Digitale chielmetti matrix 20x20

Syntax

Sound is more than a combination of noises
Ivm met te bouwen bouwen synthi clone op basis van derek revell pcb, op zoek naar een chielmetti matrix 20x20. Zijn echter moeilijk te vinden dus is zelf bouw een optie? Dan ook maar digitaal aanstuurbaar. Zou kunnen met 400 relais ook ivm potentiaalvrije contacten. Of wellicht met een of andere digitale cmos? chip die kan schakelen. Als er meer schakelpunten in 1 chip zitten bespaart dat wat ruimte. Ik heb echter geen idee wat voor chips/ic's in aanmerking zou kunnen komen. Iemand een suggestie?

Nieuw kopen kan natuurlijk ook, maar is ook duur :D

Het hele idee van die matrix is natuurlijk dat de pinnen ook weerstanden bevatten, zodat de schakeling anders wordt als je andere pinnen gebruikt. Een relais (al dan niet solid state) versie is niet hetzelfde.

Matrix panel kan je gewoon kopen bij Ghielmetti, kost iets van 450,- ex btw.

Het hele idee van die matrix is natuurlijk dat de pinnen ook weerstanden bevatten, zodat de schakeling anders wordt als je andere pinnen gebruikt. Een relais (al dan niet solid state) versie is niet hetzelfde.

Zover ik heb het eea heb gelezen zitten hier diodes in geen weerstanden, maar misschien mis ik wat.

Panel kan je idd kopen, is ook prijzig, komen nog pennetjes bij. Dus dacht voor dat geld is ook wel zelf iets te maken..

Zover ik heb het eea heb gelezen zitten hier diodes in geen weerstanden, maar misschien mis ik wat.

Diodes in je signaalpad?

Nee, 2k7 weerstanden met verschillende toleranties, en 68k in de groene pins.

Het fungeert tenslotte ook als mixer (als je meerdere outputs naar dezelfde input patcht).

Je zou ervoor kunnen kiezen om die attenuator pins niet te hebben, en alles solid state te doen met 2k7 weerstanden.
Relais zou ik niet nemen, al was het maar vanwege het geluid en het enorme stroomverbruik als je er meer dan een paar tegelijk aan hebt staan.

400 relais is natuurlijkwel lekker retro telefooncentrale gevoel :D

In datablad zie ik enke stekker zonder en stekkers met diode. De diode verhindert terugloop stromen.

Dat is de standaard datasheet van ghielmetti. Die zegt natuurlijk niks over welke pinnen de Synthi gebruikte (en die gebruikt toch echt weerstanden in de pinnen).

Maar als jij diodes wilt gebruiken in je mixer ipv weerstanden hou ik je niet tegen :D

In de synthi clone wordt uitgegaan van een 20 x 20 matrix deze is 10 x 100. Daarnaast zijn er nog grote en kleine uitvoeringsvorm waarbij de pengat grootte verschilt. De grotere lijkt me fijner werken.

eh? dat is toch een 20x20?

eh? dat is toch een 20x20?

Die link komt ergens anders uit.......

GKV 10x100 321 SK K
673.114.154.00

Signalverteiler, Typ 321
verbindet 10 auf 100 Leitungen für Signale bis 50V/6A
1-polige Durchschaltung
Steckerdepot à 100 Steckpätze
19"/2HE - Frontplatte grau
Lötanschlusstechnik
2 Bezeichnungsstreifen

Dat is de standaard datasheet van ghielmetti. Die zegt natuurlijk niks over welke pinnen de Synthi gebruikte (en die gebruikt toch echt weerstanden in de pinnen).

Maar als jij diodes wilt gebruiken in je mixer ipv weerstanden hou ik je niet tegen :D

Werpt idd weer een ander licht op de zaak, uitzoekmomentje dus

je kan een matrix zelf maken met een flinke lading 2,5 ( of 3,5)mm jackbussen.

en ik heb in het verleden een digitale matric gebouwd, dat ging ook prima de luxe.

beide oplossingen zijn wel duur, cq, niet echt goedkoper dan een matrix van ghielmettie..

:mega:

Die link komt ergens anders uit.......

GKV 10x100 321 SK K
673.114.154.00

Signalverteiler, Typ 321
verbindet 10 auf 100 Leitungen für Signale bis 50V/6A
1-polige Durchschaltung
Steckerdepot à 100 Steckpätze
19"/2HE - Frontplatte grau
Lötanschlusstechnik
2 Bezeichnungsstreifen

dat is raar...??? ik krijg dit:

GKV 20x20 321 LA 79
673.110.008.19

Matrix Board 20x20, type 321
up 60 50V/6A
connecting 20 to 20 signals 1-pole/multipole
solder lugs
frontpanel grey with black print and vertical strips
Dimensions: 79x79x32 mm

Euro: 175.00

Lijkt me dat een digitale weerstand matrix niet echt haalbaar is.

waarom niet?
de mijne deed het helemaal prima de luxe....

:koffie:

8o)
dat is raar...??? ik krijg dit:

GKV 20x20 321 LA 79
673.110.008.19

Matrix Board 20x20, type 321
up 60 50V/6A
connecting 20 to 20 signals 1-pole/multipole
solder lugs
frontpanel grey with black print and vertical strips
Dimensions: 79x79x32 mm

Euro: 175.00

Het 321 type is wel een stuk kleiner dan het 621 type, pennetjes met weerstanden zijn leverbaar voor beide types maar bij het 321 type zitten de pennetjes erg dicht op elkaar wat het patchen een beetje lastig maakt soms.

waarom niet?
de mijne deed het helemaal prima de luxe....

:koffie:

Heb je misschien een schema om te delen? Op basis daarvan kan ik eens een kosten plaatje schetsen.

Qua grootte heeft formaat 621 wel de voorkeur in geval van steekpen oplossing

Ik was even benieuwd of je al een oplossing hebt voor je patchbay probleem? Ik heb hier ook de drie printen van Derek Revell liggen en ben van plan er binnenkort eens aan te gaan beginnen, maar loop tegen hetzelfde probleem aan.
Die patchbay is echter een flink lastig ding om te vinden inderdaad. Bij ghielmetti zie ik de 20x20 niet meer.
Wellicht hier een alternatief: http://www.phutney.com/TechnicalInfo/Low_Cost_DIY_Synthi_Patchbay_by_vout.pdf
Die gast bouwt zijn eigen patchbay. Werkt vast wel, maar minder fraai dan een "echte".
Als iemand weet waar zo'n patchbay nog te krijgen is hoor ik het graag.
Ik zie nog wel een 16x16 op de site, maar is nogal duur: http://www.ghielmetti.ch/index.php?nav=19,48,107&Category=Matrix-Boards-240VAC/16A&prod_id=61

Back