens dus echt een sound uit die ik helemaal geweldig vond... zo'n Detroit sound dus...

dus het wordt accoorden analyseren nu... en toch nog een A77 kopen...:D

wel ok dat Jeff Mills de laatste tijd wat melodischere dingen maakt, ik begon die andere sound echt zwaar zat te worden.
Welke nummers zijn het trouwens??? weet je de titels???

in pricipe heb je met een C, D#, F en een 1 oct. lagere C al een behoorlijke detroit chord te pakken...

chordmem kan idd voor verassende effecten zorgen, ik heb het zelf wel eens gebruikt om een bass geluid wat aan te dikken door er een sub note bij onder te gooien.

bij de Kawai/Teisco SX-240 is het zelfs mogelijk om je chordmem setting op te slaan in de preset...

hij heeft een monopoly, daar kun je dat heel mooi met doen. gewoon idd een mineur met 1 basnoot erin zetten en
je dingetje spelen.

2 bobaphat

Je bedoelt dat je de purpose maker sound zat begon te worden? Op Axis vind ik hem altijd al erg afwisselend geweest, maar ben dan ook lichtelijk bevooroordeeld...;)
Maar dit is de nieuwe Purpose Maker (15 geloof ik) Devine EP... treknummers weet ik nooit zo goed...

2 Sander02

Mineur? Voel me ineens erg a-muzikaal...:D
zal die accoorden-thread eens opzoeken en goed gaan bestuderen... zal ik vast veel van leren...

Back