Waarom CD-rom niet speelbaar

Raymond

Stamgast
Op sommige woonkamer-Cd-spelers zijn zelf gemaakte CD's niet te lezen. Althans het ding wil dan gewoon niet beginnen met afspelen. Daar heb ik zelf overigens geen last van, maar het is toch wel hinderlijk dat als ik een CD aan iemand geef hij/zij het niet afgespeeld krijgt.

Ik heb al zitten rondneuzen in de diverse sites, maar eigenlijk weet ik niet op welke zoekwoorden. Dus dan maar hier.

Raymond

Probeer 't volgende :

- op lagere speed branden (kan heel veel schelen!)
- A-merk-cd-roms (al kan dat soms meevallen : mmore's zijn brak, die aldi-dingen zijn best goed).

vaak ligt het eerder aan de lage kwaliteit of de ouderdom van de cd-spelers.

Origineel geplaatst door Yoozer
Probeer 't volgende :

- op lagere speed branden (kan heel veel schelen!)
- A-merk-cd-roms (al kan dat soms meevallen : mmore's zijn brak, die aldi-dingen zijn best goed).

De laagste brandsnelheid = 4x (en dat was het dus)
De A-merken TDK (is dat een A-merk) doen het soms ook niet. Die Aldi-dingen vaker niet. Alhoewel ik die gebruik als test-Cd om te kijken of het ergens op lijkt.

't Zou toch de slechte kwaliteit/ouderdom van die apparaten kunnen zijn. Een buurman klaagde en hij heeft een Sony en een andere buurman heeft een Philips. Ja, ik maak mij erg geliefd bij de buren.

Toch bedankt,

Raymond

Oudere CD-spelers en sommige (hele) dure CD-spelers kunnen het niet aan, nee. Die oude gewoon, omdat ze in die tijd nog geen gebrande cd's hadden (of weinig) , en de dure, omdat de laser gevoeliger is (springt ook vaker/sneller over bij vuiltjes, e.d. MAAR 't klinkt zuiverder.. :confused: ). Heeft geloof ik (ook) met de afstelling van de laser te maken..
Zonder al te veel reclame te maken: philips is over 't algemeen wel okee.
't Is idd irritant: veel moeite voor iemand gedaan om een CD-tje voor hun te branden en dan kunnen ze 'm niet afdraaien..

Origineel geplaatst door Zoidsity(take2)
Heeft geloof ik (ook) met de afstelling van de laser te maken..

Dus zgn. laser-op-die-bug-CD systemen

Bedankt,

Raymond

In principe kun je een CD-R op geen enkele CD-speler afspelen, behalve op een CD-ROM-speler zoals in je comp.
Reden hiervoor is dat een gebrande CD-R niet voldoet aan de normen van een audio-CD. (door Philips en Sony ooit vastgelegd in het zgn. Red-Book)
Dat je CD-R's in veel spelers WEL af kunt spelen, is dus eigenlijk gewoon mazzel !
CD-R's zijn ook gemaakt om data op te fikken, niet om audio op te zetten.

Sommige CD-spelers worden ook verkocht met als spec: CD-R(W) compatible. Deze kunnen altijd een CD-R aan.
De meeste philips-spelers trouwens idd ook......
(heb er thuis zelfs 1tje die alleen maar gekopiëerde CD-tjes lust........)

Origineel geplaatst door gemmetje
In principe kun je een CD-R op geen enkele CD-speler afspelen, behalve op een CD-ROM-speler zoals in je comp.
Reden hiervoor is dat een gebrande CD-R niet voldoet aan de normen van een audio-CD. (door Philips en Sony ooit vastgelegd in het zgn. Red-Book)
Dat je CD-R's in veel spelers WEL af kunt spelen, is dus eigenlijk gewoon mazzel !
CD-R's zijn ook gemaakt om data op te fikken, niet om audio op te zetten.

Sommige CD-spelers worden ook verkocht met als spec: CD-R(W) compatible. Deze kunnen altijd een CD-R aan.
De meeste philips-spelers trouwens idd ook......
(heb er thuis zelfs 1tje die alleen maar gekopiëerde CD-tjes lust........)

Interessant idee. Ik heb een Cd-speler uit1982, je weet wel zo'n klein Sony Cd-spelertje, die toen bijna als eerste op de nl-markt kwam, voor zo'n fl.850.- toendertijd, en die lust alle CD's die hij te pakken krijgt.
En toen hadden Philips en Sony al de Red-Book normen samengesteld. Was die CD-techniek niet een gezamelijke ontwikkeling van Philips en Sony?

Wat moeten dan die Cd-branders in de computers? Wat moeten dan die programma's die je de kans bieden het eigen werk meteen op Cd-te zetten (dus zonder finalizing)? En dan al die manuals die vertellen dat het wel aan de Red-Book normen voldoet?

Ik heb mijn twijfels over jouw stellingen.
Maar goed, het zal wel liggen aan de kwaliteit van de laser of van het mechaniek.
Ik heb het vermoeden dat het een beetje een onontgonnen gebied is, oftewel nobody knows exactly.

Raymond

Wat moeten dan die Cd-branders in de computers? Wat moeten dan die programma's die je de kans bieden het eigen werk meteen op Cd-te zetten (dus zonder finalizing)? En dan al die manuals die vertellen dat het wel aan de Red-Book normen voldoet?

antw 1: CD-branders zitten primair in de comp om gegevens te bewaren en/of back-uppen. Dat wij er allemaal fijn muziek mee fikken, is leuk, maar was niet het doel van de CD-brander.

antw 2: Er bestaan zovéél progjes voor de comp die de "uitvinder" van de comp liever nooit gezien had, men noeme kazaa, winmx en laten we het dan maar niet hebben over al die viri, trojans en wormen.

antw 3: Sorry, kan aan mij liggen, maar ik heb nog nooit in een manual iets gezien over red-book normen. (heb er de handleiding van Nero ook nog ff op nageslagen)

mijn ervaring is trouwens ook dat een oudere cd-speler minder moeite heeft met kopietjes.
heb om die reden ook al jaaaaaaren dezelfde autoradio ('n ouwe philips)

Back