Simpele, compacte synths met goed filter voor 'EXT IN'

pip

Ouwe rot
Het ligt zo voor de hand, maar zag er geen topic over:

Heeft iemand nog aanbevelingen voor een compacte synth(module) of filter-effect met goedklinkend filter en een filter envelope, die gebruikt kan worden om een andere 3-oscillator synth te filteren?

Dit met het idee dat je niet tig synths hoeft aan te schaffen om wat verschillende filteropties te proberen, zeker als je al een synth hebt waar je tevreden bent over de klank van die oscillatoren.

Ik kom op de volgende eigenschappen:
-Goedklinkend (en bij voorkeur analoog) filter
-Audio in, bij voorkeur met mogelijkheid om eventuele interne oscillatoren uit te zetten
-Filter envelope, bij voorkeur met MIDI IN voor het triggeren ervan
-Andere dingen zijn leuke extra's (LFO's enzo)
-Niet al te groot

(Modulaire set-up is natuurlijk ook een optie voor veel flexibiliteit.)

Korg Monotron? En als je wat beters wilt misschien een Dark Energy of zo?

Jaa, goed dat je het zegt, die Monotron - ik doe dit zelf regelmatig met mijn Monotribe, al heeft die wat nukken met het filter op lage cutoff en hoge resonance. Desondanks toch heel leuk vanwege het unieke filter.

Van Dark Energy vroeg ik me af wat 't karakter / kwaliteit van het filter is... soms moeilijk te beoordelen met al die gesequence'te muziekjes op YouTube.

Zelf altijd de MS10 en Pro One hiervoor gebruikt

Maar waarom niet een Moogerfrooger Lowpass filter pedaal? Die klinken echt superdik

of zo een waldorf filter pole ding?

Wat je niet moet kopen in ieder geval is een Arturia Minibrute /microbrute...Echt verschikkelijk lelijk k*t filter

Monotron klinkt ook echt voor geen meter hoor...goedkope troep die teveel ruist en bromt (iets waar ik zeker niet vies van ben maar die korg tron dingen zijn echt te iel gewoon...maak dat de kat wijs dat er een MS20 filter in zit)

Dan nog liever een Behringer Filter Machine :D

db365513c6bc32c66f408411ab50c71e.jpg

(eh of misschien niet...ik zeg ook maar wat)

Heeft iemand die hier? Nog nooit gehoord...zelfde prijs als een montotron ongeveer 35 eurootjes nieuw

hmmja dat was misschien iets te kort door de bocht...zo een monotron is zeker bruikbaar en leuk om mee te spelen etc. maar het pakt het geluid niet echt goed ofzo, op papier ziet het er allemaal mooier uit dan het in de praktijk klinkt...echt te iel en krakkemikkig....je kan je er natuurlijk geen brui aan vallen voor die prijs (Ik heb ze ook alle drie :D ) maar ik denk niet dat Pip zoiets zoekt ook uiteindelijk

Minotaur idee van Scrap is een goeie, heb je dik vettig sappig moog filter en nog een leuke 2 osc synth erbij voor niet al te veel $$$$$$
(voor ongeveer de prijs van 12 monotrons :D)

Laatst gewijzigd:
Bedankt voor de suggesties!

Ik denk dat het Moog-filter en de Minitaur erg dicht in de buurt komen van mijn Boomstar en Mono Lancet qua sound. (Die twee filters lijken sowieso veel op elkaar --> vandaar, zie marktplaats haha.)

Veel van die dingen hebben ook geen MIDI, waardoor je geen envelope hebt, die zo'n filter m.n. interessant maakt. (Je hebt natuurlijk envelope followers zoals die Behringer, maar da's toch weer wat anders.

Ben zelf ook niet zo'n fan van die Minibrute. Misschien is zo'n Evolver ook wel wat! In hoeverre hebben die DSI dingen hetzelfde filter?

MS10 lijkt ook een prima optie he, alleen zal je iets moeten hebben om die envelope te triggeren.

