monitor zijwaarts

Deminga

Ingeburgerd
is het zo dat monitors veelal niet gemaakt zijn om op hun zijkant geplaatst te worden? of is dit persoonlijke voorkeur?
stond er niet zo bij stil tot mn monitors staand te hoog werden en ze maar liggend heb geplaatst

misschien is het een tijdje wennen, maar het klankbeeld lijkt eveneens verdraaid,,, heb nu zon 3 weken elke dag geluisterd en vind het nog steeds vaag

t gaat om de behringers die ik een jaar staand heb gebruikt, bij andere speakers die ik standaard zijwaarts zie op fotos ( ns10m bv) zit dan ook de tweeter niet op 1 lijn met de woofer,, lijken me gemaakt om zo te liggen?

maar goed, is het een kwestie van lang wennen? of hoor je ze gewoon staand te gebruiken

ps heb welles gehoord over breder stereobeeld, maar dat is tot nu toe ook het enigste positieve wat me opviel

grappig ik dacht daar laatst aan in het prodikten boekje van Behringer zie je ook een plaatje van 2 vrolijke mensen in een studio en die behringers op z'n kant...
Lijkt me dat het wel mogelijk zou kunnen zijn....als het vaag klinkt zou ik maar alle moeite doen om je speakers maar een stukje lager te krijgen toch?

monitoren die gemaakt zijn om rechtop te zetten moet je niet zijwaarts leggen! Dan haal je je allemaal fase problemen op de kop. In de handleiding van mijn tannoys staat daar een mooie pic van, ff zoeken

ben benieuwd of dit duidelijk is gescand:

Attachments

• monitoren.jpg
    monitoren.jpg
    105,9 KB · Bekeken: 137
Re: monitor zijwaarts

Origineel geplaatst door Deminga
is het zo dat monitors veelal niet gemaakt zijn om op hun zijkant geplaatst te worden? of is dit persoonlijke voorkeur?
stond er niet zo bij stil tot mn monitors staand te hoog werden en ze maar liggend heb geplaatst

misschien is het een tijdje wennen, maar het klankbeeld lijkt eveneens verdraaid,,, heb nu zon 3 weken elke dag geluisterd en vind het nog steeds vaag

t gaat om de behringers die ik een jaar staand heb gebruikt, bij andere speakers die ik standaard zijwaarts zie op fotos ( ns10m bv) zit dan ook de tweeter niet op 1 lijn met de woofer,, lijken me gemaakt om zo te liggen?

maar goed, is het een kwestie van lang wennen? of hoor je ze gewoon staand te gebruiken

ps heb welles gehoord over breder stereobeeld, maar dat is tot nu toe ook het enigste positieve wat me opviel

Ik heb de Tannooy reveal's en in de handleiding daarvan staat dat je ze vooral niet liggend moet gebruiken. Anyway, ik zie dus ook vaak zaat plaatjes waar monitoren wel liggend worden geplaatst...vreemd. :confused:

Re: Re: monitor zijwaarts

Re: Re: monitor zijwaarts

Origineel geplaatst door vanZr
Ik heb de Tannooy reveal's en in de handleiding daarvan staat dat je ze vooral niet liggend moet gebruiken. Anyway, ik zie dus ook vaak zaat plaatjes waar monitoren wel liggend worden geplaatst...vreemd. :confused:

Zolang je in het midden blijft zitten is er geen probleem :)

Re: Re: Re: monitor zijwaarts

Re: Re: Re: monitor zijwaarts

Origineel geplaatst door Synthesizer11
Zolang je in het midden blijft zitten is er geen probleem :)

Maar dan vraag ik me af, waarom staat dan in die handleiding een plaatje met zijwaarts liggende monitoren en dan een groot dik zwart kruis erdoorheen, met daaronder in vetgedrukte letters het woord 'bad'?

zie de pic een paar posts terug, en zet je monitoren weer recht!

