Ja dat is het klote aan zelf muziek uitbrengen.. Dan moet je zelf alle marketing doen en dan is het hopen dat het opgepikt wordt door mensen.
Maar het kan wel, ik heb met mijn laatste album de eerste maand meer verdiend dan met mijn gewone werk en ik heb het zelf uitgebracht via mijn bandcamp en zelf alle promotie gedaan. Niet om cool te doen, maar wil alleen maar zeggen dat het wel kan. Ligt natuurlijk wel aan het genre waar je je op richt. Binnen de muziek die ik maak is een een redelijke kleine community en er zijn maar een paar sites/kanalen die zich op jaren 80 muziek richten, dus misschien dat het daarom wat makkelijker is.
Maar probeer lid te worden van communities op facebook en zoek reggae/dub radiozenders en Youtube kanalen en stuur ze gewoon een bericht of ze je muziek willen draaien. Ook posten in usergroups op soundcloud gericht op die muziek helpt enorm. En het aanschrijven van muziekblogs werkt ook.
Ik maak bij iedere release standaard een soort "press-kit" die ik rondstuur aan een lijstje dat ik eerder heb gemaakt met bekende sites/mensen in het genre waarin ik release. Gewoon zoveel mogelijk jezelf promoten, zonder "pushy"over te komen.
Promotie is naar mijn mening net zo belangrijk als de muziek zelf. Je kan de beste muziek van de wereld maken, maar mensen moeten je leren kennen en dat kan alleen maar door jezelf te promoten. Daar gaat natuurlijk een hoop tijd inzitten en als muzikant ben je het liefst bezig met muziek maken, maar helaas hoort het er bij.
Ik hoop dat Ditto iets voor je kan betekenen!