Ik herinner me ook vaag dat Dark Energy en Mopho dezelfde filter chip gebruiken? Of is dat weer zo'n forum-verhaal dat niet klopt? ;-)

Ik denk dat oude Yammies niet gek zijn voor dat soort zaken, veel hebben multimode filters en je kunt tracking en triggering gebruiken met CV IN

Binnenkort komt de Waldorf 2-Pole uit. Is wel alleen mono, geen stereo. Is hetzelfde filter als van de Waldorf Rocket, maar nu met meer envelope/modulatie-opties.

Ik denk dat oude Yammies niet gek zijn voor dat soort zaken, veel hebben multimode filters en je kunt tracking en triggering gebruiken met CV IN

Op die CS-5 zit zo'n 'trigger level' knop. Is die bedoeld als envelope trigger vraag ik me af.

Binnenkort komt de Waldorf 2-Pole uit. Is wel alleen mono, geen stereo. Is hetzelfde filter als van de Waldorf Rocket, maar nu met meer envelope/modulatie-opties.

Ja, als je beschikt over apparatuur met CV out dan is dit volgens mij heel fijn qua opties. Ik vind de Waldorf synths altijd wel een beetje agressief klinken, niet mijn smaak, zou dat ook voor dit filter gelden?

De Evolver klinkt ook agressief, daar moet je echt van houden. Zo uit mijn hoofd is het filter een Curtis-filter dat ook bij de Dark Energy wordt gebruikt, maar dat zou je even moeten Googlen, weet ik niet zeker.

Zijn er ook mensen die speciaal hiervoor een compact modulair filter doosje hebben?

Bedankt voor de suggesties!

Ik denk dat het Moog-filter en de Minitaur erg dicht in de buurt komen van mijn Boomstar en Mono Lancet qua sound. (Die twee filters lijken sowieso veel op elkaar --> vandaar, zie marktplaats haha.)

Veel van die dingen hebben ook geen MIDI, waardoor je geen envelope hebt, die zo'n filter m.n. interessant maakt. (Je hebt natuurlijk envelope followers zoals die Behringer, maar da's toch weer wat anders.

Ben zelf ook niet zo'n fan van die Minibrute. Misschien is zo'n Evolver ook wel wat! In hoeverre hebben die DSI dingen hetzelfde filter?

De Evolver klinkt ook agressief, daar moet je echt van houden. Zo uit mijn hoofd is het filter een Curtis-filter dat ook bij de Dark Energy wordt gebruikt, maar dat zou je even moeten Googlen, weet ik niet zeker.

Yep alle dsi apparaten hebben 24db curtis lowpass filters. Het aggressieve van de evolver zit m met name in de digitale kant, welke gelukkig uit te schakelen valt. Interface van een desktop evolver is om te janken. Als het voor de filter is zou je ook een mopho kunnen nemen, die kosten geen drol meer tegenwoordig.

Yep alle dsi apparaten hebben 24db curtis lowpass filters. Het aggressieve van de evolver zit m met name in de digitale kant, welke gelukkig uit te schakelen valt. Interface van een desktop evolver is om te janken. Als het voor de filter is zou je ook een mopho kunnen nemen, die kosten geen drol meer tegenwoordig.

Dat klopt wel, en mooi meegenomen is dan dat de cutoff, resonance, attack en decay van het filter bedienbaar zijn met vaste knoppen (of zijn dat de A en D van de amp?)

Ooit nog een mopho gehad, prima synth!, maar herinner me wel dat het filter niet het meest karaktervolle was. Hoeft ook niet altijd.

Misschien een domme vraag, maar een polyfone synth heeft toch een filter op elke voice? Want als de gehele sound door één filter gaat, dan wordt toch de toonhoogte toch aangetast? Zodat een extern filter alleen werkt voor een monofone synth?

Of heb ik het mis....

Voor zover ik het begrijp is dat inderdaad zo. Niet vanwege de toonhoogte maar vanwege het begin van de filter envelope. D'r zijn wat synths met meerdere stemmen door 1 filter, maar dan zie ik termen als parafonisch voorbij komen.

Back