Dus:
Speakers rechtopzetten is voor mensen die hun hoofd vaak heen en weer schudden tijdens het afluisteren/musiceren.
Speakers neerleggen is voor mensen die hun hoofd vaak op en neer laten gaan tijdens het afluisteren/musiceren.

Moet je zelf maar even uitmaken in welke categorie je valt.
8o)

bedankt voor t scannen, uitleg is duidelijk
dat precies in het midden blijven is idd nadelig, maar ook als je gewoon in t midden blijft is het verschil opmerkelijk ( snares die uit idiote hoeken komen bv ) volgens mij kan ik beter stoppen zo een klankbeeld opnieuw te leren

de uitleg van de reveals suggereert dat je geen enkele monitor liggend moet gebruiken, wat is de reden dat ns10m's bv wel gemaakt worden voor liggend gebruik ( tweeter ligt hoger dan woofer wanneer zijwaarts geplaatst )

monitor_ns10.jpg

alesis_M1Mk2.jpg

wil toch ook graag weten waarom in studios genelecs mackies e.d. vaak ook zijwaarts geplaatst zijn

Origineel geplaatst door Deminga
bedankt voor t scannen, uitleg is duidelijk
dat precies in het midden blijven is idd nadelig, maar ook als je gewoon in t midden blijft is het verschil opmerkelijk ( snares die uit idiote hoeken komen bv ) volgens mij kan ik beter stoppen zo een klankbeeld opnieuw te leren

de uitleg van de reveals suggereert dat je geen enkele monitor liggend moet gebruiken, wat is de reden dat ns10m's bv wel gemaakt worden voor liggend gebruik ( tweeter ligt hoger dan woofer wanneer zijwaarts geplaatst )

wil toch ook graag weten waarom in studios genelecs mackies e.d. vaak ook zijwaarts geplaatst zijn

Ga nu even hardop denken hoor....

Wellicht kunnen sommige monitors wel liggend gebruikt worden door hun scheidingsfrequentie. Veel tweewegsystemen hebben een scheidingsfrequentie tussen de 2000Hz en 3000Hz. Als je dan een monitor op zijn kant legt, krijg je vooral problemen in je midden gebied (o.a. het deel waar de woofer en de tweeter beide een deel van het signaal verzorgen). Om dit probleem te omzeilen bij een tweeweg systeem moet je dus de scheidingsfrequentie erg verlagen (zodat je eigenlijk een soort breedbandspeaker met geïntegreerde subwoorfer krijgt) of erg verhogen (zodat je een breedbandspeaker met extra ondersteuning in de hoge frequenties krijgt). Zo creeër je veel meer één punt waar het geluid vandaan komt. De frequenties die dan uit de ondersteunende luidspreker komen, zijn van minder invloed omdat ze maar een klein deel van het hoorbare spectrum weergeven en daardoor ook weinig hoorbare problemen zullen geven. Waarschijnlijk wordt bij de NS10's de woofer vrij hoog gefilterd en fungeert de tweeter dus als een soort supertweeter voor alleen de allerhoogste frequenties.
Een andere oplossing is een groter meerwegsysteem te ontwerpen waarbij je de luidsprekerunits die het belangrijkste deel van het frequentiebereik weergeven zich boven elkeer bevinden. Daarnaast kun je dan nog één of twee grote basspeakers plaatsen die je maar tot 500 Hz laat werken. Een voorbeeld van zo'n systeem is hier te zien
mainctrl.jpg
Je ziet dat de speakers die het grootste deel van het spectrum weergeven netjes boven elkaar zitten.

