Zelfbouw Filterszz

Ja je moet wel een dubbele voedingsspanning gebruiken dus + en - 12 Volt. Als er in zo'n soort schema niks staat over voedingsspaningen dan kun je er van uit gaan dat je zowel een positieve als een negatieve spanning nodig hebt. Een TL072 is bovendien geen single supply op-amp. Verder kun je het ook wel aan het schema zien. Tl072 = TL082 dus da's geen probleem

12 volt???
bij "synths 'r' us" en ook nog andere sites werkt het allemaal op 15 volt (zijnde +15, -15 en aarding. drie pins dus)

enfin, ik wordt een beetje verward... of misschien zijn het allemaal serieus verschillende dingen.

greetz

cloudy

Origineel geplaatst door cloudman
12 volt???
bij "synths 'r' us" en ook nog andere sites werkt het allemaal op 15 volt (zijnde +15, -15 en aarding. drie pins dus)

ah die 3 voltjes zullen wel niet veel uitmaken.

Mijn tb's draaien trouwens perfect op 7 volt.. Denk zo minder risico te hebben op overspanning.

of je nu 10, 12 of 15 Volt gebruikt maakt niet zo veel uit. Doepfer gebruikt bijvoorbeeld wel weer + en -12 Volt. Bij een hogere spanning heb je wel meer headroom.

jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah...hij werkt :D het is inderdaad wat ik (en meerdere mensen hier met mij dacht) DUBBELE voedingsspanning! ik begin er steeds meer van overtuigt te raken dat ik een soort van filterbank wil gaan bouwen als eindstage opdracht (tis toch gratis). mag ik iedereen even bedanken die heeft meeged8 :halleluja
op naar het volgende project

ja......oscillatie dus :( (het lijkt er wel op maar het is nie echt wat ik wil hebben:) )

Origineel geplaatst door Imipolex
U bedoelt?

nou.... ik duw er een sin. ingangssignaal op. als ik nu aan de uitgang ga meten is het signaal wel versterkt. draai je nu aan de potmeters dan zie je op de scoop ook dat het signaal vervormt. (bv. van een sinus ik een ander apart figuurtje). ik had er ook even een klein speakertje aan gehangen en je hoorde ook dat het filter werkte. maar nu komt het: toen ik met de toongenerator de freq. veranderde gebeurde er op de uitgang helemaal nix. zelf niet toen ik de toongenerator helemaal loskoppelde. :confused:

zijn er al andere mensen die dit schema ook eens hebben gebouwd? ben benieuwd want ik kom er niet echt uit.

paul

Kennelijk staat je filter te zelfoscilleren, dus de q van je filter is veel te hoog. Daar zit dus de fout. Probeer het volgende eens: R8 weg. 1 kant van R5 aan de potmeter laten zitten, de andere kant van de -ingang van de opamp U1 afhalen en met de + ingang van de opamp verbinden.

Origineel geplaatst door Twiki
Kennelijk staat je filter te zelfoscilleren, dus de q van je filter is veel te hoog. Daar zit dus de fout. Probeer het volgende eens: R8 weg. 1 kant van R5 aan de potmeter laten zitten, de andere kant van de -ingang van de opamp U1 afhalen en met de + ingang van de opamp verbinden.

tnx twiki, ik ga het morgen gelijk proberen...ik hou jullie op de hoogte

Probeer het eens met een blokgolf of zo....een sinus kun je alleen doorlaten of wegfilteren, niet veranderen.

Back