Revox B77 input/headroom modificatie?

cult45

011110111000
Mijn B77 hi-speed is leuk, maar ik vind dat de input nogal snel in de clip slaat. Hij is natuurlijk niet ontworpen om zo hard op zn flikker te krijgen qua opname. Is het denkbaar om de input stage zo te (laten) modificeren dat deze meer headroom heeft?

hoe zie je dat voor je?
je kan het veel beter in het digitale domein op niveau brengen.
en zorgen dat je mix die de Revox ingaat niet te hard is.
je moet de Revox zien als een shaping tool, harder meer distortion, zachter meer headhoom

Ik ga met losse tracks door de B77, vaak belachelijk hard. Stukken minder subtiel dan met hele mixes. Ik merk dat de input vaak gaat (transistor) clippen voordat ik ben waar ik wil zijn met de tape op zn flikker geven.

"De tape op z'n flikker" is de som der delen, het is niet zo dat de tape nóg "vetter" zou kunnen klinken als alleen het apparaat maar wat "later" zou vervormen. Gewoon zachter insturen dus

Hoe heb je de input aangesloten? Achter via de aux? Of voor via de mic?

Ik heb hem achter op de aux, en liep gister tegen hetzelfde probleem...

Ik probeer de peak van mijn VU meter nooit verder uit te laten slaan dan +3
Hiermee haal ik de beste resultaten op mijn recorders.

Als ik meer tape sound wil schroef ik ze op tot +5.

Dingen die onder de 0 worden opgenomen klinken een stuk minder spannend in mijn beleving..
Tevens probeer ik altijd op de hoogste IPS-setting op te nemen. De laagste stand is natuurlijk ook leuk soms, maar je verliest behoorlijk wat detail in je geluid. :P

Dit is iets wat uit ervaring is ontstaan. ik heb er verder ook geen technische uitleg over.

"alles op gevoel, alles op gevoel" [Track-politie]

Maar wat is dan het "probleem" absoluut volume t.o.v. andere tracks? Dat fix je toch tijdens mastering, tape is geen middel om je loudness omhoog te krikken

Via de AUX ook. Ik vraag me af of er daarom iets aan de headroom te doen is van de input stage.

Ik probeer de peak van mijn VU meter nooit verder uit te laten slaan dan +3
Hiermee haal ik de beste resultaten op mijn recorders.

Als ik meer tape sound wil schroef ik ze op tot +5.

Dit is iets wat uit ervaring is ontstaan. ik heb er verder ook geen technische uitleg over.

Rond die waardes loop ik ook tegen de input clipping aan.

Ik ben benieuwd hoe de grote studio multitrack machines het doen met input clipping; of dat hetzelfde gaat als met de Revox. Of dat ze dus meer kunnen hebben?

Maar wat is dan het "probleem" absoluut volume t.o.v. andere tracks? Dat fix je toch tijdens mastering, tape is geen middel om je loudness omhoog te krikken

Daar gaat het toch niet om...

Het gaat bij tape om de tape saturatie, en de vervorming (soms)... en dat krijg je niet als je het zachtjes naar binnen jast.

En ik heb het idee dat vooral in het mid, idd eerder de componenten oversturen, dan dat ik tape oversturing hoor... maar dat zeg ik wel als leek (met ervaring in overstuurt geluid uit andere synths/modules)

De techniek is hetzelfde, als perspectief 0db op een analoge input is -18dBFS op een digitale input
0dBFS digitale schaal ga je nooit halen op een analoge input. De saturatie begint al bij -18 en daarna is de koek snel op.

De techniek is hetzelfde, als perspectief 0db op een analoge input is -18dBFS op een digitale input
0dBFS digitale schaal ga je nooit halen op een analoge input. De saturatie begint al bij -18 en daarna is de koek snel op.

Eehh... 0dBFS is een referentie-niveau voor digitaal. Heeft verder niets van doen met een analoge input.

Mvg.

CoolRunning

Daar gaat het toch niet om...

Het gaat bij tape om de tape saturatie, en de vervorming (soms)... en dat krijg je niet als je het zachtjes naar binnen jast.

En ik heb het idee dat vooral in het mid, idd eerder de componenten oversturen, dan dat ik tape oversturing hoor... maar dat zeg ik wel als leek (met ervaring in overstuurt geluid uit andere synths/modules)
tape saturatie is heel subtiel, heeft niks van doen met de rare effecten die je in plugins kan horen, de sweetspot zit rond de 0dB op de VU iets er boven of onder kan maar dik in het rood is gewoon pure vervorming

tape saturatie is heel subtiel, heeft niks van doen met de rare effecten die je in plugins kan horen, de sweetspot zit rond de 0dB op de VU iets er boven of onder kan maar dik in het rood is gewoon pure vervorming

Heb je zelf een Revox B77?

En heb je wel eens distorted muziek gemaakt? Of samples heen en weer gebounced die je flink over hun nek wilt laten gaan...

Dan weet je dat jouw bovenstaande quote een heel mooi theoretisch stukje is wat in deze context niet echt relevant is.

Jarenlang gespeeld met Philips 4 sporen tapedecks, principe blijft hetzelfde
Harder (te hard) insturen geeft echt géén mooiere vervorming en het geluidsniveau en volume van het eindresultaat moet je echt los van elkaar zien. Je zoekt het in de vekeerde hoek.

goed..Raphie dank voor de input. Je standpunt is duidelijk.

Het is dus waarschijnlijk een combinate van analoge vervorming van de input en tape saturation. Ik wil graag flink boven 0dB op de VU meters insturen, of het nou verstandig is of niet. Daarbij loop ik tegen clipping van de input aan.

Zijn er (grote)verschillen tussen de machines qua input?
Welke machines kunnen veel hebben voordat ze gaan clippen?
Is het denkbaar om een B77 te modificeren?

Nee
Geen
Nee

De input heeft een absoluut plafond, 0dB alles daarboven vervormd, je kan een compressor vóór je input zetten, of een limiter en die dus al de rms van het signaal laten opvoeren, maar qua absoluut ingangsignaal kan je er niks aan veranderen

bij jouw hoef ik niet terecht met zo'n vraag dus?

Ik zou een limiter voor de tape recorder zetten om clipping te voorkomen en toch wat harder in te kunnen sturen, of een compressor in combinatie met een EQ.

Back