Zo dat was dat.:geslaagd:

Horizontale plaatsing van studiomonitoren wordt vaak toegepast omdat er nou eenmaal weinig ruimte zit tussen de hoogte van je mixing console en de hoogte van je oren. Het staand vs liggend onderwerp is echter nogal ingewikkeld omdat niet elke speaker zijn drivers in eenzelfde opstelling ingebouwd heeft zitten. Over het algemeen geldt dat low-(mid)-high "in line parallel to floor" niet bevorderlijk is voor het stereobeeld / ruimtelijke plaatsing van geluid. Bij 2 en 3 weg speakers met een standaard opstelling is dat dus meestal vrij eenvoudig -> Niet doen. Speakers met een d'Apollito opstelling (tweeter ingebouwd tussen twee woofertjes) maken het al iets ingewikkelder omdat door de special plaatsing het afstraalgedrag van de tweeter verandert. Meestal worden dit soort speakers vertikaal gebruikt (Proteus zelfbouw speaker is hiervan een voorbeeld) Nog ingewikkelder wordt het met een driehoeks opstelling:

Mijn monitoren hebben het vage principe van een mid en high driver horizontaal (naast elkaar) BOVEN de woofer. De meningen over een correcte plaatsing van die speakers is dan ook nogal verdeeld. Op veel afbeeldingen staan ze horizontaal, maar de controls & cabinets zijn vormgegeven voor vertikale plaatsing. De "line parallel to floor = bad" formule zegt dat ik ze horizontaal zou moeten gebruiken, omdat de mid en high drivers in dat geval loodrecht op de vloer staan en dus het beste afstraalgedrag zouden moeten hebben. Woofers / lage tonen zijn minder tot niet richtingsgevoelig. Voor laagweergave zou het dus relatief weinig uit moeten maken.

De hierboven beschreven argumenten van tannoy lijken me correct. Je oren hebben ook een horizontale opstelling, dus faseverschillen zijn zeker niet ondenkbaar bij een horizontale plaatsing van je monitors.

Let op
Indien je speakers wel horizontaal geplaatst kunnen worden, ivm een bijzondere driver opsteliling, houdt er dan rekening mee dat alleen MIRRORED PAIR speakers geen fase problemen opleveren. Indien je twee identieke speakers gebruikt (dus allebei tweeter linksboven of iets dergelijks), krijg je gedonder omdat je mid/high driver links op een andere hoogte komt te zitten dan recht. Resultaat: een gekanteld stereobeeld.. daar krijg je snel erg pijn in je nek van

:doei:

Sorry, voorgaande post werd geplaatst terwijl ik nog zat te typen :) inhoud = hetzelfde :) mid-high vertikaal en woofer horizontaal lijkt een mogelijk oplossing :)

Origineel geplaatst door Synthesizer11
En dat allemaal voor een paar centimeter verschil 8)

Overigens krijg je het slechtste resultaat als je je monitors op hun kant legt en ze dan ook nog een kwartslag naar onder draait. 8o)

Origineel geplaatst door Pjotr G
ben benieuwd of dit duidelijk is gescand:

Kleine kanttekening: als je het niet hoort, helpt een plaatje ook niet (muziek is voor de oren)! Zoiets als een nummer afmixen zonder geluid en alleen kijken naar de LED bars...

Okee ok een keer mijn simpele verklaring:

Als je ze platlegt merk je dat je het geluid hoort "faseren" (alsof er een klein phasertje in zit) als je naar links of rechts beweegt. Maar dan maakt de werkhoogte (zithoogte) niet veel uit. Dit geldt al bij 1 speaker, dus mono geluid. Het hoog en laag legt een verschillende weg af.

Andersom bij staande speakers merk je dat je links/rechts kunt bewegen zonder dit effect. Maar als je opstaat heb je het weer wel.

Aangezien je altijd tijdens het werk op vaste hoogte zit zou je zeggen dat staande speakers goed zijn. Maar het is sowieso niet goed om niet in het midden te zitten omdat je al snel faseverschillen tussen links en rechts krijgt (dus los van het effect hierboven).

Lijkt mij gewoon dat je stil zit in het midden en je zowel naar linker- en rechterspeaker dezelfde afstand moet hebben en daarnaast ook alle conussen/drivers op gelijke afstand. Ik heb mijn NS10 liggend, en schuin geplaatst om dat te bereiken.

Volgens mij zei H6 ook iets in die richting.

ik ben duidelijk weeres te nieuwsgierig 8)
maar bedankt voor de reacties mensen, erg leerzaam :biertje:

Back