Simpele, compacte synths met goed filter voor 'EXT IN'

Ik heb zelf de Dark Energy II, die met het multimode filter, en ik vind hem wel goed klinken. Al zal de Dark Energy I misschien wel wat dikker klinken. Maar dan heb je alleen een lowpass filter ipv het multimode filter.

Bedankt voor alle suggesties.
D'r zijn er heel wat langsgekomen. Vraag me wel af of dat altijd is omdat ze zo'n karakteristiek / goedklinkend filter hebben, of omdat ze een externe ingang hebben. Ben zelf echt op zoek naar verbreding van klankpalet t.o.v. de huidige Moog-achtige Boomstar en Mono Lancet.

Bedankt voor alle suggesties.
D'r zijn er heel wat langsgekomen. Vraag me wel af of dat altijd is omdat ze zo'n karakteristiek / goedklinkend filter hebben, of omdat ze een externe ingang hebben. Ben zelf echt op zoek naar verbreding van klankpalet t.o.v. de huidige Moog-achtige Boomstar en Mono Lancet.

Tja ik wil nog een Korg MS-20 onder andere voor het filteren van externe sources en andere gekke combinaties. Filter voegt zeker wat toe. Oudere Yamaha's ook, het zijn geen rete spannende filters maar wel een eigen karakter.

Wellicht dat je een Siel Mono zou kunnen opofferen voor external input en trigger naar envelope. Wel eerst goed uitzoeken of het kan want er zit ook een digitaal gedeelte in voor het keyboard waardoor het lastig is om hem extern te sequencen. Het is echt een brakke synth maar LP+HP met resonantie klonk echt bijzonder lekker.

Niet-analoog mocht: Nord Micro Modular.

Yup ook jaren gebruikt daarvoor, coole ervan is dat je hem helemaal naar je eigen wensen kunt patchen modulair...en 2 tegelijkertijd! (Linker en rechter output apart ieder eigen filterbank) Had die altijd op de 2 outputs van mijn Amiga 1200 zitten, en lekker krachtig stevig doch smeuig filter (beetje als de roze fondant glace van een roze koek 8~ ). Maar weer eens uit de motteballen halen dat ding...

dr staat een electrix filter factory op de SF marktplaats.
Heb hem gehad, erg leuke bak en stereo!

-C-

dr staat een electrix filter factory op de SF marktplaats.
Heb hem gehad, erg leuke bak en stereo!

-C-

Maar hoe zorg je er voor dat het filter een envelope krijgt? Statisch filteren of alleen met LFO is een beetje saai vind ik bij synths.

Misschien een domme vraag, maar een polyfone synth heeft toch een filter op elke voice? Want als de gehele sound door één filter gaat, dan wordt toch de toonhoogte toch aangetast? Zodat een extern filter alleen werkt voor een monofone synth?

Of heb ik het mis....
Filters kunnen toch ook keytracking hebben. Maar het is dan niet voor elke noot in het akkoord apart.

Maar hoe zorg je er voor dat het filter een envelope krijgt? Statisch filteren of alleen met LFO is een beetje saai vind ik bij synths.

Stand alone VCF's / filterbanken hebben vaak een envelope follower ...
Hoe goed deze trackt varieert, maar hangt ook erg af van wat je er in stopt.

Ik begrijp dat Levka 'terughoudend' is maar dat lijkt mij hier geen enkel probleem.
Volgens mij heeft hij een prima filter te koop voor jouw doeleinden.

https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1718180&postcount=12

Polyfoon filtering of monofoon filtering (bijv. Korg poly800/Casio HT700 c.s./Siel Cruise) heeft denk ik niets met toonhoogte te maken, maar met het feit dat bij monofone filtering alles door dat ene filtertje gaat, en als dat filtertje al getriggerd is en je slaat daarna opnieuw opnieuw een toets aan dan wordt er dus niet een nieuw filter getriggerd (bij polyfoon wel, namelijk het filter dat verbonden is aan de nieuw voice die je aanslaat).

Siel Mono/Cruise is - zo begreep ik altijd - lastig te modificeren qua trigger in wegens allerlei DCO perikelen.
Misschien dat alleen een extern in wel mogelijk is, zo ja dan hoor ik dat graag want dat filter is echt extreem en Polyvoks achtig squealend.

Ik denk dat ik weet wat je zoekt: Een oberheim SEM. Prachtig filter, ook met multimode, echt anders dan de moog, en simpel te bedienen.

Toen ik nog een SE-1x synth had zat dat Oberheim filter er ook op. En dat was inderdaad vaak heel wat anders, klonk goed. (Dat zal voor een echte SEM natuurlijk ook wel gelden.) Ik heb dat ding weggedaan omdat het rackformaat niks voor mij is, maar aan het geluid van die filters lag het niet!

Ja, dat klopt wel, of in elk geval voor filterpedaaltjes zoals de Q-tron.
Zijn die meestal niet gebaseerd op het volume? En niet zozeer met instelbare ADSR?
Niks mis mee, kan prachtig klinken, maar de mogelijkheid tot variatie is wel beperkt toch?

Siel Mono/Cruise is - zo begreep ik altijd - lastig te modificeren qua trigger in wegens allerlei DCO perikelen.
Misschien dat alleen een extern in wel mogelijk is, zo ja dan hoor ik dat graag want dat filter is echt extreem en Polyvoks achtig squealend.

Volgens mij is het een DCO met een digitaal keyboard, dus noten sequencen is lastig. Maar ik denk dat de envelopes gewoon analoog zijn, dus te triggeren en waarschijnlijk ook met voltage aan te sturen. Maar goed de mijne is al een tijdje weg.

Back